Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 251 / Bezoekers Vandaag: 8261
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 589
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Nu al op dood spoor?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

gravemak

Netherlands
4 berichten

Geplaatst - 28 dec 2007 :  11:07:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Kerstvakantie en eindelijk eens aan de slag met Koploper, volgens de uitgebreide handleiding voor beginners. Op pagina 19 al gestrand bij het proces snelheid ijken. Tot dan toe is er namelijk nog niet uitgelegd hoe een terugmeldsectie fysiek wordt gemaakt.
Ik heb een Twin Center en het digitale rijden cq. programmeren redelijk onder de knie.
Alle in de handleiding beschreven eerdere stappen gezet, Twin Center communiceert met pc, de ingevoerde locs kunnen handmatig bediend worden vanuit het programma.
Treintypes aangemaakt etc. Een Viessmann 5233 terugmelder met bezetmelding gekocht.
Twee bezetsecties gemaakt en via een aansluitklem naar de melder.
Is het correct dat deze bezetsectie aan één spoorstaaf aan beide zijden geïsoleerd is van de rest van de baan? Of slechts aan een kant? En dan welke?
Is het correct dat de baansecties tussen de bezetsecties weer opnieuw voorzien dienen te worden van rijstroom?
In de Viessmann gebruiksaanwijzing is sprake van het gebruik van een weerstand, moet ik die ook gebruiken en waar?
Wanneer ik nu een loc laat rijden, bediend door het Twin Center zelf dan zie ik in de S88 monitor mode dat bij het passeren van de bezetmeldsecties een digitaal blokje verschijnt in het display. Dus toch alles goed aangesloten?
Het Twin Center staat ingesteld op DCC 14*, moeten de decoder stappen hieraan gelijk zijn?
Dan kreeg ik enkele malen de foutmelding dat de verbinding tussen de Com poort en het Twin Center niet langer aanwezig was. Het programma herstarten lost het probleem op maar dat lijkt me niet de bedoeling. Beiden ingesteld op 19200 baud, wellicht te hoog?
Wie kan mij verder adviseren over deze beginners perikelen?

icer

46 Posts

Geplaatst - 28 dec 2007 :  11:56:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Gravemak.

De bezetsecties komen aan de rechterrailstaaf sleufjes maken of kunstof railschoentjes gebruiken.
De baudrate is juist.

groet Patrick.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 28 dec 2007 :  23:21:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Gravemak,

Ik zal proberen wat van je vragen te beantwoorden. Omdat je de bezetmeldingen wel op het TC ziet, ben je volgens mij al op de goede weg.
Voor wat betreft de bezetmeldstukken in een blok heb je twee opties. Je kunt het blok in tweeën verdelen en van elk van deze twee delen een bezetmeldstuk maken. Het voordeel is dat de lengte van de bezetmeldstukken in ieder geval groot genoeg is om te stoppen. De andere mogelijkheid is om het blok in drieën te verdelen, te beginnen met een bezetmelder, dan een stuk vrije baan en dan weer een bezetmelder. De bezetmelders moeten dan wel voldoende lang zijn om te stoppen. In het algemeen is voor HO 40 cm per bezetmelder een goede optie. Het stuk vrije baan mag net zo lang zijn als je wilt. Dat stuk vrije baan moet dan wel weer apart stroom krijgen, los van de bezetmelders. Zelf werk ik met dit laatste systeem en naar volle tevredenheid. De aansluitingen van de sporen gaan zoals icer ook aangeeft. Eén van de rails (zeg maar de oude "min") wordt niet onderbroken, de andere rails (de oude "plus") wordt tussen de bezetmeldstukken en de overige rails onderbroken met een geïsoleerde las. De bezetmelders worden dan via de 5233 gevoed, de vrije baan rechtstreeks vanaf het TC. Voor de vrije baan kun je de diodeschakeling van Viessmann nabouwen om verkeerde signalen tegen te gaan. De weerstand is alleen nodig voor N-spoor, voor zover ik het goed begrijp. Als je een dergelijk blok, dat uit drie delen bestaat hebt, kun je dat blok ook gebruiken voor de ijking van de snelheden. Je moet dan in Koploper de lengte van het blok opgeven. In de Malibaan cursus wordt dit heel helder uitgelegd ( www.malibaan.org/courses/ ).
Het aantal decoderstappen in Koploper en het TC moeten inderdaad gelijk zijn. Normaal neemt Koploper het aantal stappen van het TC over. Over het algemeen geeft 28 stappen bij DCC de mooiste resultaten.
Het wegvallen van de communicatie heeft op zich niets met de baudrate te maken. Een snelheid van 19200 is normaal gesproken goed. Ik denk dat er eerder sprake is van stoorsignalen naar het TC, waardoor deze reset. Alle aansluitingen nog eens goed nalopen kan daarbij wel eens helpen. Daarnaast is het bij de 5233 belangrijk een even aantal op het TC aan te sluiten, omdat een 5233 maar 8 kanalen heeft en het TC er 16 verwacht. In feite is dus een 5233 maar een halve unit en zo'n halve kan veel stoorsignalen geven.
Ik hoop je hiermee wat verder geholpen te hebben. Als je meer vrgen hebt hoor ik het wel weer. Succes met de verdere ontdekkingsreis.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

gravemak

Netherlands
4 Posts

Geplaatst - 29 dec 2007 :  00:48:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Zowel Patrick en Dirk hartelijk dank voor hun reactie. Geduld blijkt het sleutelwoord en alles nog maar weer eens zorgvuldig doorlezen helpt ook. In de loop van de middag heb ik mijn test ovaal aangesloten en zowaar lukte het vanavond om de eerste locomotief te ijken.
De Viessmann 5233 blijkt inderdaad maar een “halve “melder te zijn maar werkt wel.
Ik experimenteer rustig verder en weet nu waar ik om advies kan aankloppen.
Nogmaals dank en ik blijf dit forum raadplegen.

Marc M. Gravemaker
Ga naar bovenaan de pagina

Spoortniet

Netherlands
3 Posts

Geplaatst - 29 dec 2007 :  20:26:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Dirk e.e.a.,

Het juiste www adres is: http://www.maliebaan.org/courses/

Groetjes

Ruud
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 29 dec 2007 :  23:30:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi All,

Excuses voor de storende tikfout in het webadres van Maliebaan en Patrick bedankt voor de correctie.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina