Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 135 / Bezoekers Vandaag: 7888
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 589
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 4 vragen over remmen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

ewenden

Netherlands
12 berichten

Geplaatst - 30 apr 2008 :  09:50:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Goede dag,

3 vragen m.b.t. remmen:

1) is het mogelijk om onder "Eigenshappen blok/Betzetmeldingen" bij een kort blok (40cm met 1 bezetmelder) onder "te verwachten bezetmelders" als eerste bezetmelder de laatste bezetmelder van het (langere) vorige blok te zetten, m.a.w. dat de trein al in het vorig blok begint te remmen om in het korte blok tot stilstand te komen?

2) bij het remmen schiet soms de trein het blok uit net de wissel op zodat de baan op tilt slaat (kortsluiting): klopt mij conclusie dat dit gedrag door het "leren remmen" op den duur verdwijnt ?
(het is me niet precies duidelijk waarom het voor de ene wissel perfect gaat en voor de andere niet, in ieder geval gaat het !! TE HARD !!).

3) aangezien er 50 wissels in de baan zitten, geeft dit voor iedere trein zo'n (maximaal) 150 rem mogelijkheden, in werkelijkheid zullen er dit minder zijn (75 ?, o.a. door de wisselstraten), om het process van het "leren remmen" te versnellen ben ik van plan om een treinroute te maken met een "optrekken tot max snelheid/stoppen" gedrag om de gehele baan snel te dekken. Klopt mij observatie dat na ongeveer 3 keer geremd te hebben ervan uitgegaan kan worden dat de trein netjes in zijn blok blijft (en het gedrag zoals geschreven bij punt 2 niet meer op treedt) ? Of moeten het meer keren zijn ? Heeft iemand nog tips om dit proces te versnellen ?

En nog een vierde vraag op de valreep:

4) kan een treinroute bereden worden door meerdere treinen (als deze route voor het rijwindow gedefinieerd is), dus kan ik 2 treinen te gelijk aan het werk zetten op de route zoals beschreven in punt 3).

Mijn dank voor het antwoord,

Erik van der Wenden

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 30 apr 2008 :  12:35:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Erik,

Vraag 1: nee onmogelijk. Je zal dan nooit en te nimmer een goede werking krijgen.

Vraag 2: de indicatie "TE HARD" wil zeggen dat loc met een snelheid die hoger is dan de minimumsnelheid op de stopmelder is aangekomen. Koploper zal dan altijd een "noodstop" uitvoeren en de loc dus meteen stil zetten.

Vraag 3: het leren remmen is het deel tussen de melder waar afgeremd zal worden tot minimumsnelheid en de stopmelder. Voor iedere snelheid waarmee de melder wordt bereden waar het afremmen gaat starten wordt het remmen opnieuw geleerd. Laten stoppen en weer optrekken geeft dus een heel ander beeld dan op 'volle' snelheid een blok binnen rijden en dan stoppen.

Vraag 4: snap ik niet helemaal, maar ik denk gewoon dat het kan. Een vaste treinroute is niets anders dan geheel definieren hoe de trein moet rijden en niets aan het toeval overlaten (saai dus).

Ik denk dat jij teveel verwacht van het leren remmen. Het is zoals gezegd het deel voor de stopmelder en heeft geen werking meer als de trein eenmaal de stopsectie heeft bereikt. Het doorschieten van treinen heeft denk ik meer te maken met minimumsnelheid/massasimulatie/lengte stopsectie. Helaas zijn voor deze verschillende items geen algemeen geldende regels te geven.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 30 apr 2008 :  13:06:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Wat betreft je eerste vraag is dit mogelijk ook een oplossing voor je: http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=1187

Werkt hier prima...

Groetjes,
Dave
Ga naar bovenaan de pagina

ewenden

Netherlands
12 Posts

Geplaatst - 30 apr 2008 :  14:36:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Goede middag,

Mijn hartelijke dank voor de antwoorden en link.
M.b.t. 3) mijn bedoeling is om de treinen met maximale snelheid naar de blokken te rijden en dan te laten stoppen.

Groet,

Erik
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 30 apr 2008 :  16:24:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Erik,

Het kan toch in het normale bedrijf ook zijn dat deze niet met de maximale snelheid op de afremmelder komen? Ik zou er zeker niet een te groot punt van maken om het te bevorderen en het sneller te laten leren. Het beste kan je gewoon Koploper zijn werk laten doen.

Wel natuurlijk nog uitzoeken waarom er soms wordt doorgeschoten, maar dit staat echt los van het leren remmen.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

ewenden

Netherlands
12 Posts

Geplaatst - 11 mei 2008 :  10:13:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Goede morgen,

Het gaat stukken beter met de snelheden in het algemeen, maar de snelheidsbeperking op de wisselstraat lukt niet, geeft geen enkele reactie. Op de wisselstraten naar blok 60 (bijv 6->60:zie baan) staat nu een beperking van 10 km/uur, dus ik verwacht dat de trein al in blok 6 zou afremmen om in 60 te stoppen, helaas raast tie met volle vaart 60 in.
Zou iemand mee kunnen kijken en mij vertellen wat ik fout doe ?

Mijn hartelijke dank,

Erik van der Wenden


Download Attachment: Hop.bck
155,17 KB
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1910 Posts

Geplaatst - 11 mei 2008 :  10:44:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik zie hier keurig de snelheid naar beneden gaan in blok 6 voor treinen richting blok 60. In ieder geval in testmode geeft koploper de juiste opdracht.
Laat eens een trein het rondje 6-60-28-32-10-9 rijden (kun je afdwingen door blok 20 t/m 23 en 12 handmatig te blokkeren) en laat de communicatielogging eens meelopen (communicatie loomotieven, leer remmen en te hard in stopsectie aanvinken) en kijk eens wat daar gemeld wordt.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 11 mei 2008 :  11:00:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Erik,

Default gaat de wisselstraatsnelheidsbeperking in op de een na laatste te verwachten bezetmelder in het blok voorafgaand aan de wisselstraat. Kon je dit nog volgen?

In jouw geval is dat dus punt 6.06. Dit is aan te passen als je de uitgebreide opties van Koploper activeert.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

ewenden

Netherlands
12 Posts

Geplaatst - 11 mei 2008 :  15:57:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub, Paul,

Beide bedankt voor de reactie.
Ik had gisteren de logging aan staan en zag de snelheid alleen maar oplopen in blok 6 en pas na de wissel de remmen werken in blok 60, vandaar de vraagstelling.
Ga nu de combinatie van beide proberen maar zal volgende week pas het resultaat melden: de hobby heeft stricte tijdsensoren en tijdslimieten dus alleen op zaterdag wordt er gereden.

Groet,

Erik
Ga naar bovenaan de pagina

ewenden

Netherlands
12 Posts

Geplaatst - 17 mei 2008 :  18:10:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Goede middag,

Nog even een reactie na een zaterdag rijden: snelheid is onder controle in dat kleine blok.

Bedankt,

Erik van der Wenden
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina