Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 92 / Bezoekers Vandaag: 2638
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 589
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Loc omlopen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

René

47 berichten

Geplaatst - 21 mei 2006 :  14:57:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van René  Reageer met citaat
Hallo Koplopers,

Op mijn met koploper bestuurde baantje heb ik een vaste route voor het omlopen van de loc gemaakt. Dit naar het voorbeeld zoals door Paul gegeven is.
Op zich loopt het vrijwel helemaal zoals het hoort, alleen bij het weer aankoppelen loopt de loc door tot de positie waar hij vandaan kwam.

Ik moet hierbij wel vermelden dat het een kort station betreft.
- De sporen hebben een lengte van ca 60cm.
- De sporen zijn opgedeeld in twee secties van 30cm die het spoor ook daadwerkelijk bezet melden.
- Het afremmen begint al op de wisselstraat en het vorige blok wordt vrijgegeven als de laatste sectie is bereikt.

Nu mijn vraag:
Moet de loc doorlopen tot de laatste sectie of wordt er bij het afremmen rekening gehouden met de lengte van de achterblijvende wagens?
Doe ik iets verkeerd of komt het omdat mijn spoor slechts uit twee secties bestaat en er eigenlijk geen ruimte is om af te remmen?

Groeten,

René




Groeten,

René Wolf

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 21 mei 2006 :  15:47:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rene,

Ik weet niet of je werkt met reedrelais of stroomdetectie.

Als je rijdt met reedrelais dan zal de lok stoppen zodra het reedrelais van de stopsectie actief wordt en als er onder de wagons geen magneet zit zal dit zijn zodra de lok de stopsectie heeft bereikt.

Werk je met stroomdetectie dan moet je er voor zorgen dat er zich geen enkele wagon op de stopsectie bevindt. Als na het afkoppelen er namelijk een wagon op de stopsectie staat en de lok rijdt om dan krijg je het fenomeen dat de lok te vroeg zal stoppen en nooit zal aankoppelen. Dit komt namelijk door het feit dat zodra de lok de binnenkomst melder bereikt heeft Koploper gaat wachten op het bezet worden van de stopsectie alleen die is al actief omdat er zich een wagon op bevindt waardoor Koploper denkt dat de lok deze stopsectie heeft bereikt.

Als je dan ook werkt met stroomdetectie en met bijvoorbeeld enkele cm. doorrijden dan loop je een grote kans dat er een wagon op de stopsectie staat en dan zal het nooit lukken.
Probeer na het afkoppelen de wagons maar eens met de hand iets terug te zetten waardoor de stopsectie vrijkomt. Als het dan wel lukt weet je de oorzaak.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

René

47 Posts

Geplaatst - 21 mei 2006 :  19:24:25  Toon profiel  Bezoek de homepagina van René  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Ik maak geen gebruik van reedrelais, maar stroomdetectie. De wagons worden in mijn geval niet gedetecteerd.


Groeten,

René Wolf
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 21 mei 2006 :  19:55:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rene,

Dan krijg je het zelfde verschijnsel als bij een reedrelais.

De lok stopt bij het omlopen zodra de lok de stopmelder bereikt, hierdoor kunnen de wagons verder geduwd worden en het volgende blok bereiken zonder dat dit de bedoeling is.

Wil je omlopen dan zullen de wagons ook gedetecteerd moeten worden, in iedergeval de voorste welke na het omlopen de achterste wordt.
Bij het volgende omlopen zal dan weer de voorste gedetecteerd moeten worden. Zo kom je erbij dat de voorste en achterste wagon minimaal gedetecteerd moeten worden.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

René

47 Posts

Geplaatst - 21 mei 2006 :  20:17:09  Toon profiel  Bezoek de homepagina van René  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Dat wordt dus een beetje verbouwen aan de wagens. Toch maar eens doen en dan proberen.

Bedankt voor je hulp

Groeten,

René Wolf
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 21 mei 2006 :  20:24:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Je kunt ook een lichtsluis toepassen, hoef je niets aan je wagens te wijzigen. Kees Moerman (van de parallel63) heeft er een schakeling voor ontworpen, waarmee bij mij het omlopen/locwisselen feilloos werkte. Bij het weer aankoppelen van de loc werd de trein hooguit een centimeter naar achteren geduwd. Ik vraag me af of je dat op andere manieren voor elkaar krijgt.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 21 mei 2006 :  21:21:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Rene,

Verbouwen aan de wagons?

Uhlenbrock heeft in zijn programma weerstandslak.
Als je dit smeert op de verbinding van de geisoleerde wielen en de as dan ontstaat er een verbinding die voldoende is om de wagons te detecteren.
Niet te veel gebruiken want als de weerstand niet goed is dan worden je wielen een beetje te warm.

Kan ook zijn dat er andere leveranciers zijn maar die heb ik nog nooit gevonden.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
337 Posts

Geplaatst - 28 mei 2006 :  02:40:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Ook Trix heeft weerstandslak in zijn programma.
Nummer 66882.

Groet Jack van der Werf.

Ga naar bovenaan de pagina

René

47 Posts

Geplaatst - 28 mei 2006 :  08:32:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van René  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Ik heb het ondertussen geprobeerd met een wagon die wel gedeteteerd wordt. Als deze zich bevindt in het deel van het blok waar ook de loc staat bij het ontkoppelen stopt de loc na het omlopen direct als hij gedetecteerd wordt in het andere deel. De wagons worden dan niet meer verder geduwd tot de loc weer terug is op de plaats waar hij vandaan kwam.
Bedankt voor de hulp

Groeten,

René Wolf
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina