Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 111 / Bezoekers Vandaag: 2159
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Technische installatie
 De nieuwe ECoS centrale van ESU
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 3 (of 3)

J.Cox

Netherlands
4 berichten

Geplaatst - 19 mei 2006 :  17:05:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi alemaal,

Ik wil graag beginnen met een digitale spoorbaan, maar ik twijfel over de aankoop van een centrale.
Is koploper straks ook te gebruiken met de ECoS centrale, of moet ik het maar houden op de IB.

Groetjes J.Cox

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 19 mei 2006 :  23:22:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo J,

Koploper kan de ECoS centrale (nog) niet aansturen.
Of dat in de toekomst wel mogelijk wordt gemaakt kan Paul het beste beantwoorden.
Wel is het zo dat ESU de software voor Softwareleveranciers maar ook voor Privé geheel gaat vrijgeven in het 3e of 4e kwartaal.
Hopelijk komt deze mogelijkheid wel in Koploper, temeer de ECoS centrale meer mogelijkheden heeft en beter is dan de IB.

Van ESU:
Es steht jedem Hersteller von PC-Steuersoftware frei, ECoS zu unterstützen. Wir werden die Schnittstellenunterlagen zur Verfügung stellen.
Bitte fragen Sie beim Hersteller Ihrer bevorzugten Steuersoftware nach, ob und wann mit einer Unterstützung von ECoS zu rechnen sein wird.


Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 20 mei 2006 :  08:38:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jos,

Ik lees behoorlijk veel over deze centrale. Maar ja dat deed ik in het begin ook over de Intellibox en ben daar ook niet meer te spreken over.

Om een nieuw systeem in te bouwen in Koploper heb ik zelf een aantal voorwaarden:
  • de vraag moet meerdere keren zijn gekomen
  • iemand moet een klein baantje (paar wissels, paar blokken, 2 locs) ter beschikking willen stellen
  • ik moet er de tijd voor hebben
Gezien de ontwikkeling van Railz Miniworld kan ik wel zeggen dat dit jaar voor zo'n aanpassing niet de tijd gevonden zal kunnen worden.

Hopelijk heb je iets aan mijn antwoord....

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

J.Cox

Netherlands
4 Posts

Geplaatst - 21 mei 2006 :  03:12:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Hub en Paul,

Bedankt voor jullie reacties, ik zal dus voorlopig afzien van de ECoS.
Maar wat is dan een goed alternatief, Paul schrijft dat hij over de IB ook niet tevreden is.
Ik rij namelijk Märklin 3 rail, dus is er alleen de oude centrale met interface, of de IB toch?

Groetjes Jos.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 21 mei 2006 :  08:21:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Jos,

Al jaren lopen er op verschillende forums/mailinglijsten klachten over spontane reset van de Intellibox / Twin Center. Ik wil deze hier nu niet oprakelen, maar dit is wel voor mij de reden om niet enthousiast te zijn over dit apparaat.

Als er zolang een zeer vervelende bug in mijn software gezeten zou hebben, dan was Koploper allang afgeschreven en afgekraakt.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 21 mei 2006 :  10:06:51  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Ik rij namelijk Märklin 3 rail, dus is er alleen de oude centrale met interface, of de IB toch?

Nee hoor, er bestaat ook nog zoiets als MR-direkt (zelf geen ervaring mee) en je kunt ook kiezen voor een 100% dcc-systeem (bijv. Lenz). Consequentie van dit laatste is wel dat je in iedere loc een dcc-decoder moet inbouwen, zelfs als Märklin al standaard een motorola-decoder heeft ingebouwd. Wordt door velen als zonde ervaren, maar ik zou het er wel voor over hebben om aan de intellibox te ontkomen. Als gebruiker onderschrijf ik Paul's aversie tegen dit apparaat en ben er vrijwel zeker van dat een volgende baan bij mij niet meer door de IB aangestuurd zal worden.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 21 mei 2006 :  14:27:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub,

Ik ben een aanhanger van Lenz en gebruik dit, vooral met de nieuwste USB interface, met veel plezier en zou het dan ook een ieder willen aanbevelen.

Maar volgens mij is hier wel een maar aan verbonden:
Ik kan nergens lezen en volgens mij is het ook onmogelijk om dit op een marklin baan te gebruiken en is het alleen geschikt voor gelijkstroom.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 21 mei 2006 :  15:05:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jos,

quote:
Ik rij namelijk Märklin 3 rail, dus is er alleen de oude centrale met interface, of de IB toch?
Volgende systemen zijn voor 3-rail te gebruiken:
Marklin 6021/6050, het oude systeem wat er uit gaat.
MR-Direct, zoals door Huub al aangegeven.
EDiTS-Pro (zelfbouw)
TAMS Easycontrol, IB Marklin compatibel, prijs 199 Euro.

Alle door Koploper aan te sturen

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 21 mei 2006 :  16:14:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Even voor de goede orde. Bij digitaal vervalt het onderscheid tussen gelijk- en wisselstroom. Dat dcc (wat Lenz is) niet geschikt is voor Marklin is onzin. Je kunt dcc zowel bij twee- als bij drierail gebruiken.
Maar Marklin stopt (bijna?) standaard een motoroladecoder in zijn locs. Die luistert wel naar apparaten die (ook) motorola babbelen (Marklin, MR-direct, Edits Pro, IB, enz) maar niet naar apparaten die alleen dcc kennen, zoals Lenz. Maar wat let je om ook bij Marklinlocs gewoon een dcc decoder in te bouwen ipv de standaard ingebouwde motorola? Tweerailers zijn niet anders gewend dan dat ze dat moeten doen en ik ken een paar drierailers die ook volledig dcc rijden.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 21 mei 2006 :  16:58:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub,

Ik geloof je direct alleen, zoals ik al schreef, in de documentatie van Lenz staat nergens een voorbeeld of een woord over het aansluiten van 3 rail systeem.
Wat er wel veelvuldig beschreven staat zijn hoe keerlussen op te lossen en daarvan heb je nooit last bij 3 rail systeem.

Ik kan mij wel voorstellen dat iemand een DCC decoder heeft ingebouwd in een Marklin lok maar dan zou dat denk ik wel kunnen met onder andere de IB centrale echter met Lenz heb ik zo mijn twijfels.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 21 mei 2006 :  17:27:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub,

Na nogmaals de documentatie door geworsteld te hebben staat er bij de LV101 (booster) toch een voorbeeld hoe aan te sluiten bij 3 rail systeem.
Bij de beschrijving wordt zelfs een Marklin trafo genoemd.
Lenz kan blijkbaar meer dan menig een denkt.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 21 mei 2006 :  17:30:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

DCC is DCC. Of dat nu door een IB op de rails wordt gezet of door een Lenz-centrale, maakt geen bal uit. Het aantal rails maakt bij symmetrische DCC ook niet uit, of je nu een signaal oppakt van linker- resp. rechterspoorstaaf of van beide spoorstaven resp. middenrail merkt die decoder echt niet.
Er zullen niet veel mensen zijn die het doen, maar believe it or not, het werkt echt. Waarom Lenz het niet noemt? Waarschijnlijk veronderstellen ze dat de mensen die hiervoor kiezen wel weten hoe ze het moeten aansluiten.

Verder heeft dit weinig meer met koploper te maken, dus ik laat het hierbij.


Huub
Ga naar bovenaan de pagina

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 22 mei 2006 :  10:26:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Zelf rij ik ook met Marklin 3-rails. Dit i.c.m. een 6021 en 6051. Deze zijn er bij Marklin zelf inmiddels helemaal uit. De enige interface die op dit moment bij Marklin af fabriek te koop is zit ingebakken in het Central Station, maar die is nogal kostbaar.
Het rijden met de 6021 en 6051 geeft een paar kleine beperkingen (geen 16 functies, maar 1 + 4 en minder wissels te besturen), maar als ik me niet vergis liggen de beperkingen van koploper icm Marklin vast op deze waarden, en zou je met het Central Station icm koploper toch je hele systeem niet uit kunnen nutten.
Het enige probleem is om op dit moment nog een goede 6050 of 6051 te vinden. 2de hands moet je ze kunnen vinden voor tussen de 100 en 150 euro, maar het is goed zoeken, want ze zijn gewild, zeker omdat de meesten te veel hebben geinvesteerd in het oude Marklin systeem om ineens over te (willen) stappen op het nieuwe.

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)

Bewerkt door corne_mo op 22 mei 2006 10:34:29
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 26 mei 2006 :  12:43:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Piet,

Had je voor de leesbaar niet een nieuw draadje kunnen starten?

Bij mijn weten is er slechts 1 persoon die op deze manier rijdt. De kans is dus niet al te groot dat anderen deze combinatie ook gebruiken.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

impulsief

Netherlands
11 Posts

Geplaatst - 24 dec 2006 :  16:55:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo paul

De Ecos centrale van ESU gebruikt hetzlefde protocol als de nieuwe centrale van marklin en de MFX decoders misschien een extra motivatie om het op te nemen in koploper op het moment dat jij daar tijd voor hebt ik wil de software tests wel voor je doen

groet en fijne dagen

peter

Peter van Bezouw
marklin C-rail rijder met intellibox en koploper
Ga naar bovenaan de pagina

Chris01

9 Posts

Geplaatst - 05 mei 2007 :  20:58:25  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Chris01  Reageer met citaat
We zijn een klein jaartje verder

Ook ik ben nu een tevreden gebruiker van de Ecos en heb net de nieuwe versie gedownload.
Ik weet Paul uit eerste hand dat je het druk hebt.
Maar, ik vroeg me af, heb je er nog eens over nagedacht ? Of de tijd gehad om er over na te denken ?

Ik ben bereid de Ecos uit te lenen aan je.
Ik zou graag die intellibox de deur uit willen gooien :)
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 05 mei 2007 :  21:48:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Chris,

Ik wil best uit de doeken doen dat ik momenteel met de helpfile bezig ben. Nieuwe functionaliteit komt niet meer in deze versie. Binnenkort zal zelfs een beta versie beschikbaar komen.

Daar het bij Railz nog niet rustig zal worden (Roadz en netwerk) wil ik nog niet veel inplannen. Een van de dingen die ik wel voor het einde van het jaar hoop te hebben (let wel HOOP en het is dus geen belofte!!!!) is de ondersteuning van Ecos mits ik het protocol hiervoor kan vinden en en en ....

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Chris01

9 Posts

Geplaatst - 05 mei 2007 :  21:56:08  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Chris01  Reageer met citaat
Hoi Paul

Ik zeg alleen maar :

Klasse !
Ga naar bovenaan de pagina

rjversluis

Germany
10 Posts

Geplaatst - 31 mei 2007 :  16:51:34  Toon profiel  Bezoek de homepagina van rjversluis  Reageer met citaat
Hallo Paul,

het schijnt niet makkelijk te zijn om aan het protocol te komen van de ECoS centrale.
Een paar commerciele software makers maken er nu reclame mee dat ze deze centrale ondersteunen.

Op mijn email reageren ze niet meer met de vraag naar het protocol.
En voor delen van het ECoS forum, waar misschien deze documentaties te vinden is, is alleen voor geregistreerde ECoS bezitters; serienummer is nood zakelijk.

Maar misschien heb jij meer geluk. ;-)

Rob Versluis
http://www.rocrail.net

p.s.: Nog veel succes toe gewenst bij de realisatie van RailZ.




Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 31 mei 2007 :  17:27:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

Ik weet dat jij ook zoekende bent. Echter ik denk dat ECoS een en ander op een vreemde manier wil beschermen.

Wat ik begrepen hebt, kan je alleen aan het protocol komen als je een ECoS centrale zelf hebt. Lid worden van forum (met serienummer) en dan.... ik weet het niet en zal het ook nooit weten want ik koop zo'n apparaat niet. Misschien mag je het alleen voor eigen gebruik downloaden en niet verspreiden. Als dit zo is dan houdt het voor mij al heel snel op. Ik wil niet tegen regels in gaan.

Mvg,
Paul.

Ps. je kan beter Railz succes wensen! Zij hebben het harder nodig.

Bewerkt door PaHaSOFT op 31 mei 2007 17:28:24
Ga naar bovenaan de pagina

michael.arends

Netherlands
16 Posts

Geplaatst - 01 jun 2007 :  18:28:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van michael.arends  Reageer met citaat
citaat uit mailtje van ESU:

Das Protokoll "ALLGEMEIN"wird freigegeben, wenn es endgültig fertig ist.
Vorher leider nicht!

Alle Aussagen einer NICHTFREIGABE sind dummes nerviges Geschwätz!


Mit freundlichen Grüßen
Best regards

Ihr ESU Support Team



Lijkt me een bescherming tegen eigen fouten, zodra dat dus allemaal stabiel is komt het protocol vrij... klinkt toch goed t.o.v de IB met zijn resets?



MMM ben er nog niet uit LENZ MRDIRECT OF IB/TWIN

Bewerkt door michael.arends op 01 jun 2007 19:19:10
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 01 jun 2007 :  19:58:50  Toon profiel  Reageer met citaat
En waarom kunnen bepaalde andere software leveranciers er wel over beschikken?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 01 jun 2007 :  21:43:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Als je software pas uitgeeft wanneer het foutloos is dan kan je er van uitgaan dat het nooit uitkomt.

Als Bill Gates namelijk zo geredeneerd had dan was er nog steeds geen Windows. Ook daarvan komen regelmatig patches voor de nodige bugs.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

rjversluis

Germany
10 Posts

Geplaatst - 02 jun 2007 :  15:40:38  Toon profiel  Bezoek de homepagina van rjversluis  Reageer met citaat
Laat ze het nog maar een tijdje 'NICHT FREIGEBEN', er zijn vast nog een boel dingen die Paul in de tussen tijd kan doen. ;-)

En schijnbaar hebben ze het er zelf erg moeilijk mee als ik mag geloven dat dit citaat van ESU komt:

"Alle Aussagen einer NICHTFREIGABE sind dummes nerviges Geschwätz!"

Komt niet echt ontspannen en/of professioneel over...

Maar om heel eerlijk te zijn heb je zo'n complex apparaat toch helemaal niet nodig als je een programma zoals Koploper gebruikt, want die kan dat toch allang allemaal. Koploper heeft alleen een centrale nodig om de commando's die uit Koploper komen op de baan te zetten. Het enigste 'intelligente' deel wat nodig is, is het herhalen van loc decoder commando's... En zelfs dat zou koploper nog kunnen overnemen. :-)

KISS : Keep It Simple and Straightforward.

Groeten,
Rob.
http://www.rocrail.net

p.s.: Rocrail is GEEN concurent van Koploper. (Voor dat hier over misverstanden over komen.)

Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 02 jun 2007 :  21:12:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob

Verklaar je ps even? We zijn toch beide gratis en dat is toch wel beetje concurrentie in hetzelfde prijssegment?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

rjversluis

Germany
10 Posts

Geplaatst - 03 jun 2007 :  07:07:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van rjversluis  Reageer met citaat
Hoi Paul,

vergelijk het aantal gebruikers, dan kun je direct vaststellen dat Rocrail geen concurent van Koploper is. ;-)
Maar in principe heb je wel gelijk met dien verstande dat Rocrail Open Source is met de GPL licentie.
Ik had beter de p.s. weg kunnen laten want ik wilde hier alleen over de ECoS centrale mee praten. (En niet over Rocrail)

Om verwarring te voorkomen zal ik mijn bijdragen van af nu staken.

M.v.G.
Rob Versluis
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 3 (of 3) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina