Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 100 / Bezoekers Vandaag: 5222
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 679
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Technische installatie
 OM32 Serieel (vraag ingetrokken)
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

fdus

Netherlands
3 berichten

Geplaatst - 18 jan 2008 :  20:43:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedendag,
Ik ben in het gelukkige bezit van een OM32 module van Leon van Perlo. Deze kan ook direct aan een PC aangesloten worden. Zelf kan ik Koploper niet gebruiken maar zou wel graag met de OM32 uitgangen willen aansturen (ledjes en relais). Is er iemand in dit forum die hier al ervaring mee heeft? Leon heeft al getracht mij een en ander uit leggen en daarvoor mijn oprechte dank maar zou graag eens met iemand die dieper in deze serieele materie zit van gedachten willen wisselen. De OM32 wordt namelijk wel in jullie midden voor Koploper gebruikt en wellicht ook afzonderlijk?
Een vraag die bijvoorbeeld bij mij opkomt is hoe komt het checksum getal 244 tot stand bij de getallen 3 132 128 128 (244)?
Dit zijn de 5 bytes die verstuurd worden naar de serieele poort.
In de beschrijving is te lezen dat het de som is van alle bytes in het bericht een veelvoud is van 128. Zou iemand mij hier iets meer over kunnen uitleggen?
Alvast bedankt voor de reacties...
Met vriendelijke groet,
Fokko Dusseljee

Bewerkt door fdus op 20 jan 2008 12:45:43

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 18 jan 2008 :  21:42:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Fokko,

Dit is een Koploper forum? Ik snap dan ook niet geheel jouw vraag. Als er gebruikers zijn die de OM32 al gebruiken dan hebben zij totaal geen idee (99% zeker) waarover jij hebt hebt. De gebruikers van Koploper hoeven zich totaal niet druk te maken over de aansturing dat heb ik reeds gedaan voor ze.

Het is voor mij zo lang geleden dat dit is ingebouwd dat ik ook het protocol niet meer uit mijn hoofd weet. Ik denk zelf toch dat jij richting Leon moet gaan of misschien vragen of jij op zijn mailinglijst mag. Er zijn daar volgens mij wel andere die ook zelf programma's hebben geschreven.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 20 jan 2008 :  09:03:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Fokko,

Zoals ik al dacht nog niet heel veel reacties. Echt 99% van de gebruikers zijn Koploper zijn gebruikers en geen programmeurs. Ook is het aandeel Dinamo en/of OM32 niet het grootste deel. Nogmaals zoals aangegeven: ik verwacht van gebruikers niet het juiste antwoord. Een prive mail van jouw kant aan mijn persoonlijk helpt dus ook niet veel.

Prive krijg je van mijn nog stukje code waarmee ik de checksum uitreken voor een op te sturen string van Dinamo.


Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

fdus

Netherlands
3 Posts

Geplaatst - 20 jan 2008 :  12:40:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,
Nee, jammer... geen reacties buiten die van jou om.
Mijn vraag was achteraf, zoals altijd het geval is, niet zo moeilijk omdat de byte waarden die ik van Leon had gekregen niet goed waren. Na contact met Leon gehad te hebben ben ik eruit.
De bytes 3+137(ipv132)+128+128+244 zijn samen 640/128 = 5
Dus 640 is een meervoud van 128 en wel 5x (5 byte waarden).
Een privemail naar jou heeft in die zin dan ook niet geholpen omdat die daar ook niet voor bedoeld was en alleen maar diende om uit te leggen waarom ik een poging heb gedaan om gelijkgezinden hier op het forum aan te treffen, die er wellicht dus ook niet zijn. Wel jammer maar dat is niet anders omdat de doelgroep anders ligt zoals je ook aangeeft.
Bedankt en veel treinenrijplezier...
Mvgr,
Fokko


Bewerkt door fdus op 20 jan 2008 12:44:53
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina