Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 156 / Bezoekers Vandaag: 5123
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 895
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 variabele treinenroute, maar wel elke loc eigen schaduwspoor
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

jeweve

39 berichten

Geplaatst - 27 jun 2008 :  13:43:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste mannen,

Ben er nog niet aan toegekomen, maar graag jullie mening over hoe het onderstaande het beste aan te pakken.

Mijn baan in ontwikkeling krijgt ongeveer 60 schaduwsporen van gemiddeld 2,5 meter. Ik wil dat elke trein zijn eigen, vaste schaduwspoor heeft. Ik wil hiermee voorkomen dat ook in de schaduwstations treinen van het ene naar het andere blok gaan bewegen.

Ik vind het wel leuk als de treinen 'buiten spelen', dat ze kunnen rijden waar koploper dat wil (variabel dus).

Hoe kan ik het beste aan koploper duidelijk maken dat ze mogen doen wat ze willen, maar wel altijd op 1 vaste plek parkeren (en dus niet door mijn schadustations heen gaan crossen?)

Ben benieuwd!

Jan-Willem

Marklin, IB, Koploper, M-rails, alles dat ~, gek, mooi en raar is mag komen rijden!

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 27 jun 2008 :  14:35:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Jan-Willem,

Er zullen ongetwijfeld meer oplossingen zijn, maar ik heb dit opgelost met korte vaste routes naar opstelsporen. Een vaste route kun je namelijk per loc maken. Als je dan de vaste route start ergens op het aanloopstuk naar de opstelsporen en dan laat eindingen op het betreffende opstelspoor, zal de trein er netjes naartoe rijden. Als je dan in de vaste route bij "na laatste blok" "Automatisch verder rijden" aanvinkt zal de trein zijn variabele route weer opstarten. Het werkt bij mij goed, alleen heb ik nog niet uitgevogeld hoe ik de vaste routes ook meteen geactiveerd krijg. Dat moet ik nog steeds handmatig doen. Als je het eens in de praktijk wilt zien ben je welkom.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

jeweve

39 Posts

Geplaatst - 27 jun 2008 :  14:51:56  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk

Hoi Jan-Willem,

Er zullen ongetwijfeld meer oplossingen zijn, maar ik heb dit opgelost met korte vaste routes naar opstelsporen. Een vaste route kun je namelijk per loc maken. Als je dan de vaste route start ergens op het aanloopstuk naar de opstelsporen en dan laat eindingen op het betreffende opstelspoor, zal de trein er netjes naartoe rijden. Als je dan in de vaste route bij "na laatste blok" "Automatisch verder rijden" aanvinkt zal de trein zijn variabele route weer opstarten. Het werkt bij mij goed, alleen heb ik nog niet uitgevogeld hoe ik de vaste routes ook meteen geactiveerd krijg. Dat moet ik nog steeds handmatig doen. Als je het eens in de praktijk wilt zien ben je welkom.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC



Dirk,

Weer hartelijk dank, ik ben erg blij met je tips!

jan-willem

Marklin, IB, Koploper, M-rails, alles dat ~, gek, mooi en raar is mag komen rijden!
Ga naar bovenaan de pagina

J.Heuschkiel

Netherlands
131 Posts

Geplaatst - 27 jun 2008 :  17:44:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Jan-Willem,

Ook ik heb, zoals Ben het aangeeft, het probleem opgelost m.b.v. een variabele route voor ieder blok appart.
In de variabele route geef je dan d.m.v. een of meerdere richtingsverbod(en) de loc/trein een eenduidige richting.



M.vr.gr.
Jo Heuschkiel
H0-IB-HSI-DCC-Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 28 jun 2008 :  15:42:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi All,

De oplossingen van Ben en Jo zijn natuurlijk ook goed. Het wordt in meijn ervaring dan alleen wat lastiger als je de trein langs een vaste route wilt laten rijden en/of daarbij blokken wil claimen. Zo zie je maar weer dat er in Koploper vele wegen zijn die naar Rome leiden.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina