Auteur |
Onderwerp |
|
Fleischmann
Netherlands
9 berichten |
Geplaatst - 17 feb 2008 : 11:52:17
|
Hallo,
Bij het toepassen van de intellibox op mijn baan kom ik het volgende probleem tegen: Als er meteen loc naar een andere baan wordt gereden middels een wissel of kruising waarvan de rijrichteng tegengesteld is treed er kortsluiting op. In de voorbeelden wordt een wisselstraat gezien als 1 object tussen de blokken, moet ik nu bij deze wissels een isolator toepassen om de rijrichtingen te scheiden of regeld koploper deze rijrichting? |
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 18 feb 2008 : 22:46:54
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Fleischmann
Hallo,
Bij het toepassen van de intellibox op mijn baan kom ik het volgende probleem tegen: Als er meteen loc naar een andere baan wordt gereden middels een wissel of kruising waarvan de rijrichteng tegengesteld is treed er kortsluiting op. In de voorbeelden wordt een wisselstraat gezien als 1 object tussen de blokken, moet ik nu bij deze wissels een isolator toepassen om de rijrichtingen te scheiden of regeld koploper deze rijrichting?
Isolator zal de zaak NIET oplossen, bij wisselstraat moeten alle rails hetzelfde gepoold zijn. Ergens in je baan moet je de lok op een baandeel ompolen tijdens het rijden, daarna kan hij het andere deel, dat anders gepoold is berijden....
Schema kan veel duidelijk maken. Dit is één van de redenen dat je bij digitalisering de bedrading van je baan moet ombouwen...
Ergens heb je toch een keerlus ???
Theo vanop de heide |
|
|
Fleischmann
Netherlands
9 Posts |
Geplaatst - 20 feb 2008 : 21:21:09
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door dentheo
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Fleischmann
Hallo,
Bij het toepassen van de intellibox op mijn baan kom ik het volgende probleem tegen: Als er meteen loc naar een andere baan wordt gereden middels een wissel of kruising waarvan de rijrichteng tegengesteld is treed er kortsluiting op. In de voorbeelden wordt een wisselstraat gezien als 1 object tussen de blokken, moet ik nu bij deze wissels een isolator toepassen om de rijrichtingen te scheiden of regeld koploper deze rijrichting?
Isolator zal de zaak NIET oplossen, bij wisselstraat moeten alle rails hetzelfde gepoold zijn. Ergens in je baan moet je de lok op een baandeel ompolen tijdens het rijden, daarna kan hij het andere deel, dat anders gepoold is berijden....
Schema kan veel duidelijk maken. Dit is één van de redenen dat je bij digitalisering de bedrading van je baan moet ombouwen...
Ergens heb je toch een keerlus ???
Theo vanop de heide
|
|
|
Fleischmann
Netherlands
9 Posts |
Geplaatst - 20 feb 2008 : 21:26:20
|
Beste Theo,
Bedankt voor je reactie, maar ik ben denk ik niet duidelijk geweest met mijn omschrijving, het gaat er om dat ik met koploper een wisselstraat kan berijden waarin ik ook sporen heb die deze wisselstraat berijden vanuit een andere richting.
Groeten Gerard
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Fleischmann
quote: Oorspronkelijk geplaatst door dentheo
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Fleischmann
Hallo,
Bij het toepassen van de intellibox op mijn baan kom ik het volgende probleem tegen: Als er meteen loc naar een andere baan wordt gereden middels een wissel of kruising waarvan de rijrichteng tegengesteld is treed er kortsluiting op. In de voorbeelden wordt een wisselstraat gezien als 1 object tussen de blokken, moet ik nu bij deze wissels een isolator toepassen om de rijrichtingen te scheiden of regeld koploper deze rijrichting?
Isolator zal de zaak NIET oplossen, bij wisselstraat moeten alle rails hetzelfde gepoold zijn. Ergens in je baan moet je de lok op een baandeel ompolen tijdens het rijden, daarna kan hij het andere deel, dat anders gepoold is berijden....
Schema kan veel duidelijk maken. Dit is één van de redenen dat je bij digitalisering de bedrading van je baan moet ombouwen...
Ergens heb je toch een keerlus ???
Theo vanop de heide
|
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 20 feb 2008 : 21:35:18
|
Hallo Gerard,
sporen die een wisselstraat berijden???? Dit maakt het verhaal echt niet duidelijker.
Misschien kan jij je baanplan als tekening of als koploper *.bck bestand uploaden om het verhaal te verduidelijken,zoals Theo reeds aangaf. Ik vermoed namelijk dat Theo wel op het juiste spoor zat met een keerlus in je baan, waardoor je problemen ontstaan.
met vriendelijke groet,
Walter
Software modeltreinen |
|
|
BartT
Netherlands
135 Posts |
Geplaatst - 20 feb 2008 : 23:10:10
|
gokje:
misschien is er iets mis met de polarisatie van het puntstuk?
DB 1980 - 1983 |
|
|
Fleischmann
Netherlands
9 Posts |
Geplaatst - 24 feb 2008 : 15:51:09
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Fleischmann
Hallo,
Bij het toepassen van de intellibox op mijn baan kom ik het volgende probleem tegen: Als er meteen loc naar een andere baan wordt gereden middels een wissel of kruising waarvan de rijrichteng tegengesteld is treed er kortsluiting op. In de voorbeelden wordt een wisselstraat gezien als 1 object tussen de blokken, moet ik nu bij deze wissels een isolator toepassen om de rijrichtingen te scheiden of regeld koploper deze rijrichting?
|
|
|
Fleischmann
Netherlands
9 Posts |
Geplaatst - 24 feb 2008 : 15:57:54
|
Beste Walter en Bart,
Bedankt voor jullie reactie. Ik heb geen keerlus in de baan en ook geen probleem met de hartstukken. Ik zal voor de duidelijkheid mijn baan toevoegen. in blok 11 wordt alleen gereden van 11 naar 1 in blok 12 wordt gereden van 12 naar 2 maar ook naar 27. als ik nu van blok 12 naar 1 rijd ontstaat er "kortsluiting" Zoals je kan zien wordt er in diverse richtingen gereden,telkens als een wissel of kruising wordt bereden welke in de andere baan ligt waarvan de rijrichting tegenovergesteld is ontstaat het probleem.
Download Attachment: 2008.bck 116,94 KB |
|
|
hubertus
Netherlands
1912 Posts |
Geplaatst - 24 feb 2008 : 17:13:02
|
Ben er niet helemaal zeker van, maar volgens mij heb je wel een keerlus in je baan. Als ik vanaf blok 12 richting blok 1 vertrek, lijk ik via allerlei omzwervingen uiteindelijk via blok 2 weer in blok 12 uit te kunnen komen.
Huub |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 24 feb 2008 : 17:54:54
|
hallo Fleischmaan,
jouw baan zit bordevol keerlussen, bv blok 43 is hier een voorbeeld van, omdat je op hetzelfde punt kan uitkomen als van waarvan vandaan de trein vertrekt, ook de overloop wissels tussen tegengesteld lopende sporen bv blok 33 en 34 naar blok 25 en 30 is een sprekend voorbeeld hiervan.
Je zal moeten gaan werken met keerlusschakelingen om dit geheel werkend te krijgen.
Succes met de oplossing,
met vriendelijke groet,
Walter
Software modeltreinen |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
983 Posts |
Geplaatst - 24 feb 2008 : 18:22:11
|
Hallo Fleischmann,
Als je de baan aansluit dan kan je het beste de blokken 11 t/m 18 als uitgang punt nemen. Deze moet je allemaal om en om aansluiten op de massa of de plus.
Dan kom je vanzelf de plaatsen tegen waar de massa de plus gaat raken en heb je een keerlusschakeling nodig, of misschien in jouw gedachten een ompoolschakeling.
Het beste kan je baanontwerp uitprinten en pijltjes zetten. Je moet dan als het ware de stroomrichting aangeven en niet de rijrichting.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 gelijkstroom |
|
|
|
Onderwerp |
|