Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 110 / Bezoekers Vandaag: 28354
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 957
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Simpel probleempje?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 17 apr 2008 :  22:26:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Paul,

Ja ik weet het. Ik denk alleen dat het niet uitmaakt. Het is iets in mijn PC, een instelling, een programmaatje, een service. Iets zorgt ervoor dat ik die noodstop krijg. Ik krijg hem immers ook als de interface niet gekoppeld is, in test mode.

Is het voor jouw veel werk om aan te geven onder welke condities de noodstop wordt aangeroepen. Dan kan ik wellicht gerichter op mijn PC kijken. Je mag technisch worden, ben zelf ook (al 22 jaar) programmeur (alleen geen Delphi, wel een beetje Pascal).

Groeten,
Bart
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 17 apr 2008 :  22:44:26  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Bart,

op jouw verzoek een pascal programmatje, er wordt slechts 1 commando naar de Rs232 gestuurd voor de noodstop en dat is het cijfercommando 97

program Stop/Go;
uses Marklin, Crt;

const
TimeOut = 1.5;
IntTime = 10;
Switch_Off_Delay = 100;
One_Second = 1000;
Stop_Command = 97;
Go_Command = 96;


procedure BailOut;
begin
Writeln( 'Er is een kommunikatiefout opgetreden!' );
Halt(1);
end; { BailOut }


begin
ClrScr;
if InitMarklin( Com1, TimeOut, IntTime, Switch_Off_Delay ) <> Ok
then BailOut;

Writeln( 'Sla een toets aan om te stoppen.' );

repeat
if SendCommand1( Stop_Command ) <> Ok then BailOut;
Delay( One_Second );

if SendCommand1( Go_Command ) <> Ok then BailOut;
Delay( One_Second );
until Keypressed;

CloseMarklin;
end. { Stop / Go }


Software modeltreinen

Bewerkt door Wissels op 17 apr 2008 22:50:40
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 17 apr 2008 :  22:44:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Bart,

Als jij het ook krijgt als je in instellingen per database hebt aangegeven als commpoort testen, dan sluit ik echt 100% uit dat het geen ander programma is wat dwars zit. Koploper communiceert dan niet naar de buitenwereld en weet ook dan niet dat er ergens een iets zou gebeuren om de noodstop te veroorzaken.

Nog voordat ik jouw vorige bijdrage had gelezen, heb ik even zitten kijken naar de plekken waar de noodstop wordt geactiveerd. Allemaal condities in Koploper.

Vragen van mijn kant:
- Is de database die jij hebt geupload een paar bijdrages terug echt jouw actuele database?
- krijg je ervoor of erna niet nog een andere melding te zien? Staat deze niet per ongeluk ergens in een window achter een ander window?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 17 apr 2008 :  22:57:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter,

Het programmaatje heb ik niet zoveel aan. Dat is hoe je de stop en go stuurt en wat er gebeurd wanneer dat fout gaat. Ik bedoelde de condities waaronder dit gebeurd.

Paul,
Het maakt in principe niet uit welke database. Ik heb immers koploper in z'n geheel verwijderd en opnieuw geinstalleerd en de demo baan gebruikt in test mode. Zelfde effect.
En nee zover ik kan zien geen ander window. Ook geen melding ervoor of erna. Wat me wel steeds opvalt is dat ie wel even start (de toolbarbuttons lichtten even op (vooral de F6 t/m F8 vallen op)) en dan komt pas de noodstop. Ook als ik op opheffen heb gedrukt, werkt alles normaal. Het is alleen in het begin, de allereerste keer. Daarna kan ik op F5 drukken zo vaak ik wil en geen Noodstop!

Groeten,
Bart
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 17 apr 2008 :  23:08:10  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wissels

Hallo Bart,

Je bent toch niet de demodatabase op je eigen treinbaan aan het loslaten, dit is een geheel ander digitaal systeem.



Bart,

dit had ik al eerder in 1 van mijn reacties geschreven, blijkbaar doe je dit wel dus, vandaar de noodstop, het digitaal systeem uit de demo database komt niet overeen. Evenals de gebruikte digitale componenten, waaronder de speciale Parallel63 wisseldecoder die jij waarschijnlijk niet gebruikt

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 17 apr 2008 :  23:11:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Bart,

Je bent echt de eerste met dit probleem en er zijn je toch al heel wat gebruikers voor gegaan.

Ik heb totaal geen idee of het zinvolle info geeft maar probeer eens het volgende:
- start Koploper
- open eerst window voor communicatie logging en zet alle items aan behalve analyse treinverkeer. Schrijf ook even de logfile wel.
- druk nu op de F5. Als ik jouw dus begrijp zou het nu fout moeten zijn.

Wat is er dan allemaal in de log gezet. Misschien dat er hierdoor bij mij een belletje gaat rinkelen. Zo niet, dan hou ik slechts 1 item over: jij komt een keer met de Pc langs en dan gaan we kijken of we het kunnen vinden. Vooral als het met schonen installatie en op demo database reeds fout gaat, sluit ik echt alles buiten Koploper uit.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 17 apr 2008 :  23:30:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Paul,

Ik heb de logfile bij gevoegd.

Even voor de duidelijkheid. De Noodstop treed op bij regel 6. Als ik op opheffen druk dan verschijn regel 7 t/m 20. Markering gemaakt en op stop (rode spiegelei) gedrukt. Dit levert geen regel op in het log. Dan weer op start (groene spiegelei) en dan krijg ik die melding van de joystick ??? Ik heb wel een joystick aangesloten, maar gebruik die niet voor koploper (wist niet eens dat dat kon).
Is het misschien zo dat de allereerste keer die melding niet wordt afgevangen?
Druk daarna op Auto rijden (F8) en dan volgt de rest van het log...

Hoop dat het helpt. Ik ga nu proberen met joystick af gekoppeld.

Groeten,
Bart

Download Attachment: Demo_20080417_232039.txt
5,58 KB
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 17 apr 2008 :  23:54:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul, Walter,

SUCCES!!!!

Het was de joystick. Ik heb een USB joystick aan m'n computer hangen. En waarschijnlijk heeft Koploper die op gegeven moment herkend of juist niet. Ik heb hem nu afgekoppeld en ik krijg geen NOODSTOP meer!!!.

Paul, dit is dus waarschijnlijk wel een bugje die alleen de allereerste keer optreed. Als ik iets hiervoor moet testen hoor ik het graag.

Goed van je dat je dat communicatie logging in hebt gebouwd. Anders hadden we er nooit achter gekomen.

Ik ga verder met het ontdekken van Koploper. Ik was tot dit punt erg enthousiast en ik zal nu waarschijnlijk alleen nog maar enthousiaster worden.

Bedankt voor alle support en wellicht tot de volgende keer.

Groeten van een opgeluchte
Bart
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
340 Posts

Geplaatst - 18 apr 2008 :  01:44:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Ik heb dit verschijnsel ook al een tijdje. Ik rij echter alleen in simulatie want er is nog geen treinbaan. Voor wat het inschakelen van de communicatie betreft is het exact zoals Bart het beschrijft. Alleen er hangt bij mij geen joystick aan en die heeft er ook nooit aan gehangen maar ik heb wel diverse ander usb apparaten. Het treed alleen de eertse keer op en ik kan het opheffen en daarna loopt alles prima. Ik heb een stukje logging gemaakt en voeg dat hier bij. Misschien is er iets uit te halen.

Groeten Jack van der Werf
Win XP SP2 KL-BLD505

Download Attachment: Log-noodstop.txt
5,97 KB
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
340 Posts

Geplaatst - 18 apr 2008 :  02:11:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Als aanvulling mijn database en een log met alle logging vinkjes aan.
Logging gestart en daarna Groen spiegelei. Na een tijdje het Rode spiegelei gedrukt. Treinen hebben niet gereden.


Download Attachment: Amaliastadt.bck
70,74 KB



Download Attachment: Log-noodstop2.txt
4,42 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 18 apr 2008 :  07:35:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Bart,

mooi dat het opgelost is, sorry als ik je tussendoor op een dwaalspoor gebracht heb, succes met de verdere ontwikkeling van je database,

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 18 apr 2008 :  09:41:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Allemaal,

Omdat dit onderwerp bij mij toch nieuwsgierigheid op wekte, het volgende:
Ik heb koploper een geregistreerde met treinbaan op XP en een niet geregistreerde versie op Vista, heb ik het volgende geprobeerd
Op de pc’s heb ik een USB joystick aan gesloten, die ik nog had liggen van een eerder experiment.
In beide gevallen kon ik de noodstop naspelen.
Daar ik vroeger joystick regelaars heb gebruikt en daar enige ervaring mee op heb gedaan, weet ik nu wat er gebeurd.
Op een van de assen, zit de noodstop button. Als er nu een joystick aangesloten is een deze as is op een nul waarde gezet ontstaat er een noodstop.
Doordat koploper op een of andere manier de controle over de joystick kwijtraakt na het opnieuw opstarten, treedt het alleen de eerste keer op.
Kennelijk gebeurd dit ook als de joystick niet is op genomen in koploper.
Zelf gebruik ik niet meer de joystick regelaars(v Perlo), en het is geenszins de bedoeling om deze discussie weer opgang te brengen.
Mvg Ab
Ps. Het tijdelijk verwijderen van de joystick, of de knop van de Z as in een andere stand te zetten moet een oplossing bieden.

Ab Boezerooij (Koploper,IB,HSI-88, HO, NS)

Bewerkt door Agebe op 18 apr 2008 09:54:30
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 18 apr 2008 :  10:30:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ab,

Ik heb zelf geen USB joystick. Kan me er zeker wel bij voorstellen dat hetgeen jij beschijft ook gebeurd. Ik moet er eens even goed naar kijken. In de logging van bart zie ik ook nog een vreemde melding en dat wijst op een foutje aan mijn kant. Ik zal de source eens even op na gaan speuren.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

digitaletrein

4 Posts

Geplaatst - 18 apr 2008 :  21:30:37  Toon profiel  Reageer met citaat
skdkdlk
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 18 apr 2008 :  21:47:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Sluit ik me helemaal bij aan. Kan het niet beter verwoorden

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
340 Posts

Geplaatst - 19 apr 2008 :  01:54:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Ik heb het er ook uit weten te krijgen door in het apparaatbeheer mijn "X-Keys" key pad uit te schakelen. Dit is een pad waarmee je keystrooks kunt opnemen en afspelen. Hij werkt via een usb poort.

Groet Jack.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 19 apr 2008 :  22:21:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bart,

Het probleem heb ik vandaag bij iemand kunnen naspelen. Ik zat echt te klapperen met mijn oren en geloofde mijn eigen ogen niet.
Waarschijnlijk kan jij het probleem zelf ook oplossen. Echter daar ik het ook in KOploper wil oplossen hoop ik dat jij even niets doet en straks met de nieuwe patch even wil kijken of het inderdaad is opgelost. Die patch komt in de loop van de volgende week.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 21 apr 2008 :  15:59:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Paul,

Is goed. Ik zal het forum in de gaten houden.

Het enige wat ik nu gedaan heb is de joystick losgekoppeld.

Groeten,
Bart
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 21 apr 2008 :  23:09:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Bart/Jack,

@Bart
Je kan de laatste versie van Koploper downloaden (patch 506). Hierin zou jij volgens mij weer gewoon de joystick moeten kunnen aansluiten en Koploper geeft geen probleem met de noodstop meer. Zou je eerst nog even willen constateren dat jouw huidige versie van Koploper het probleem nog steeds heeft en dan de nieuwe versie willen installeren en dan hoop ik dat het probleem is opgelost.

@Jack
Ik denk dat ook jouw probleem met het keypad "X-Keys" opgelost moet zijn.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 22 apr 2008 :  00:26:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Paul,

Zal ik doen, je hoort zo spoedig mogelijk van me.

Groeten,
Bart
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
340 Posts

Geplaatst - 22 apr 2008 :  02:11:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Paul,

In het begin van de nacht nog even het forum gelezen, en jawel..een patch. Toch nog maar even snel geinstalleerd en getest.

Paul het is helemaal OK. Ik had mij X-Key pad al weer ingeschakeld waarna de noodstop bij bld 505 weer terug was. Nu bij bld 506 geen noodstop meer gezien.

De service is weer zoals van ouds. Helemaal top.

Groeten Jack.
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 24 apr 2008 :  00:10:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Paul,

Bij werkt build 506 ook. Bedankt voor de snelle service.

Groeten,
Bart
Ga naar bovenaan de pagina

cher claessen

Netherlands
37 Posts

Geplaatst - 06 jun 2008 :  22:44:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik zit met een vergelijkbaar probleem. Tijdens het rijden, soms na 5 mituten, soms na 20 minuten stoppen de treinen en krijg ik de mededeling "noodstop geactiveerd" Als ik dan op opheffen klik, krijg ik de mededeling "de communicatie met het digitale systeem is onderbroken" Verder kan ik niets meer doen, want beide mededelingen verschijnen dan beurtelings. Het enige dat me rest is om koploper af te sluiten en opnieuw op te starten. De IB blijft echter gewoon op groen staan. Rechtstreeks via de IB lopen de treinen gewoon.
Ik ben nog niet zo ver dat alles automatisch rijdt. Mijn baanntwerp is klaar en via de rijwindow laat ik, om te testen, een aantal locomotieven lopen. Kan iemand me verder helpen.

Cher
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 07 jun 2008 :  07:11:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Cher,

Gebruik jij wel een versie van Koploper 6.5 waarvan het buildnummer groter of gelijk is aan 506? (kan je zien menu help / onderdeel info).

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

cher claessen

Netherlands
37 Posts

Geplaatst - 08 jun 2008 :  01:35:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik had nog een 6.4 versie. Vandaag 6.5 (507) erop gezet en ga morgen testen.
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina