Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 223 / Bezoekers Vandaag: 8285
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 589
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 leert niet remmen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

jeweve

39 berichten

Geplaatst - 30 dec 2007 :  17:17:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste heren,

Na maanden pielen ben ik het een beetje beu dat mijn treinen nog steeds niet willen leren remmen. Ongetwijfeld doe ik iets verkeerd, maar ik zou echt niet meer weten wat.

Als bijlage vinden jullie mijn koploper bestand, wellicht dat 1 van jullie direct ziet wat ik verkeerd doe.

Als testbaantje heb ik het standaard testbaantje van Chris Burger liggen.

Ik werk met Marklin, M-rails, schakelrails, IB. De testloc heeft cruisecontrol (E40 marklin).
Elk blok heeft 2 bezetmelders, 1 aan het begin en 1 aan het eind. Voorlopig rijd ik alleen rechtsom.

Het volgende is het geval:

-De loc begint direct af te remmen zodra hij een blok binnenkomt en komt ruim voor de 2e schakelrails tot stilstand. Ook na ongeveer 100 keer dit gedaan te hebben. Altijd op hetzelfde punt. Dat geldt voor alle blokken waarin gestopt moet worden.

Bij de loc en de aanvullende blokgegevens staat ´leren remmen´ aangevinkt. Moet dat wellicht nog ergens anders?

Detectie op het scherm werkt goed, de wissels werken prima.

Ik sta open voor alle suggesties! Bij voorbaat heel veel dank,


Jan-Willem Visscher

Download Attachment: test_20071228_130351.bck
12,59 KB

Download Attachment: test_20071228_130351.bck
12,59 KB

jeweve

39 Posts

Geplaatst - 30 dec 2007 :  17:46:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Nog een (wellicht handige) aanvulling: als ik de max snelheid van de loc lager zet, stopt de loc nog veel eerder in het blok.

Bij de instellingen per database - remmen staan de remtijden op 10, 16 en 30 seconden.

wellicht dat dit aanvullende info geeft...

Nogmaals hartelijk dank!

jw
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 30 dec 2007 :  18:18:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Jw,

vermoedelijk moet je de minimale snelheid verhogen, kijk hiervoor in onderhoudens locs in het tabblad stamgegevens,

met vriendelijke groet,

Walter



Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

mozzi54

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 30 dec 2007 :  18:36:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Je moet in onderhouden blokken bij de te verwachten bezetmeldpunten ook het tweede bezetmeldpunt invoeren.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Ga naar bovenaan de pagina

jeweve

39 Posts

Geplaatst - 30 dec 2007 :  19:40:59  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door mozzi54

Je moet in onderhouden blokken bij de te verwachten bezetmeldpunten ook het tweede bezetmeldpunt invoeren.

Met vriendelijke groet,

Aldert



Beste Aldert,

Dit lijkt het te zijn, de loc is bezig te leren. Gaat erg langzaam, is er een manier om de huidige geleerde gegevens te resetten?

heel erg bedankt!


Jan-Willem
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 30 dec 2007 :  19:45:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan Willem,

Bij initialisaties-menu, dat je oproept onder dezelfde kolom als instellingen per database, is er volgens mij een mogelijkheid om te remgegevens te schonen. Het systeem begint dan weer op nul. Succes ermee.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

jeweve

39 Posts

Geplaatst - 30 dec 2007 :  19:45:43  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door mozzi54

Je moet in onderhouden blokken bij de te verwachten bezetmeldpunten ook het tweede bezetmeldpunt invoeren.

Met vriendelijke groet,

Aldert



Beste Aldert,

Ik neem aan dat het uiteindelijk zo zou moeten zijn dat de trein bij het 1e meldpunt begint te remmen en op het 2e meldpunt stilstaat. Klopt dit?

bij voorbaat dank!

jan-willem
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 30 dec 2007 :  19:57:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan Willem,

Het klopt zoals je het beschrijft. Het remproces wordt na de eerste bezetmelder ingezet en de trein moet stoppen op de tweede melder. Een en ander is natuurlijk afhankelijk van de snelheid, de bloklengte tussen de bezetmelders en de remvertraging en natuurlijk de geleerder remgegevens. Bij mij werkt het met de standaardinstellingen prima.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

jeweve

39 Posts

Geplaatst - 30 dec 2007 :  20:18:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste mensen,

Ik heb de diverse adviezen opgevolgd, nu begint de lok een beetje af te remmen bij de 1e melder, rijdt vervolgens over de 2e melder, begint dan verder af te remmen, om vervolgens ongeveer 30 centimeter verder te stoppen. Die 30 cm zou 0 cm moeten worden, maar het wordt maar niet minder. Suggesties?

wederom bedankt voor alle moeite!

jw
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 30 dec 2007 :  20:34:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Ja, terug naar mijn antwoord,

Sorry niet goed dus,

Beperk de bloksnelheden in aanvullend blokgegevens, ditzelfde geldt ook voor de wisselstraten.

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen

Bewerkt door Wissels op 30 dec 2007 20:50:34
Ga naar bovenaan de pagina

jeweve

39 Posts

Geplaatst - 30 dec 2007 :  21:44:22  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wissels

Ja, terug naar mijn antwoord,

Sorry niet goed dus,

Beperk de bloksnelheden in aanvullend blokgegevens, ditzelfde geldt ook voor de wisselstraten.

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen




Beste Walter,

Ik betwijfel of dit het is, ik heb de max snelheid van de loc op 55 km/u staan (juist om doorschieten te voorkomen). De afstand tussen de 1e en 2e melder is zo'n 60 cm, dus daarbinnen moet hij toch kunnen remmen, denk ik.....

Overigens, ik had in eerste instantie (voordat ik de vraag op het forum stelde) bij 'onderhouden blokken' alleen het eerste meldpunt bij de te verwachten bezetmeldpunten staan. Ik heb daar ook het 2e punt ingevoerd.

Ik neem overigens aan dat het eerste bezetmeldpunt het eerste meldpunt IN HET BETREFFENDE BLOK is, en het 2e bezetmeldpunt het tweede punt IN DAT BLOK is.

Voorbeeld: ik ga blok 1 in, in dat blok zitten meldpunt 1.01 (aan het begin) en 1.02 (aan het einde van het blok).

Ik zet bij 'onderhouden blokken' als eerste punt 1.01 en als 2e 1.02 aan.

Doe ik dat goed?

wederom bedankt voor jullie aandacht en suggesties!

Voor de volledigheid heb ik het laatste koploper-bestand bijgevoegd.

jw

Download Attachment: test_20071230_202441.bck
12,61 KB
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 30 dec 2007 :  22:18:42  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk
Het klopt zoals je het beschrijft. Het remproces wordt na de eerste bezetmelder ingezet en de trein moet stoppen op de tweede melder. Een en ander is natuurlijk afhankelijk van de snelheid, de bloklengte tussen de bezetmelders en de remvertraging en natuurlijk de geleerder remgegevens. Bij mij werkt het met de standaardinstellingen prima.
Hallo Dirk,

Dit klopt niet zoals jij het schrijft: Koploper gaat bij de een na laatste bezetmelder afremmen naar de minimum snelheid. Zoals jij het schrijft geldt alleen als je werkt met 2 bezetmeldpunten in een blok. Er zijn gebruikers met die meer bezetmeldpunten gebruiken.
Er kan dan trouwens in de blokgegevens worden aangegeven wanneer het afremmen naar minimum snelheid moet starten.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

jeweve

39 Posts

Geplaatst - 30 dec 2007 :  22:28:17  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk
Het klopt zoals je het beschrijft. Het remproces wordt na de eerste bezetmelder ingezet en de trein moet stoppen op de tweede melder. Een en ander is natuurlijk afhankelijk van de snelheid, de bloklengte tussen de bezetmelders en de remvertraging en natuurlijk de geleerder remgegevens. Bij mij werkt het met de standaardinstellingen prima.
Hallo Dirk,

Dit klopt niet zoals jij het schrijft: Koploper gaat bij de een na laatste bezetmelder afremmen naar de minimum snelheid. Zoals jij het schrijft geldt alleen als je werkt met 2 bezetmeldpunten in een blok. Er zijn gebruikers met die meer bezetmeldpunten gebruiken.
Er kan dan trouwens in de blokgegevens worden aangegeven wanneer het afremmen naar minimum snelheid moet starten.

Mvg,
Paul.



Ik werk in ieder geval met 2 melders per blok. Dan zou het dus inderdaad kloppen dat bij de eerste wordt gestart met afremmen, en (uiteindelijk, na leren) precies op de 2e wordt gestopt?
Bij mij in ieder geval nog steeds niet, de loc schiet nog steeds 30 cm door. Hij leert niets (het is consequent 30 cm). Ik heb deze waarde overigens niet ingevoerd bij 'aanvulling blokgegevens / doorrijden'.

Iemand nog suggesties?

bedankt voor het meedenken,

jan-willem
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 30 dec 2007 :  23:05:26  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
[i]
Ik werk in ieder geval met 2 melders per blok. Dan zou het dus inderdaad kloppen dat bij de eerste wordt gestart met afremmen, en (uiteindelijk, na leren) precies op de 2e wordt gestopt?
Bij mij in ieder geval nog steeds niet, de loc schiet nog steeds 30 cm door. Hij leert niets (het is consequent 30 cm). Ik heb deze waarde overigens niet ingevoerd bij 'aanvulling blokgegevens / doorrijden'.



Jan willem , zet je minimale snlheid in treintype eens lager en ook de minimale tijd dat je wil dat hij op minimale snlheid rijdt.. (is 10 volgens vorige mails)
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 30 dec 2007 :  23:16:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan Willem,

Wat Paul aangeeft is natuurlijk juist, maar ik had het gepreobeerd heel simpel voor te stellen met twee bezetmelders en standaardinstellingen. Je beschrijving over het aangeven van de bezetmelders lijkt me zo op het eerste gezicht goed. Ik zal proberen de komende dagen eens naar je database te kijken en eens zien of ik daar rare dingen in zie.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

mozzi54

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 31 dec 2007 :  00:52:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Jan Willem,

Ik heb nog een foutje in je database ontdekt. Je hebt steeds bezetmeldpunten gebruikt om zowel het blok bezet te melden alsook als aansluitpunt voor een extern tableau. Als je dat laatste echt wil, moet je daar een ander bezetmeldpunt voor nemen, anders "n.v.t" kiezen. Ik weet niet of dit de oplossing is voor je probleem, maar even proberen kan nooit kwaad.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 31 dec 2007 :  06:59:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Jan Willem,

Heb jij wel een idee van wat het leren remmen precies doet? Eenmaal op de stopsectie aangekomen heeft het leren remmen reeds zijn werk gedaan. Het heeft alleen te maken met het rijgedrag tussen de een na laatste bezetmelder en de laatste.

Heeft de locomotief zelf in de decoder niet een massavertraging? Zet de locomotief eens op handmatig en verhoog dan in het rijwindow de snelheid. Reageert de loc dan meteen? En doe hetzelfde ook eens voor het stoppen. Breng de schuifbalk naar 0 en staat de loc dan meteen stil of rijdt deze een 'eind' door?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 31 dec 2007 :  09:39:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Zoals Paul hierboven al zegt, de massasimulatie van de loc uitschakelen. Dit is standaard F4 Aan (wel ff controleren of dit voor jou loc ook zo is). Ik heb bij onderhouden locomotieven deze functie ingevoerd en standaard op Aan staan. Voordeel is dan ook dat je hem niet vergeet aan te zetten (dus eigenlijk de massavertraging van de loc af).

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina

jeweve

39 Posts

Geplaatst - 31 dec 2007 :  10:49:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedemorgen, en tsjonge wat een reactie!

Allereerst allen hartelijk dank. Ik beantwoord de mail nu, maar de rest van de dag ben ik zoet, mijn zoontje is vandaag 4 geworden. Morgen ga ik alle tips uitproberen.

-Ik zal met F4 de massasimulatie uitschakelen in de loc. Ben wel enieuwd of hij daar niet schokkeriger van wordt!
-Paul: volgens mij begrijp ik het 'leren remmen', als dat (in mijn geval, met 2 bezetmelders in een blok, 1 aan begin, 1 aan eind, tussenafstand ongeveer 60 cm in de testbaan, max snelheid loc = 55 km/u) inhoudt dat de loc begint af te remmen bij passeren schakelrails 1 en stopt (uiteindelijk, na leren) precies OP schakelrails 2.
-PHDIRK: ik zou het enorm waarderen als je mijn database zou willen checken op fouten!
-ik zal de minimale tijd op minimale snelheid ook lager zetten, waar hebben jullie hem op staan? Minimale snelheid is toch kruipen op stand 1? Ik stel me voor dat de loc naar meldpunt 2 toekruipt en stopt.
-Mozzi54: Ik zal wat voor extern tableau uitzetten. Wist niet eens dat dat aan stond, ik heb het i.i.g. niet!
Ga naar bovenaan de pagina

jeweve

39 Posts

Geplaatst - 31 dec 2007 :  11:24:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Kon het niet laten, snel even wat geprobeerd!
-massasimulatie uit helpt niet, stopt nog steeds 30 cm te ver (net zo ver als massasimulatie aan). Ik vraag me trouwens af of het wel goed is om dat uit te ztten in je loc, is daarmee ook niet de cruisecontrol uit (en daarme de geijkte snelheid niet meer juist - geen lastergeling meer?) Anyway, deze tip heeft geen resultaat, helaas!

-Bij treintype minimale snelheid van standaard 20 naar 1 gezet, hij rijdt nu i.i.g. een stuk minder ver door, nu helaas geen tijd meer, morgen verder!

-is het trouwens zo dat als je de max snelheid van de loc wijzigt, dat hij weer moet leren remmen? Als ik de max snelheid verhoog, schiet hij een stuk verder door. Ik nam aan dat de berekening daar rekening mee hield...

dank aan allen en prettige jaarwisseling!

Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 31 dec 2007 :  11:26:05  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door jeweve
-Paul: volgens mij begrijp ik het 'leren remmen', als dat (in mijn geval, met 2 bezetmelders in een blok, 1 aan begin, 1 aan eind, tussenafstand ongeveer 60 cm in de testbaan, max snelheid loc = 55 km/u) inhoudt dat de loc begint af te remmen bij passeren schakelrails 1 en stopt (uiteindelijk, na leren) precies OP schakelrails 2.
Hallo Jan-Willem.

Juist dit is niet waar. Als alles goed is zal Koploper met de minimum snelheid aankomen op de stopsectie en dan nog volgens massasimulatie afremmen naar 0. Alleen als de loc aankomt met een snelheid hoger dan de minimumsnelheid wordt een 'noodremming' uitgevoerd naar 0.
De loc staat dus als het goed is nooit op de schakelrail of begin van de bezetmelddetectie.
Volgens mij zoek jij dus naar iets zoals het niet werkt. Het leren remmen is dus vanaf het traject van de een na laatste bezetmelder tot aan de laatste bezetmelder. Hierna remt de loc dus nog gewoon af.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

jeweve

39 Posts

Geplaatst - 31 dec 2007 :  11:37:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Paul,

Bedankt voor je snelle antwoord. Het is niet zo zeer dat ik WIL dat hij daar stopt, ik wil gewoon weten hoe het ZOU moeten zijn, dus hoe jij het hebt bedoeld. Dat bgrijp ik nu, met daarbij de volgende vraag:

Je zegt dat de loc aankomt in de stopsectie met de minimale snelheid. Dat heb ik ingesteld als 1, volgens het ijken 11 km/u. Als hij daarna volgens de ingestelde massasimulatie afremt naar 0, dan zal dit maar heel weinig zijn, lijkt me?

wederom hartelijk dank!
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 31 dec 2007 :  12:06:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Jan-Willem,

Gebruik bij een loc met cruisecontroledecoder (dus rijden met geijkte snelheid) NOOIT de minimale stap uit onderhouden locomotieven. Deze is bedoeld om decoderstappen uit te kunnen sluit waarbij de locomotief niet rijdt.

Wat er bedoeld wordt met de minimale snelheid is in dit geval de minimale snelheid die bij het treintype wordt ingesteld.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

jeweve

39 Posts

Geplaatst - 31 dec 2007 :  12:52:29  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Jan-Willem,

Gebruik bij een loc met cruisecontroledecoder (dus rijden met geijkte snelheid) NOOIT de minimale stap uit onderhouden locomotieven. Deze is bedoeld om decoderstappen uit te kunnen sluit waarbij de locomotief niet rijdt.

Wat er bedoeld wordt met de minimale snelheid is in dit geval de minimale snelheid die bij het treintype wordt ingesteld.

Mvg,
Paul.



Ik denk dat ik dat begrijp. De door jou genoemde min snelheid bij treintype staat op 1.

Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 31 dec 2007 :  14:25:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Jan Willem,

nee ik denk dat Paul, hetzelfde bedoeld als in mijn 1e antwoord, zie het begin van dit draadje, dit heeft alleen zin als locs te vroeg stilvallen.

Werkt dit niet, maar zie je de blokken blauw oplichten, dan zit er een probleem in je bezetmelders die op de verkeerde plek zijn geconfigureerd.

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

jeweve

39 Posts

Geplaatst - 31 dec 2007 :  14:33:18  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wissels

Hallo Jan Willem,

nee ik denk dat Paul, hetzelfde bedoeld als in mijn 1e antwoord, zie het begin van dit draadje, dit heeft alleen zin als locs te vroeg stilvallen.

Werkt dit niet, maar zie je de blokken blauw oplichten, dan zit er een probleem in je bezetmelders die op de verkeerde plek zijn geconfigureerd.

met vriendelijke groet,



Walter

Software modeltreinen



IK heb geen blauwe blokken op het scherm (alleen als ik handimatig aan de schakelrails zit, uiteraard.....

jw
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina