Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 83 / Bezoekers Vandaag: 478
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 147
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Omschakelen rijrichting
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Pecro

Netherlands
85 berichten

Geplaatst - 05 jul 2008 :  22:42:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Geachte medespoorders,
Indien een trekduwtrein stopt bij het perron en het zeker is dat hij moet keren schakelt de locverlichting halverwege de wachttijd om, ik vind dit een zeer realistisch gegeven. Ik maak gebruik van het onderdeel "stopverbod stilstand" van de variabele treinroute. Nu is het zo dat indien een trekduwtrein niet vooruit kan, blok is bezet, deze dan keurig de andere kant opgaat, nu echter schakelt de locverlichting dus op dat moment om. Mijn vraag is wordt door koploper pas gekeken of de trein vooruit kan na afloop van de wachttijd of is er ook nog een andere mogelijkheid om in het station reeds halverwege de wachttijd de verlichting om te schakelen als de trein terug moet rijden, m.a.w. kan koploper ook al eerder een blok claimen om de vertrek richting te bepalen? Ik zou natuurlijk ook voor vaste routes kunnen kiezen, lijkt me een beetje te star worden, of moet ik kiezen voor een vertrek vertraging van zoveel seconden.
PeterC

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 06 jul 2008 :  08:07:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Peter,

Ik snap je vraag niet. Je schrijft zelf precies op hoe Koploper werkt. Wat ik er aan toe te voegen heb? Eigenlijk niets.

Indien na het stoppen zeker is dat gekeerd moet worden, zal de rijrichting halverwege de wachttijd omschakelen. In alle andere gevallen gebeurd dit niet.
Een bezet blok geeft geen zekerheid dat er gekeerd moet worden na de stoptijd. Alleen als voor alle mogelijke vervolgblokken gekeerd moet worden, vind het truukje plaats.

Mvg,
Paul.

Bewerkt door PaHaSOFT op 06 jul 2008 08:09:18
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 06 jul 2008 :  15:27:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Peter,

Ik merk ook wel eens dat een een trein, die twee kanten op kan, uiteindelijk toch een andere kant op gaat dan oorspronkelijk gepland. Dit gebeurt, voor zover ik kan nagaan, als vanuit het blok de route naar beide kanten kan worden voortgezet. Als de trein in het blok arriveert, terwijl het volgende blok is bezet, zal hij om willen keren. Dat geeft het overzicht ook netjes aan met de melding "stopt eerst, keert dan". Als na de wachttijd de route in de oorspronkelijke richting ook vrij is, kan hij ook die kant op vertrekken en doet dat af en toe ook. Dat resulteert inderdaad in wisseling van de verlichting. Ik heb het zelf opgelost met korte vaste routes, zodat de trein vanuit het betreffende blok vanzelf de goede kant opgaat en daarna de variabele route weer oppakt, maar het zal ongetwijfeld ook in variabele routes zelf in te stellen zijn met richtingsverboden. Succes ermee

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Pecro

Netherlands
85 Posts

Geplaatst - 07 jul 2008 :  22:36:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul en Dirk,
Bedankt voor jullie reactie. Ik kwam eigenlijk met deze vraag omdat koploper, hoewel er een bereikbaar stationsspoor vrij is, toch de trein buiten het station laat stoppen met de mededeling dat het blok bezet is, dit is dan het blok waar op dat moment een trein staat. Dit blok ligt dus na het vrije blok. Ik heb dit opgegeven in de variabele route en mijn gedachte was misschien zit hier ook de mogelijkheid om aan te geven dat de trein moet keren. Ik heb al vaker gelezen, dank zij dit forum, over mogelijkheden die er al in zitten maar nog niet ondekt waren. Maar we gaan verder met het ontdekken van de toch al vele mogelijkheden van dit geweldige programma.
Peter.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 08 jul 2008 :  10:24:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Peter,

Ik weet niet of je je vraag helemaal goed begrijp. Daarom maar even een samenvatting in eigen woorden.
Je hebt een duw-trekcombinatie, die bij het perron moet stoppen en daarna moet vertrekken in de richting, van waaruit hij is gekomen. Dat is met vaste route of richtingsverboden in variabele route volgens mij netjes te regelen. Verder is het zo dat als het bestemde perronspoor bezet is, maar een ander spoor vrij, de duw-trekcombinatie stopt voor het station en dan keert en verder rijdt, zonder dat hij bij het station is geweest. Ook dat is volgens mij met richtingsverboden in de variabele route, danwel een stukje vaste route op te lossen. Als je wilt, wil ik wel eens naar je database kijken als je die op het forum zet. Zet er dan wel bij bij welke blokken en welke trein het probleem optreedt.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina