Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 161 / Bezoekers Vandaag: 195
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 808
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 List index out of bounds
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

J.Heuschkiel

Netherlands
131 berichten

Geplaatst - 19 mei 2006 :  15:01:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul en anderen,

Ik weet niet goed onder welke categorie dit bericht valt, daarom dus hier.

Nu ik eens goed mijn treintjes kan laten rijden word ik herhaaldelijk geconfronteerd met het volgende:

Melding op het scherm:
Er is een onbekende fout opgetreden in Koploper.
Als deze fout meerdere keren voorkomt neem dan contact op met de maker van Koploper.
De foutomschrijving is: List index out of bounds (-1)

De IB gaat op daarbij onmiddelijk op stop en er ontstaat een "Noodrem-situatie" waarbij alle treinen stoppen.
Ik heb geprobeerd met de logging om te achterhalen wanneer of hoe deze melding ontstaat. Of er één of meerdere treinen rijden maakt niet uit.
Na het wegklikken van de melding en het opheffen van de "Noodrem" rijden de treinen weer gewoon verder.

Paul, misschien weet jij waar de fout vandaan komt, of kun je mij aangeven waar ik op moet letten.

M.vr.gr.
Jo Heuschkiel
IB & 2-rail=

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 19 mei 2006 :  16:48:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jo,

Hoe de fout kan ontstaan: simpel een programmeringsfout van mijn kant. Hoe het echt ontstaat: ik zou het niet weten van deze afstand.

Is het een fout die regelmatig optreedt? Zo ja maak dan even via menu algemeen een backup van je database en plaats deze hier. Ik zal dan kijken of ik ook de fout gereproduceerd krijg. Als je het vlot doet en het is fout in Koploper dan kan ik de oplossing nog meenemen met de nieuwe komende versie 6.3.

Ik verdenk wel een beetje de vaste treinroute(s) gezien jouw eerdere vraag.

Werk jij met versie 6.2?

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

J.Heuschkiel

Netherlands
131 Posts

Geplaatst - 19 mei 2006 :  21:11:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Paul,

Ja, de fout treedt regelmatig op en ik werk met versie 6.2.

En dit is de back-up van mijn baan (naam is misleidend, datum is van eerste invoer !):
Download Attachment: 30apr2006.bck
156.07 KB

De baan is nog in opbouw en verre van "af" en ook niet perfect.
(Station is niet volledig/af en er komen nog verschillende uitbreidingen in de "lussen")
Om nu al te kunnen rijden heb ik bijvoorbeeld zelf enkele foefjes verzonnen zoals de niet-gebruikte blokken toch in het baanoverzicht.
Aangezien er nog geen terugmelding in die blokken aanwezig is.
(N.B.: Ik ben een fervent aanhanger van reed-contacten, maar dat is een andere discussie...Ze werken bij mij zo goed als foutloos !)

Het baanplan geeft een enigszins vertekende weergave van de werkelijkheid mede i.v.m. de 3 niveaus van de baan die hier in hetzelfde vlak getekend zijn.

Ik heb inmiddels verschillende rij-situaties proberen te veroorzaken, maar de fout treedt op bij willekeurige situaties, althans IK vind geen regelmatig patroon.

Misschien is de gebruikte hardware van invloed ?
Daarom een overzicht van de gebruikte hardware:
- Intellibox uitgebreid met Märklin-gelijkstroom componenten
- Wisseldecoders van Märklin-gelijkstroom, Lenz en LDT
- Terugmeld-decoders van Märklin en LDT via HSI-88
(Terugmelders zijn zoals gezegd reed-contacten)
- Extern tableau (drukknoppen) via terugmeld-decoders aangesloten rechtstreeks op de IB
- Loc-decoders van Lenz (LE1035, Silver en Gold)
- Keerlussen los ik op de conventionele manier op nl. met reed-contacten en relais dus buiten Koploper om !

Ik hoop dat je de fout vind !
Succes !

M.vr.gr.
Jo Heuschkiel
IB & 2-rail=
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 20 mei 2006 :  08:40:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jo,

Ik krijg het thuis ook fout. Wat mij een beetje vreemd overkomt is jouw vaste treinroute met alleen een richtingsblok en 1 blok. Hier loopt Koploper namelijk op stuk.
Waarom heb jij dit zo gedaan?

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 20 mei 2006 :  09:05:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jo,

Nog even zitten kijken: het gaat fout omdat in blok 31 ook nog een stopverbod geldt. Hierdoor kom je bij een situatie waar nog nooit iemand tegen aan is gelopen.

Als ik het nog even verder bekijk wil je met die vaste treinroute aangeven dat de loc niet naar de kopsporen mogen gaan, doch er om heen rijden via blok 31.
Zelf zou ik hier voor een variabele treinroute hebben gemaakt die geldt voor het rijwindow. Sluit de blokken met kopsporen op deze manier uit. Je bent dan van het probleem af.

Het probleem zal in versie 6.3 wel zijn opgelost.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

J.Heuschkiel

Netherlands
131 Posts

Geplaatst - 20 mei 2006 :  11:14:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Een vaste route met maar 1 blok gebruik ik om een trein naar een voor hem bestemd kopspoor te dwingen. Iedere trein heeft zo zijn eigen kopspoor. Zo zou ik bijv. een extern tableau kunnen maken met de treinnummers bij de drukknoppen en op die manier een bepaalde trein naar believen laten vertrekken.

Wellicht, dat er ook andere mogelijheden zijn om dit te doen, maar dit lag voor mij, als beginner, het meest voor de hand.

Ik zal eens gaan experimenteren met die variabele route, zoals jij voorstelt.

Wederom bedankt voor het snelle antwoord met een oplossing.

M.vr.gr.
Jo Heuschkiel
H0 (2-rail) met IB
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina