Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 81 / Bezoekers Vandaag: 8748
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 706
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Technische installatie
 Welke aansturing van wissels te bouwen?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

JB47

74 berichten

Geplaatst - 29 dec 2007 :  11:48:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste medespoorders,

Nu toch maar even mijn probleem hier voorgelegd, want ik kom er niet echt uit. Ben benieuwd naar jullie ideeen.
Ik heb een klein (proef)baantje gebaseerd op roco/locmuis 2 en heb dat omgezet naar roco booster 10754-MRDirect 62b en Koploper. Omdat ik nu nog weinig ruimte heb en nog geen wissels kan aansturen is in koploper alleen een ovaaltje gedefinieerd met vier (korte) blokken. Daarop lopen twee locs die keurig doen wat ze moeten doen, al zijn de stopsecties wel erg kort. Ze rijden ook automatisch en de personentrein stopt af en toe bij het station enz.
Ik werk met een bezetmelder van Conrad (S88-1), die aan de MRDirect PC hangt middels de in de handleiding van MRDirect beschreven LPT interface. Het werkt!
Nu wil ik een volgende stap maken door een tweede (stations)spoor in de koploper baan op te nemen en moet dan dus wissels gaan schakelen.
Ik heb van alles en nog wat gelezen, maar kom er niet uit. Bovendien zoek ik naar de goedkoopste (maar wel goede) zelfbouwoplossing natuurlijk. Bovendien heb ik geen wisseldecoders, maar gewone wissels, die ik het liefst apart wil blijven voeden, dus niet uit de baan.
Mijn vraag is:
Welke oplossing raden jullie aan? En is het beter iets aan de MRdirect PC hangen of juist beter aan de koploper pc? (bijv ivm reactiesnelheden)
Denk daarbij ook aan dat ik daarna dezelfde vraag heb mbt seinen. Aansturen vanuit MRdirect of direct vanuit koploper?
En als die keus duidelijk is, welke electronica dan te bouwen? Ik heb beschrijvingen gezien van de Decoder63, de WMD, de SFD, etc etc. en ik ben er niet uit wat nou handig is, ook naar de toekomst, want ik heb een grote baan gepland met 30-40 wissels en dus ook een flink aantal blokken, seinen etc.

Alvast bedankt voor de input!

Jaap


aad

Netherlands
12 Posts

Geplaatst - 29 dec 2007 :  21:58:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Jaap,

Zelf heb ik gekozen voor de Decoder 63. Ik heb 38 wissels en deze worden goed geschakeld. Op deze kaart kan je ook alle willekeurige seinen schakelen. Bij mij werkt het nu ruim een jaar zonder problemen. De decoder 63 gaat rechtstreeks via koploper en dus niet via je MRdirect of IB.
De voeding van dit systeem is ook apart.

succes met je keuze.

gr Aad

aad HO NS III en IV
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 30 dec 2007 :  17:58:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Aad,

Nadeel van de Parallel63/Decoder63 van Kees Moerman is dat je met hand en voeten vast zit aan Koploper. Geen enkel andere software ondersteunt deze.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 15 jan 2008 :  11:43:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Het is wat je een nadeel noemt, je kunt het toch niet beter treffen met zo'n wereldprogramma genaamd koploper en dan niet
te vergeten de ondersteuning

Ferdinand


Bewerkt door Ferdinand Paternoster op 15 jan 2008 11:45:44
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina