Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 101 / Bezoekers Vandaag: 7264
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 664
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 extern tableau
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Sander Lageveen

Netherlands
44 berichten

Geplaatst - 07 mrt 2008 :  20:39:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste,

gezocht naar enige aansluit info omtrent het extern tableau principe echter helaas niks gevonden wat mij verder kan helpen.

Ik heb een groot station ala Hengelo CS, ik wil op dit station automatisch rijden, op een deel van het station moet/zal ook nog gerangeerd worden door mijzelf. Echter leek het mij ook wel eens leuk om "treindienstleider" te zijn op mijn eigen station.

De treinen zouden dan moeten stoppen voor de wisselstraten van mijn station, vervolgens bepaal ik naar welke sporen de treinen mogen rijden.

Nu snap ik dat dit mogelijk is met Koploper, ik heb dit toendertijd eens gezien bij Johan de Reuver. Echter snap ik eingelijk niet hoe ik dit precies moet aansluiten op mijn baan.

Iemand die mij duideljk kan uitleggen hoe een en ander in zijn werk zit met bovengenomen principe?
Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Sander

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 07 mrt 2008 :  22:10:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Sander,

klik bij een blok op de rechter muisknop, klik nu aanvulling blokgegevens in, en klik daarna aan alleen vertrekken bij bestemming. De treinen zullen nu in dat blok blijven wachten tot jij de loc met de muis op het koploperscherm naar de plaats van bestemming gesleept hebt,

Ps aanvulling dit zie ik te laat, dit heeft niks te maken met een extern tableau natuurlijk.

succes,

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen

Bewerkt door Wissels op 07 mrt 2008 22:11:55
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 08 mrt 2008 :  08:42:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Sander,

Op Koploper kan een extern tableau worden aangesloten. Hiermee kan je over een bepaald deel van de baan de controle krijgen. Een tableau kan worden in- en uitgeschakeld.

Koploper zal wanneer een tableau is uitgeschakeld geheel automatisch rijden en zelf uitzoeken welke richting de treinen op moeten rijden. Wanneer een tableau is ingeschakeld zal Koploper in de blokken waarop dit tableau betrekking heeft niet automatisch rijden, maar reageren op het externe tableau.

Als een extern tableau actief is, moet je met drukknoppen, die zijn gekoppeld met een bezetmeldpunt, aan Koploper 'vertellen' wat er gedaan moet worden. Deze bezetmeldpunten worden in onderhouden blokken gekoppeld aan een blok. Een blok kan slechts gekoppeld zijn aan 1 bezetmeldpunt.

Bij het vastleggen van de definitie van een extern tableau geef je op voor welke blokken dit tableau geldt. Je kan het laten gelden voor alle richtingen in het blok doch ook is mogelijk om slechts komend uit een bepaalde richting het tableau te koppelen. Denk bij het laatste aan de mogelijkheid om in een inrij blok van een station de treinen wel te laten stoppen, doch als deze vertrekken vanuit het station mogen de treinen nu wel meteen doorrijden.

Een tableau kan op een aantal verschillende manieren werken. In onderstaande opties geldt steeds dat een trein een blok binnen rijdt wat behoort bij een actief extern tableau en hierdoor zal de trein dus stoppen:

· alleen opheffen van stopindicatie: Na een druk op de knop wordt het stoppen opgeheven en zal Koploper zelf gaan uitzoeken naar welk blok de trein zal gaan rijden.
· 1 knop bediening: om deze trein te laten vertrekken moet je eerst de knop indrukken van het blok waar de trein staat en hierna moet je een knop indrukken van een aansluitend blok. De eerste drukknop hoeft dus niet ingedrukt te blijven. Wanneer niet binnen de resettijd (zie onderhouden extern tableau) de 2e knop is ingedrukt, zal de keuze van het 2e blok niet werken.

· 2 knops bediening: om de trein te laten vertrekken druk je eerst de knop in van het blok waarin de trein staat en deze knop moet je vasthouden terwijl de andere knop wordt ingedrukt van het aansluitende blok waar de trein naar toe moet rijden.

Een blok krijgt, wanneer deze gekoppeld is aan een bezetmeldpunt, een andere kleur als het bezetmeldpunt actief is. Deze kleur kan je instellen in onderhouden instellingen per database.

Met ingang van versie 6.1 zijn ook de volgende mogelijkheden toegevoegd:

· Het is mogelijk om meer blokken toe te wijzen aan een locomotief. Eerst moet het laatste blok, wat door de locomotief is gereserveerd, worden geselecteerd. Hierna kan een aansluitend blok worden geselecteerd. Deze optie werkt zowel bij 1 als bij 2 knops bediening.
· Wanneer een locomotief niet automatisch rijdt maar wel in een blok staat, kan ook het automatisch rijden worden gestart. Dit gaat op de manier waarop normaal ook een volgend blok wordt geselecteerd.

· Als een locomotief niet automatisch rijdt kan de rijrichting worden gewijzigd door tweemaal achter elkaar op de knop van het blok te drukken waarin de locomotief volgens Koploper staat.

Bij het werken met 1 of 2 knops bediening gelden de normale regels van het rijden. Alle variabele treinroutes zijn gewoon actief. Het kan wenselijk zijn om wanneer je zelf alles regelt iets meer vrijheid te krijgen. Voor dit doel kan je bij een extern tableau ook één of meer variabele treinroutes opgeven die juist NIET actief mogen zijn als het externe tableau actief is.


Kan je wat met het bovenstaande?

Mvg,
Paul.

Bewerkt door PaHaSOFT op 08 mrt 2008 08:44:30
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 08 mrt 2008 :  11:38:32  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Hoi Sander,

Op Koploper kan een extern tableau worden aangesloten. Hiermee kan je over een bepaald deel van de baan de controle krijgen. Een tableau kan worden in- en uitgeschakeld.

Koploper zal wanneer een tableau is uitgeschakeld geheel automatisch rijden en zelf uitzoeken welke richting de treinen op moeten rijden. Wanneer een tableau is ingeschakeld zal Koploper in de blokken waarop dit tableau betrekking heeft niet automatisch rijden, maar reageren op het externe tableau.
SNIP



Prachtig uitgelegd Paul.
Maar... Kan men soortgelijke "functionaliteit" ook inbouwen met een "intern tableau", bv. een compact baanontwerp op een apart tabblad ??

Theo vanop de heide
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 08 mrt 2008 :  15:15:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Sander/Theo,

Weet jij waar mijn tekst vandaan kwam? Uit de helpfile van Koploper. Start de helpfile en druk op inhoudsopgave en klik diverse onderwerpen open. Een van de onderwerpen is "Hoe werkt een extern tableau". Dit tekst was dus bijna letterlijk gekopieerd.

@theo
Wat jij vraagt kan niet. Je kan geen bezetmelders simuleren.


Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Sander Lageveen

Netherlands
44 Posts

Geplaatst - 09 mrt 2008 :  22:09:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Inderdaad de helpfile.
Echter hier loop ik op vast:

quote:
moet je met drukknoppen, die zijn gekoppeld met een bezetmeldpunt, aan Koploper 'vertellen' wat er gedaan moet worden


drukknoppen gekoppeld aan een bezetmeldpunt, hier kan ik geen beeld bij krijgen, zowel de relatie in Koploper als de elektrische daadwerkelijke uitvoering hiervan.

mvg,
Sander
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 10 mrt 2008 :  08:05:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Sander,

Drukknopjes die jij op je externe tableau plaats en die zijn verbonden met bijvoorbeeld een S88.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Peter Kleton

198 Posts

Geplaatst - 10 mrt 2008 :  19:01:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,
De bezetmelders die Paul bedoelt zijn de aansluitingen van S 88 's .Hebben niets met bezetmelders te maken.
Het verwarde mij ook.
Groeten,Peter
Ga naar bovenaan de pagina

Sander Lageveen

Netherlands
44 Posts

Geplaatst - 10 mrt 2008 :  22:21:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Gewoon een lege S88 met drukknopjes die je opneemt in de overige reeks van S88 modules die je al onder je baan hebt hangen.

Kijk nu snap ik het, alleen jammer dat niemand me dat hier duidelijk kon maken.

mvg,
Sander
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 10 mrt 2008 :  22:25:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Sander,

Goh wat klinkt dat negatief. Vast op een andere manier aan het antwoord gekomen...

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Sander Lageveen

Netherlands
44 Posts

Geplaatst - 10 mrt 2008 :  22:29:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

ik vond mijn vraagstelling erg duidelijk. En diegene die mij het antwoord gaf is dat kennelijk met mij eens, gebasseerd op het feit dat hij de juiste oplossing in 1x aandraagt.

Negatief vind ik een verkeerde woordkeus, ik zou het eerder teleurstellend willen noemen. En ja, dat had ik wellicht anders kunnen formuleren in bovenstaand bericht.

mvg,
Sander
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 10 mrt 2008 :  22:30:43  Toon profiel  Reageer met citaat


Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina