Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 68 / Bezoekers Vandaag: 8662
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 664
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 intellibox of toch niet? ( resets enz.)
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

marcowijchen

Netherlands
69 berichten

Geplaatst - 29 dec 2007 :  17:15:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik overweeg om een IB te kopen omdat ik met loconet wil werken en koploper.
nu lees ik op dit forum dat de IB (sommige) last hebben van spontane resets is dit nog steeds zo?

en als het gebeurt wat moet je dan precies doen om alles weer draaiende te krijgen en is dit veel werk? misschien domme vraag maar ik moet nog beginnen met koploper

een andere oplossing is er niet als je met loconet wil rijden en koploper dan de IB toch?

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 29 dec 2007 :  19:27:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marco,

Ik werk met Twin Center (is eigenlijk ook IB), maar niet met Loconet. Over die combinatie kan ik je dus geen advies geven. De resets van mijn TC vallen erg mee. Volgens de verhalen worden de resets vooral veroorzaakt door stoorsignalen in de bekabeling naar de baan. Die bekabeling is bij mij ook behoorlijk uitgebreid, maar zoals gezegd weinig storingen. Als het wel gebeurt, is vaak even naar "Instellingen per database" gaan en op OK drukken voldoende om de zaak weer open te krijgen. In het ergste geval moet Koploper worden afgesloten en opnieuw worden opgestart. Dat is even lastig, maar geen ramp, omdat de instellingen wel behouden blijven. Succes met je verdere keuze.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 29 dec 2007 :  19:34:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Marco,

Ja wat moet je hier op antwoorden.
Bij sommige komt het nooit voor, bij andere een enkele keer en bij weer anderen regelmatig.
Dit ligt niet aan besturingssoftware want het komt ook bij IB's voor die niet op een PC zijn aangesloten.

Met vriendelijke groet,
Hub

Bewerkt door pa1_hub op 29 dec 2007 20:01:31
Ga naar bovenaan de pagina

rosbender

Netherlands
107 Posts

Geplaatst - 29 dec 2007 :  20:03:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb een Twincenter van Fleischmann en heb alle draden en kabels van FERRIETSPOELEN voorzien en ik heb nog nooit een spontane reset gehad.

Ik heb ze destijds bij Corad besteld Bestnr.: 502149 - 8A
Deze kun je openen en ik heb de kabels er 2a 3 keer door gehaald,,

Probeer het maar uit ,,,,

Groetjes, Wullem NS (YOU-TUBE)
Ga naar bovenaan de pagina

mels

Netherlands
145 Posts

Geplaatst - 31 dec 2007 :  09:20:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mels  Reageer met citaat
Met ferriet kernen bleven de spontane resets, soms meerdere keren op 1 avond.

2 jaar geleden de ib gekocht, de nieuwe uitvoering, welke met versie 2.0 software zou komen. Die versie is er nog steeds niet, voor mij is de ib de miskoop van de eeuw.

De ib is nu defect, maar laten repareren? Nee, terug naar MRDirect en alles loopt als een trein zonder resets. Puur fun om naar zolder te gaan.


Mels
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 31 dec 2007 :  10:12:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Marco,

De Tams is als een Intellibox-compatible aan te sturen door Koploper en heeft geen resets. Het heeft in tegenstelling tot de IB maar een (1) rijregelaar, maar wanneer gebruik je er twee tegelijk? Koploper doet het werk, je hebt meestal geen rijregelaar nodig. Het Keyboard is wat lastiger in de bediening dan dat van de IB maat struurt wel alles aan. Het ding is relatief goedkoop maar je moet een booster kopen. Voor 70 euro heb je bij de Spoorkraam van Jaap Kramer al een booster van Litfinksy, zowel voor MM als DCC. Voor Koploper is de Tams een perfect ding. Conrad verkoopt ze onder andere

Een groot voordeel van de Tams is dat je 27 stappen bij Motorola kunt rijden, dus een preciese snelheidsregeling, ook bij Marklin met 14 stappendecoders.


Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 31 dec 2007 14:48:38
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 31 dec 2007 :  14:12:12  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door mels

2 jaar geleden de ib gekocht, de nieuwe uitvoering, welke met versie 2.0 software zou komen. Die versie is er nog steeds niet,
Mels als je hierop zit te wachten, een nieuwe versie komt niet.Resets is niet het enigste probleem.


Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

rakkertjemathieu

Netherlands
26 Posts

Geplaatst - 31 dec 2007 :  15:44:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allen


Ik gebruik de IB nu al zo'n 1 1/2 jaar. werkt prima en is zeer overzichtelijk. af en toe een reset en vorige oplossing brachten niet echt veel. Maar er goed mee te leven.

sucses en de beste wensen voor allen in het nieuwe jaar

Mathieu
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 31 dec 2007 :  19:51:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb al vele jaren een TC, die afgezien van 2 eigen stommiteiten nooit defect is geweest, Ik heb hem van een ventilator voorzien zodat ik ook geen last van oververhitting meer heb en met 10 (N) treinen tegelijk met de nodige sluitverlichting in de vorm van leds.
Ik had in het verleden veel last van spontane resets welke, sinds versie 6.4 draait, nog maar 1 of 2 keer zijn voor gekomen. Ik gebruik geen ferriet kernen.

Gelukkig Nieuwjaar voor allen en tot spoors

Rob

Grtz Rob

Live isn't easy and simple but very exciting....
Ga naar bovenaan de pagina

lokloods

Netherlands
26 Posts

Geplaatst - 01 jan 2008 :  12:07:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik weet niet of het al eens ter sprake is gebracht, maar het is ook van uitermate groot belang om goede bekabeling te leggen. Voor het zogenaamde dataverkeer tussen baan en centrale is het aan te bevelen om UTP kabel te gebruiken. Dit is kabel met twee aan twee getwiste draden.

Wiebe
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 03 jan 2008 :  16:47:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Allemaal,

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door pa1_hub

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door mels

2 jaar geleden de ib gekocht, de nieuwe uitvoering, welke met versie 2.0 software zou komen. Die versie is er nog steeds niet,
Mels als je hierop zit te wachten, een nieuwe versie komt niet.Resets is niet het enigste probleem.


Met vriendelijke groet,
Hub



Buiten de resets, heeft de IB nog een aantal problemen, zoals Hub ook opmerkt. Deze problemen worden veroorzaakt door de S88 bus.
Eigenlijk door het te vroeg bedienen van de IB door hetzij toetesnbord, hetzij software, het zij S88 bus met al zijn storingen.
Hoe meer er op deze bus is aangesloten des te groter de kans op problemen, hoe netter de bedrading wort aangelegd (RJ45), dit verkleint die kans dan weer. Er zijn dan weer fabrikanten die zich toeleggen, op ervaringen van hobyisten (BMD-16 oa.) Zoals Tams die ook met de RJ45 connectors komt.

Als de S88 bus even later opzou komen dan normaal, zijn deze problemen verleden. Alleen de voeding van de bus even uit laten en iets later aanzetten. Zoiets zou UB* moeten maken. (als begin)
De resets worden dan ineens veel minder.
Dit was voor mij ook de reden om een HSI-88 aan te schaffen.
De data stroom tussen IB en PC wordt dan ook weer wat gunstiger.
En dan nog er komen zo af en toe nog resets voor.
Waarom ik weet het niet.... (EMC puls) wie weet.
Het is me twee keer over komen na bezoek aan het toilet. Doortrekken WC of nog iets anders, zeg het maar

Eigenlijk wil ik gaan sparen voor de Ecos, of gewoon mrDirect.
Maar het komt zo weinig voor, er is al zoveel overgesproken.*
Ulhenbrock hoeft je niet veel van te verwachten voor een oplossing in deze. Hobbytime adviseert dan ook om loconet te gebruiken, ik vind als de optie S88 er op zit moet deze ook te gebruiken zijn.
(Begrijp me niet verkeerd ik heb prima ondersteuning gehad door Hobbytime)

*Alles in bovenstaand is eigenlijk kapitaal vernietiging

Meer wil ik er niet over kwijt.

Mvg Ab

Ab Boezerooij (Koploper,IB,HSI-88, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

marcowijchen

Netherlands
69 Posts

Geplaatst - 03 jan 2008 :  22:50:16  Toon profiel  Reageer met citaat
ab ik ben ook van plan om de IB alleen met loconet terugmelders te gebruiken.
dan zou ik dus geen/veel minder problemen hebben?

groetjes marco
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 04 jan 2008 :  09:40:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marco,

Ook nu ik de HSI-88 gebruik heb ik af en toe een reset.
Maar zo als ook al opgemerkt de IB heeft meer problemen.
Deze komen duidelijk van de S88 bus.
Dus als je loconet gebruikt, maak je geen gebruik van de S88 bus.
Wel heb ik nu een veel rustiger gedrag van de IB. Als er nu een reset is heb onmiddelijk weer contact met de IB.
De reset's kan ik geen vinger achter krijgen. "Helaas" werk ik niet meer, dan zou ik de IB eens een paar dagen in een kooi van faraday kunnen zetten, maar dan nog. Soms is de reset er maanden niet, dan op eens 2 keer in een maand. Anderen hebben er nog vaker last van, en weer anderen helemaal niet.

Mvg Ab

Ab Boezerooij (Koploper,IB,HSI-88, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

Veroen

Netherlands
237 Posts

Geplaatst - 04 jan 2008 :  11:40:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Marco,
Ik heb een Lenz (versie 3 software) centrale met losse handregelaar,Digirail versterkers en Littfinski randapparatuur i.c.m. Koploper. Er rijden continu 6 a 7 treinen op een modelbaan van 6 x 4 mtr.Ik heb geen enkel probleem zoals door jou omschreven. Ook meerdere leden in onze club ( Maasbuurtspoor Nijmegen/Gennep.) rijden met deze combinatie en ondervinden ook geen problemen met spontane resets.
Misschien een overweging waard om de basisapparatuur van de uitvinder van het DCC systeem aan te schaffen.
Groet,
Coen
Ga naar bovenaan de pagina

marcowijchen

Netherlands
69 Posts

Geplaatst - 15 mrt 2008 :  17:40:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb inmiddels toch een IB en ik gebruik alleen loconet en dus geen S88 toch heb ik heel af en toe ook last van een reset van de IB.
Het enige wat ik gebruik als terugmelding zijn 4 stuks 63340 van UH.
Ik neem het maar op de koop toe het ergert mij niet.

Groetjes marco
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina