Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 90 / Bezoekers Vandaag: 8873
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 664
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Handregelaar koppelen en daarna weer automatisch vervolgen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

martinb

66 berichten

Geplaatst - 26 mrt 2008 :  19:14:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van martinb  Reageer met citaat
Beste allemaal,

Allereerst een plaatje van de huidige opstelling:



Vraagstelling:

Loc 35 (218 350-7) komt vanuit de keerlus (DB-net) aan op spoor 4 (blok 404) d.m.v. een vaste route (Omlopen in Container terminal).

Zodra hij op spoor 4 (404) tot stilstand is gekomen moet de loc van automatisch overgeschakeld worden op de <roco handregelaar>, waarmee er handmatig de rest van de omloop procedure moet worden doorlopen. (404, 500, 501, ontkoppelen, 503, 502, 500, 501 weer aankoppelen, 500 en dan weer retour naar spoor 4 (404).

Daarna moet de handregelaar er weer af worden gehaald, en moet de loc automatisch door de keerlus rijden en weer omgekeerd terugkomen op spoor 4 (404), waarmee alles weer van voren af aan kan beginnen.

Het complete omlopen, afkoppelen en de hele vaste route werken perfect in de praktijk. (uitgetest)

In de bijlage's 2 bestanden:

- Download Attachment: handregelaar_omlopen.bck
78,27 KB: bck is mijn eigen poging om die handregelaar erin te krijgen, maar ik kom er niet uit hoe dat netjes uit te voeren is.

- Download Attachment: kaal_omlopen.bck
71,31 KB: het nu goed werkende omloop proces zonder gerommel om die handregelaar er in te krijgen. Deze werkt dus goed.

Vraagstelling is nu hoe ik de handregelaar kan aankoppelen, en daarna weer kan afkoppelen in dit omloop proces.

Het werkelijke afkoppelen is (en blijft) volledig automatisch verlopen, alleen is het de bedoeling zelf de snelheid toch zelf te kunnen regelen met de handregelaar tijdens het omlopen e.d. bij de container terminal, maar het rijden in de keerlus (DB-net) wel volledig automatisch te laten verlopen. (Dan hebben we zelf nog wat te doen op beurzen e.d. want nu loopt alles 100% automatisch. Leuk om naar te kijken, saai om zelf de hele dag niets te doen te hebben)

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groet,
MartinB

Bewerkt door martinb op 26 mrt 2008 19:16:15

martinb

66 Posts

Geplaatst - 29 apr 2008 :  17:27:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van martinb  Reageer met citaat
Beste allemaal,

Inmiddels is er achter de schermen door Paul gewerkt aan een oplossing voor bovenstaand vraagstuk, en....het werkt!

In het kort komt het erop neer dat een trein volledig automatisch kan rijden in een <vaste treinroute> en dat je m.b.v. wat acties een handregelaar kunt aankoppelen, en ook weer kunt afkoppelen waardoor de trein zijn <vaste treinroute> gewoon weer automatisch af gaat leggen.

Geeft een geweldige extra dimensie want je kunt nu niet alleen maar handmatig rijden, maar ook het handmatige perfect inweven in je automatische bedrijf waar je maar wilt.

Meer nieuws volgt tzt van Paul. (waarvoor nogmaals dank)
Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 20 sep 2008 :  17:29:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Vandaag dit verhaaltje in Lochem zien werken. Erg leuk in elkaar gestoken!

Omdat ik zelf een dergelijke toepassing wil gaan gebruiken ben ik gaan zoeken naar de mogelijkheden. Echter nu ik dit lees, vraag ik me af of deze oplossing een software-matige aanpassing/toevoeging is, of een bedenksel in de vorm van logische- en speciale acties en het gebruik maken van de huidige versie.

Kortom, is dit mogelijk met de huidige versie van Koploper?
En zo ja, kan iemand een voorbeeld-database-je plaatsen of uitleggen wat er precies voor nodig is?

Groetjes,
Dave
Ga naar bovenaan de pagina

martinb

66 Posts

Geplaatst - 21 sep 2008 :  21:07:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van martinb  Reageer met citaat
Hoi Dave,

Het zit nog niet in de huidige versie van koploper, maar komt in de volgende "vrij", en het werkt echt super zoals je hebt kunnen zien in Lochem.
Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 21 sep 2008 :  21:45:10  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Zoiets dacht ik al... Zag in je scherm versie 6.5.3 staan en toen dacht ik al: "Hmm.. Volgens mij is dat anders dan hier", maar wist 't niet 100% zeker.

Hopen dat de nieuwe versie niet lang meer op zich laat wachten.

Groetjes,
Dave
Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 01 jan 2009 :  01:08:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Uhm... Zojuist de nieuwe versie gedownload en geinstalleerd.

Kun jij (Martin) of Paul een beknopte uitleg geven welke ingrediënten (acties e.d.) er nodig zijn? En de eventuele aandachtspuntjes?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Dave
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 01 jan 2009 :  01:48:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Dave,

Ik laat even de eer aan Martin (en ga nu lekker het bed in)

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 01 jan 2009 :  12:49:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Na een klein uurtje logisch nadenken werkt het inmiddels.

Tenminste... Ik denk dat dit de methode is:

- Vaste route aanmaken met hierin de blokken waar handmatig rijden gewenst is.
- Logische actie aanmaken voor locomotief rijdend van/naar blok.
Deze wordt 'waar' op het moment dat de lok stopt in het 1e blok (start-blok) van de vaste route.
- Speciale actie welke een handregelaar koppelt aan de betreffende lok als bovenstaande logische actie 'waar' wordt.
- Handmatig rangeren...
- Na verloop van tijd de lok weer handmatig naar het 'start-blok' rijden (nog steeds in de vaste route).
- Voor het loskoppelen heb ik een logische actie aangemaakt welke 'waar' wordt op het moment dat de lok weer vanuit het 'start-blok' de hoofdbaan op wil.
- Een speciale actie koppelt de handregelaar weer los van de lok als bovenstaan de logische actie 'waar' wordt.

Zodra de lok weer de hoofdbaan op gaat, vervalt de vaste route en gaat deze automatisch rijden. De vaste route (en het handmatig rangeren) komt weer aan de orde zodra de lok het richtingsblok bereikt.

Goed? Niet goed? Andere methode? Vragen?

Ik hoor het uiteraard graag...

Groetjes,
Dave

Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 01 jan 2009 :  13:07:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Dave,

Als het werkt dan is het goed. Vaak is het zo dat de ingaves nogal complex zijn maar als je (mid)dagje stoeit met die dingen kan je tot hele mooie resultaten komen.

Ik heb nog ff geen tijd om me met 6.6 bezig te zijn daar het nu peuken pauze is en de hele familie nog beneden zit.
Ik ben benieuwd wat er alemaal nieuw is en wat ik ervan kan gebruiken.



Grtz Rob

Live isn't easy and simple but very exciting....
Ga naar bovenaan de pagina

martinb

66 Posts

Geplaatst - 02 jan 2009 :  09:55:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van martinb  Reageer met citaat
Ik upload vanavond wel even de database die ik nu gebruik, dan kan iedereen het "afkijken". (nu aan het werk, en niet de modelbaan in de buurt.)

Bewerkt door martinb op 02 jan 2009 20:13:18
Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 02 jan 2009 :  19:46:25  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Dat zou mooi zijn, kan ik 't even vergelijken met wat ik nu gebrouwt heb.

Groetjes,
Dave
Ga naar bovenaan de pagina

martinb

66 Posts

Geplaatst - 02 jan 2009 :  20:12:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van martinb  Reageer met citaat
Staat per direct op: http://www.nproject.nl/modelspoor/download.html

Onder <Koploper bestanden Jan2009>

En zoals gezegd: werkt erg mooi!!!
Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 02 jan 2009 :  20:16:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Thanks, ik ga het gelijk even bekijken...

[edit]
Inderdaad exact dezelfde wijze waarop ik dit reeds ingesteld had.
Werkt ook hier perfect! Ben volop bezig met een paar andere handmatige handelingen.
[/edit]

Groetjes,
Dave

Bewerkt door davevdlocht op 02 jan 2009 20:24:13
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina