Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 524 / Bezoekers Vandaag: 629
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 524
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Technische installatie
 aansluiting interface met pc
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 3 (of 3)

stanny

Belgium
52 berichten

Geplaatst - 01 feb 2008 :  21:36:01  Toon profiel  Reageer met citaat
ik heb een laptopje van toshiba met koploper erop, vandaag eindelijk de boel eens aan men marklin interface aansluiten...

achteraan op de pc vond ik een 25 pins stekker terug, dus heb ik een kabel gemaakt van din 6 naar 25 subD zoals in menig handleiding voor de interface aangegeven staat

echter komt er niet veel beweging in... nu ging ik in men hardware config van de pc kijken en daar stond volgende: ltp & com poorten en bij de eigenschappen van dit onderdeel zag ik dat de stekker op men laptop als LTP staat geconfigureerd. Wil dit nu zeggen dat men pc geen compoort heeft? tevens ook de vraag of ik men pc kan wijsmaken dat dit een compoort moet worden... of is LTP en COM gelijk aan elkaar?

hoe moet ik dit oplossen?

op men marklin interface zie ik op het zwarte front onder de marklin opdruk precies een LEDje zitten, moet dit normaal gesproken niet branden als alles aangesloten is?

alvast bedankt voor de reactie!

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 01 feb 2008 :  22:34:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Stijn,

allereerst heeft de interface geen brandend controlle lampje, de deksel is universeel en is ook voor andere Marklin apparatuur gebruikt vandaar de uitsparing.

Wat jij voor uigang heb zal hoogstwaarschijnlijk inderdaad een lpt aansluiting zijn, hiermee kan je de interface niet aansturen.

Een mogelijk is een USB / RS232 converter ik heb hier zelf geen ervaring mee, echter de meeste nieuwe laptops worden zonder RS232 (Seriele) poort geleverd tegenwoordig, waardoor er geen andere oplossing meer is,

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

stanny

Belgium
52 Posts

Geplaatst - 01 feb 2008 :  22:39:04  Toon profiel  Reageer met citaat
ok, had ik dus al verwacht! geen pret dan vanavond :)
bedankt walter

groeten
Ga naar bovenaan de pagina

stanny

Belgium
52 Posts

Geplaatst - 02 feb 2008 :  11:06:02  Toon profiel  Reageer met citaat
heb een conversie van usb naar 9pins subD stekker gevonden. hoe laat ik koploper weten dat hij moet uitsturen via usb, of is dit niet nodig?
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 02 feb 2008 :  17:06:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
hallo Stijn,

dit doe je niet via koploper, maar via de software die bij de converter zit,

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

stanny

Belgium
52 Posts

Geplaatst - 02 feb 2008 :  17:24:20  Toon profiel  Reageer met citaat
walter,

die converter is een blokje van ongeveer 3cm lang met een lampje, zonder enige software bijgeleverd...
zou het niet kunnen dat ik dit in de pc moet instellen?
Ga naar bovenaan de pagina

Dieky

Netherlands
104 Posts

Geplaatst - 02 feb 2008 :  22:41:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Dieky  Reageer met citaat
Stanny

ik heb een poosje terug ook een usb --> 9 pins gekocht.

Als het goed is, komt windows automatisch met de juiste software, als dit niet het geval is zal windows in ieder geval moeten melden dat er een nieuw apparaat is aangesloten op de computer. Anders het je echt een driver nodig. (van de site van de fabrikant)

Bij Vista werd mijn converter gewoon gevonden.
Overigens is het zo dat niet alle converters goed samen werken met Koploper (en mogelijk andere software)

Meine
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 02 feb 2008 :  22:57:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Meine,

Even wat rechtzetten: het heeft niets met Koploper te maken!

Ik kan het ook niet helpen dat niet alle converters alle signalen juist doorgeven. Koploper controleert alle signalen die zijn voorgeschreven door het protocol van het digitale systeem.


Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 02 feb 2008 :  23:30:30  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Hallo,

De software voor een USB -> RS-232 converter installeerd zowel in Windows XP als in Vista o.a. een virtuele COM-poort. Het COM-poort nummer is te vinden in Apparaatbeheer -> Poorten.

Dit poortnummer dien je te gebruiken in Koploper.

Bij problemen lees dit topic eventjes door, voornamelijk betreffende mijn opmerkingen over gebruik meest recente drivers voor de USB -> RS-232 converter:

http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=896

Als opmerking wil ik nog even toevoegen dat ik tegenwoordig ook behalve Prolific chips, regelmatig FTDI chips gebruikt zie worden in dergelijke converters.

Mijn tip om 'de signalen goed door te geven' bij problemen, is i.i.g. om de laatste drivers van Prolific of FTDI te gebruiken. En niet de standaard drivers in Vista.

Dergelijke communicatie-problemen met USB -> RS-232 converters zie ik de laatste tijd zo vaak (beroepsmatig heb ik ze veelvuldig nodig in zeer diverse toepassingen), maar door gebruik van goede drivers (dus niet de standaard, of meegeleverde drivers) van de fabrikant zijn deze problemen in 99% van de gevallen voor 100% op te lossen.

Groetjes,
Dave
Ga naar bovenaan de pagina

Dieky

Netherlands
104 Posts

Geplaatst - 02 feb 2008 :  23:49:43  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Dieky  Reageer met citaat
Paul,

Mocht ik de indruk gewekt hebben dat het niet goed samen werken van de Usb--> Serial met koploper te maken heeft, dan klopt dit niet. (vandaar dat ik ook met andere software neergezet heb. Bovendien was koploper er eerder dan de USB --> serial converters. En was er voor die tijd geen enkel probleem met het serieel aansturen van de treinbaan.)
Feit is dat niet alle converters goed werken (volgens diverse lijntjes in forums), dus als je een er aanschaft, je moet nagaan of deze ook met koploper kan werken. (eventueel zorgen dat deze geruild kan worden.)

Meine
Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 03 feb 2008 :  00:31:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Dieky
Feit is dat niet alle converters goed werken (volgens diverse lijntjes in forums), dus als je een er aanschaft, je moet nagaan of deze ook met koploper kan werken. (eventueel zorgen dat deze geruild kan worden.)



En in 99% van dergelijke gevallen is het (mede dankzij de relatief lage communicatie-snelheden van/met Koploper) op te lossen door de meest recente drivers te gebruiken van de chip-fabrikant. En niet de standaard drivers of de meegeleverde drivers. Die converters, daar is veelal absoluut niets mis mee. Puur de meegeleverde (vaak sterk verouderde) of bepaalde standaard drivers geven de problemen.

Dit geldt overigens niet alleen voor Koploper, ik zie dergelijke problemen meerdere malen per week de revue passeren in het wereldje dat automatiseren heet. En worden daarna nagenoeg altijd snel en eenvoudig opgelost door installatie/gebruik van goede drivers.

Groetjes,
Dave

Bewerkt door davevdlocht op 03 feb 2008 00:33:07
Ga naar bovenaan de pagina

stanny

Belgium
52 Posts

Geplaatst - 03 feb 2008 :  01:11:57  Toon profiel  Reageer met citaat
ondertussen heb ik de convertor aan de praat gekregen, moest alleen even instellen bij koploper om COM 4 te gebruiken, het duurde even voor ik dat door had...
in men lap top stond blijkbaar al een usb naar serial convertor driver van FDTI

echter wel wat problemen:
1) de eerste maal dat ik verbinding kreeg met het spoor liep alles goed, ik heb een aantal wissels laten schakelen en via een testmodus heb ik 1 locomotief even lampen laten schakelen en even vooruit en achteruit bollen. wat me onmiddellijk opviel was de traagheid van reageren. dat het niets met koploper te maken heeft weet ik, maar het zal ofwel ergens een instelling zijn of men interface 6050 die niet goed mee wil, iemand hier ervaring mee? nog niet al men digitale onderdelen (decoders) zijn aangesloten dus het is niet dat de pc al veel rekenwerk heeft (het is trouwens een P3 met alles erop en eraan, kan me niet inbeelden dat de pc niet voldoet)
de baudrate staat op 2400. als ik het commando licht aan in testmodus wou testen, duurde het gemakkelijk 5-10 seconden voordat het effectief ook gebeurde
2) ik sloot koploper even af vanwege de traagheid en startte opnieuw op, toen ik de centrale eenheid terug wou inschakelen kreeg ik de error: "buiten koploper om is de central unit uitgeschakeld, u moet deze terug aanzetten of resetten" ... ik ben echter nooit aan men control unit of CS aangeweest tijdens al deze testen, maar koploper vraagt dus ik draai en drukte meermaals de stop en go toets afzonderlijk en tegelijk (reset) maar niets verhielp dit probleem
3) uiteindelijk dacht ik dan even een communicatie log op te volgen en zag dat ik volgende melding kreeg als ik de centrale eenheid wou inschakelen: "joystick enable; geen joystick driver gevonden" wat ook logisch is want ik gebruik helemaal geen joystick en heb deze ook nooit ingesteld...

ik kan dus niets doen op dit moment in koploper want als ik centrale eenheid wil opzetten krijg ik error die ik blijkbaar niet kan oplossen... het rare is dat het de eerste momenten wel goed werkte
(ik kon de centrale op en afzetten en de control unit en CS volgden mooi deze acties)

iemand enig idee?
Ga naar bovenaan de pagina

stanny

Belgium
52 Posts

Geplaatst - 03 feb 2008 :  02:24:10  Toon profiel  Reageer met citaat
ondertussen had ik heel de boel eens afgezet en terug opgezet... blijkbaar geen error niet meer maar wel traag... onderaan zie je de te verwerken stappen aftellen en dit gaat waanzinnig traag...
nadat ik even een lok had laten rijden, wou ik centrale eenheid even afzetten, onderaan komt er dan de info "communicatie tussen laptop en pc afsluiten" dit blijft er staan voor minuten, zo lang zelfs dat ik op den duur koploper gewoon afgesloten handmatig...
zolang ik geen commando gegeven heb, gaat het stoppen van de centrale eenheid gemakkelijk, maar als ik iets gedaan heb loopt het stroef of vast...

database in bijlage (blijkbaar 2 keer geupload)

Download Attachment: zoldercity_20080125_213322_20080203_021752.bck
80,38 KB


Download Attachment: zoldercity_20080125_213322_20080203_021752.bck
80,38 KB

Bewerkt door stanny op 03 feb 2008 02:24:55
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 03 feb 2008 :  08:23:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Stanny,

Traag reageren lijkt mij een probleem van het niet goed doorkomen van het signaal CTS (Clear-To-Send) uit de converter. Ik lees dat jij een Marklin CS gebruikt. Kan je dan niet beter een programma gebruiken wat deze op de eigen manier kan aansturen? Je gaat nu via heel oude technieken (jaren 80 vorige eeuw) een nieuw apparaat aansturen.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

stanny

Belgium
52 Posts

Geplaatst - 03 feb 2008 :  13:23:08  Toon profiel  Reageer met citaat
hey paul,

het is maar tijdelijk dat ik de manier van walter (wissels) gebruik tot er een versie komt die CS rechtstreeks aanstuurt...
als ik men cs er even tussenuit laat en via control unit gewoon de baan stuur, zou dit helpen?
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 03 feb 2008 :  14:14:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Stanny,

Nee dat helpt niet. Koploper communiceert met de interface en wat daar allemaal achter hangt of zit maakt niet uit.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 03 feb 2008 :  14:40:00  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Stijn,

het probleem zal inderdaad in de converter zitten, zelf heb ik een 6050 interface van het 1e uur, ja een type met een CTS bug, deze heeft altijd zonder problemen gefunktioneerd met Koploper, ook met de verbinding via de sniffer ingang naar het Central Station gaf dit geen problemen,

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 03 feb 2008 :  16:31:00  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door davevdlocht


Bij problemen lees dit topic eventjes door, voornamelijk betreffende mijn opmerkingen over gebruik meest recente drivers voor de USB -> RS-232 converter:

http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=896

Als opmerking wil ik nog even toevoegen dat ik tegenwoordig ook behalve Prolific chips, regelmatig FTDI chips gebruikt zie worden in dergelijke converters.




Maar..Prolific heeft Vista drivers van zijn site gehaald ... verwijst door naar leveranciers die drivers aanbieden die al jaar oud zijn...

Theo vanop de heide
Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 03 feb 2008 :  18:22:00  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Een jaar oude drivers is nog altijd beter dan 3 jaar oude drivers die ik vaak tegen kom... Maargoed, het merk Aten wat vermeld wordt op de website van Prolific ken ik. De drivers die op hun website staan zijn van Juli 2007. Deze kun je uiteraard ook gebruiken/proberen als je met je standaard meegeleverde drivers problemen hebt.

Groetjes,
Dave

Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 03 feb 2008 :  20:17:50  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door davevdlocht

Een jaar oude drivers is nog altijd beter dan 3 jaar oude drivers die ik vaak tegen kom... Maargoed, het merk Aten wat vermeld wordt op de website van Prolific ken ik. De drivers die op hun website staan zijn van Juli 2007. Deze kun je uiteraard ook gebruiken/proberen als je met je standaard meegeleverde drivers problemen hebt.



Die gebruik ik al een paar maand ....

Theo vanop de heide
Ga naar bovenaan de pagina

stanny

Belgium
52 Posts

Geplaatst - 03 feb 2008 :  20:28:13  Toon profiel  Reageer met citaat
bon, om dan toch eens ergens verder mee te komen, een vraag voor de kenners: welke convertor adviseren jullie dan? ik heb nu een zwart blokje van ongeveer 5cm lang. als ik in de pc naar de drivers ga kijken zie ik een usb naar serieel driver van FDTI...
ik ben ook al eens op de site van FDTI gaan kijken naar nieuwe drivers, maar ik krijg ze niet geinstalleerd...
ik heb windows XP

Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 03 feb 2008 :  20:58:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door stanny


ik ben ook al eens op de site van FDTI gaan kijken naar nieuwe drivers, maar ik krijg ze niet geinstalleerd...
ik heb windows XP



Hoe probeer je deze te installeren? Wat is het probleem (ik krijg ze niet geinstalleerd is een beetje summier), en wat is de foutmelding die je krijgt?

Ik heb hier overigens zowel een aantal FTDI converters als Prolific converters. Beiden op diverse systemen werkend onder XP met de laatste drivers. M'n Koploper PC is middels een FTDI verbonden aan een zelfbouw XpressNet interface, en met een Prolific versie verbonden met de zelfbouw HSI-88 module.

Groetjes,
Dave
Ga naar bovenaan de pagina

stanny

Belgium
52 Posts

Geplaatst - 03 feb 2008 :  22:39:55  Toon profiel  Reageer met citaat
ik download de exe file... als ik deze open dan krijg ik een pop up screen (soort DOS screen) en begint hij aan de installatie, echter blijft dit duren en stopt dit niet... de installatie kan niet voldaan worden. ik kan me niet voorstellen dat een driver installeren meer dan 4 minuten zou nemen op een recente lap top...

Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 03 feb 2008 :  23:22:09  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Andere manier, zorg wel dat je kabel is aangesloten.

Download dit ZIP bestand: http://www.ftdichip.com/Drivers/CDM/CDM%202.02.04%20WHQL%20Certified.zip

Uitpakken naar een map (b.v. op je bureaublad).

Dan doe je een rechtermuisklik op 'Deze computer'.
Kies 'Eigenschappen'.
Ga naar tabblad 'Hardware' en kies daar 'Apparaatbeheer'.
Ga naar 'Poorten'.
Geef een rechtermuisklik op de COM-poort van je USB-RS232 converter en kies 'Stuurprogramma bijwerken'.
Bij de vraag of Windows verbinding mag maken met Windows Update kies 'Nee, nu niet'.
Klik op 'Volgende'.
Kies in het volgende venster 'Ik wil zelf kiezen (geavanceerd)'.
Kies 'Niet zoeken, ik bepaal zelf welk stuurprogramma ik installeer'.
Klik op 'Volgende'.
Kies 'Bladeren' en blader naar de map waar je het ZIP bestand hebt uitgepakt en klik op 'Ok'.
Kies 'USB Serial Port' en klik op 'Volgende'.
Als Windows met een melding komt met een waarschuwing over een bijgewerkt stuurprogramma, kies dan 'Ja'.

Je stuurprogramma wordt nu geïnstalleerd. Mocht dit niet lukken dan krijg je in het volgende venster een foutmelding te zien. Anders geeft deze aan dat het voltooid is.

Groetjes,
Dave






Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 03 feb 2008 :  23:29:53  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door davevdlocht

Andere manier, zorg wel dat je kabel is aangesloten.

Download dit ZIP bestand: http://www.ftdichip.com/Drivers/CDM/CDM%202.02.04%20WHQL%20Certified.zip

Uitpakken naar een map (b.v. op je bureaublad).

SNIP




Dave,
Ook te gebruiken voor Vista ???


Theo vanop de heide
Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 03 feb 2008 :  23:44:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Kort maar krachtig: Ja.

Groetjes,
Dave
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 3 (of 3) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina