Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 81 / Bezoekers Vandaag: 4804
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 458
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 welk protocol?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Krokodil

Netherlands
40 berichten

Geplaatst - 09 jan 2008 :  12:15:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik zie op de verkoop site van AnW modelbouwtreinen twee verschillende
soorten modules voor wissels?
een Schakel decoder
een wissel decoder.
en dan twee type protocols,
Dcc Motorola.
Nu ga ik werken met de IB,
Wat is het advies van de kenners?
Welk protocol kan ik het beste gebruiken?
en welke decoder is het beste voor aansturen van de Fleischmann wissel schakelaars?

Alvast bedankt voor jullie reactie.


Ben Geijtenbeek

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 09 jan 2008 :  13:03:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ben,

Als eerste, een schakel decoder is in principe om allerlei dingen te schakelen. Meestal zit er een bi-stabiel relais op die een bepaalde stand onthoud en dus ook de schakel spanning naarbuiten toe. te gebruike om b.v. seinpalen, verlichting e.d. te schakelen.
Een wissel decoder geeft per uitgang een puls af, beinvloedbaar voor wat de tijdsduur. Voor de meeste wissels is de standaard instelling goed. De korte pulsduur zorgt zoals gezgt vooe een kortdurende spanning naar buiten toe, waardoor er weinig kans is op doorbranden van het wissel.
Bij gebruik van de IB maakt motorola of DCC niet zoveel uit.
Toch gaat mijn voorkeur uit naar DCC. Hoewel de meeste van mijn decoders (ook zelfmaak) Motorola's zijn

Mvg Ab

Ab Boezerooij (Koploper,IB,HSI-88, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

Krokodil

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 09 jan 2008 :  13:24:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ab, bedankt voor de reactie.
Waar komt bij jou het DCC voorkeur vandaan?
Meer programeer voordelen stabiliteit?
Ik moet ze nog aan gaan schaffen en probeer dit zo goed mogelijk
aan te pakken. Ook de prijs is hier natuurlijk belangrijk in.

Groet, Ben

Ben Geijtenbeek
Ben.Geijtenbeek@wxs.nl
Ga naar bovenaan de pagina

balthazor

Netherlands
117 Posts

Geplaatst - 09 jan 2008 :  14:19:16  Toon profiel  Bezoek de homepagina van balthazor  Reageer met citaat
De voorkeur voor DCC komt eigenlijk door de voorkeur voor DCC voor de decoders van de treinen

DCC en motorola zijn talen net zoals duits en engels
Het is netter om de IB 1 taal te laten praten
dus DCC voor de wissels/seinen en DCC voor de treinen

DCC is een beetje een standaard taal die meerdere fabrikanten gebruiken

Maar zoals ab al zegt het ligt er ook een beetje aan wil je zelf bouwen of koopje kant en klare

Koopje kant en klaren dan zou ik dcc kopen

Erik.



MBZE: Modelbaan Zonder Eind
fleischmann/twincenter/koploper

Bewerkt door balthazor op 09 jan 2008 14:21:42
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 09 jan 2008 :  14:45:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ben,

De keuze voor schakel en wisseldecoders, is bij in eerste instantie om de zelfbouw gekozen.
Hoewel er natuurlijk voor beide ook bouwpakketten te koop zijn.
Voor mijn decoders in treinen, dus lok decoders gebruik ik uitsluitend DCC.

Erik, de stelling voor de talen komt ongeveer hier op neer:
I speak english very well, aber nicht so schnell, maar dat komt nog wel!!!
Zelf vind ik DCC net ietsje beter met programmeren.
En multiprotocol nog nooit mee gewerkt.

Mvg Ab

Ab Boezerooij (Koploper,IB,HSI-88, HO, NS)

Bewerkt door Agebe op 09 jan 2008 14:46:17
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina