Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 56 / Bezoekers Vandaag: 6172
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 549
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 hsi-88 + koploper + baudrate.
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

PE1LZY

Germany
118 berichten

Geplaatst - 24 dec 2007 :  19:23:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,
Op de hsi heb ik 2 edits modules aangesloten en 15 V~. DE verbinding met de compu met het meegeleverde rs232 kabeltje. Op de terugmelder zelf is verder niets aangesloten.
In koploper heb ik bij onderhoud aangegeven hsi-88 en 1 terugmelder.(1 tmu omdat er twee van 8 gebruikt zijn)
Als het allemaal aangezet is wil koploper niet het groene licht geven want hij kan de hsi niet vinden.
Mrdirect wil graag naar 2400 baud en schrijft kort erna RS-232 cts line auto-om = 10. Koploper geeft aan 'geen communicatie mer hsi-88 module mogelijk' en gaat niet op het groene spiegelei over.
Dus wordt de vraag wat kan ik vergeten zijn. Moet ik nog iets in MRdirect aangeven of ergens anders in koploper een haakje of mededeling invullen?
Met vr. groet,
Nico.

n/a

196 Posts

Geplaatst - 24 dec 2007 :  20:47:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Nico,

Heb je in Koploper aangegeven bij digitale onderdelen dat de HSI-88 is aangesloten aan compoort 2. (meestal MRdirect aan 1)
Ook moet je aangeven aan welke van de drie ingangen van de HSI-88 de bezetmelders zijn aangesloten.
Met de RS232 aansluiting naar je toe is de volgorde: Links-midden-rechts.
De snelheid van de compoort staat standaard op 9600 baud en dat is de juiste voor de HSI-88.
Ik neem aan dat het ledje op de HSI-88 brandt.

Groet,
Rob


Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail.

Bewerkt door n/a op 24 dec 2007 20:56:30
Ga naar bovenaan de pagina

PE1LZY

Germany
118 Posts

Geplaatst - 25 dec 2007 :  09:00:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rob,
Het verloopt toch allemaal niet echt probleemloos.
In koploper staat de hsi op com 2 en de aansluiting van de tmu's op links. Op de hsi brandt het rode ledje en de aansluitingen zitten op left. De aansluitingen naar de tmu's heb ik als volgt gemaakt:
(de kleuren zijn zoals te zien op de homepage van Littfinski.)
wit-data, bruin gnd, geel latch, groen de klok, roze +5V, grijs is de reset maar die kan ik niet aansluiten op de edits tmu.
De Baudrate heb ik nu ingesteld op 9600.
Zoals nu omschreven heb ik het nu met 9600 Baud opgestart maar met het zelfde resultaat als eerder vermeld. Koploper doet er heel lang over om de melding, dat er geen contact mogelijk is, op het scherm te zetten.
Het is toch een beetje raadselachtig aan het worden.
Met vr. groet,
Nico.
Ga naar bovenaan de pagina

n/a

196 Posts

Geplaatst - 25 dec 2007 :  10:46:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Nico,

Even terug naar af.
Haal de HSI-88 los van de Koploper PC.
Als je nu op het groene spiegelei drukt, start alles dan direct goed op?
Als dat zo is, dan moet je de HSI-88 aansluiten aan de com2 poort van de koploper PC.
Hierbij moet je nog NIETS aansluiten aan de drie uitgangen.
Werkt het nu wel goed?

Als het nog niet werkt, zou ik MRdirect op com2 en de HSI-88 op com1 zetten.
Dit dan wel in Koploper aangeven. (instellingen per database en digitale onderdelen)

Groet,
Rob



Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail.

Bewerkt door n/a op 25 dec 2007 11:37:22
Ga naar bovenaan de pagina

PE1LZY

Germany
118 Posts

Geplaatst - 25 dec 2007 :  11:34:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rob,
De hsi losgenomen van koploper. Koploper met spiegelei gestart. Koploper schrijft: Kan hsi niet contacten. In onderhouden dig. onderdelen de hsi veranderd in bezetmelders. Dan werkt alles perfect. Terug naar onderhoude dig. ond. hsi weer ingevoerd en 1 bezetmelder en compoort 2.
Als ik nu koploper met spiegelei naar groen zet gebeurt dat ook.
Maar koploper zet in de instellingen per database meteen com 1 terug naar testen. Opmerken moet ik ook dat MRdirect gewoon 'aan' blijft staan met de lopende cursor en de tekst 'verander baudrate naar 2400'. Zet ik mrdirect uit en dan weer aan dan gaat koploper ook naar groen maar zet de tekst kan hsi niet vinden. Dat is terecht want die is niet aangesloten. Koploper is dan dus weer op rood ei en mrdirect blijft 'aan' staan. (hsi is steeds niet aangesloten op koploper zoals je aangaf in je antwoord)
Raadselachtig.
Met vr. groet,
Nico.

Ga naar bovenaan de pagina

n/a

196 Posts

Geplaatst - 25 dec 2007 :  11:55:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Nico,

Even hier het volgende getest:

De RS232 stekker uit de Koploper PC gehaald en de zaak opgestart.
Na het drukken op het groene spiegelei moet ik ongeveer 20 seconden wachten en krijg dan het volgende bericht op de MRdirect PC.
"RS-232 CTS Line auto-on=10"
Op de Koploper PC komt te staan. "Geen communicatie met HSI-88 module mogelijk".

Dit is precies wat jij aangaf in je eerste bericht.

Probeer MRdirect aan com2 en de HSI aan com1 te hangen.
Dit dan wel even in Koploper aangeven.

Mocht het resultaat hetzelfde zijn doe dan het volgende:
Ga naar het configuratie scherm van je computer.
Open systeem dan de hardware en dan apparaat beheer.
Nu zie je beide com poorten.
Open de com poort die je voor de HSI gebruikt en druk op advanced.
Nu moet je het vinkje bij FIFO uitzetten.

Groet,
Rob

Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail.

Bewerkt door n/a op 25 dec 2007 12:06:22
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 25 dec 2007 :  12:53:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

Als in Koploper bij digitale onderdelen een HSI is ingesteld, zal Koploper alleen gaan draaien (groene spiegelei) als hij ze beide kan vinden. De HSI schijnt niet te resetten te zijn. In een eerder draadje is wel eens aangegeven dat het helpt als je Koploper uitzet, de voeding waar de HSI aanzit er even uittrekt en er weer instopt en vervolgens Koploper herstart. Het probleem zit hem soms ook in een niet goede instelling van de usbserieelkabel, als je die zou hebben. Ik heb ook de HSI ook wel eens op een andere compoort gezet in digitale onderdelen, hem vervolgens terug gezet oo de oorspronkelijke en alles deed het weer. Ik geef toe, het is gepruts, maar soms werkt het.
Heel merkwaardig: een moderne Apple die dus ook als zelfstandige PC kan draaien (Bootcamp, 2,8 klok en 4 gieg geheugen), geeft nooit problemen.

Succes,

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 25 dec 2007 12:54:04
Ga naar bovenaan de pagina

PE1LZY

Germany
118 Posts

Geplaatst - 25 dec 2007 :  13:04:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rob,
Een e-mailtje dat aangaf dat er op het forum gereageerd is krijg ik niet meer.(waarom weet ik niet). Daarom reageer ik af en toe een beetje traag.
Precies gedaan wat je hebt gemeld echter zonder een beter resultaat.
Wel stond de hsi nog aan. Nu roept Adri me om te komen eten. Dan zet ik straks weer het vinkje 'aan' en wissel de poorten terug en dan het vinkje bij poort 2 uit die dan weer de hsi poort is.
Dan probeer ik het meteen met en zonder de hsi-88.
Toch heb ik alweer bijgeleerd met het onderzoeken van de compoorten.
Met vtiendelijke groet,
Nico.
Ga naar bovenaan de pagina

PE1LZY

Germany
118 Posts

Geplaatst - 25 dec 2007 :  14:28:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rob,
Alles uitgeprobeerd. Geen succes cq geluk gehsd.
Het vinkje weghalen in het tabblad bronnen communicatiepoort lukt niet. Weghalen is geen probleem maar als je even later terug kijkt staat het er weer. Du moment je het weghaalt is er keuze uit basisconfiguraties. Verander je dat dan komt er een windows-waarschuwing. Wil je misschien even kijken welke configuratie bij je staat aangegeven. Conf. 0, 1, 2 of 3. Misschien zit daar wel een oplossing. Het vinkje kan dan namelijk wel weggehaald worden en weg blijven als je niet voor basisconf. 0 kiest.
Ben benieuwd.
Met vr. groet,
Nico.
Ga naar bovenaan de pagina

n/a

196 Posts

Geplaatst - 25 dec 2007 :  15:53:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Nico,

Eerst moeten we weten of de beide com poorten goed werken.
Daarom graag antwoord op de vraag:
Heb je MRdirect aangesloten op com2 en de HSI op com1 van de Koploper PC?

Als het het antwoord ja is en je had toen dezelfde problemen dan het volgende:
Je moet het vinkje niet weghalen bij het tabblad Bronnen maar bij het tabblad Poort instellingen.
Onder geavanceerd vind je het vinkje bij FIFO. Deze uitzetten.
De overige instellingen gewoon default.

Herstel de settings bij Bronnen.
Com1=03F8-03FF IRQ 04
Com2=02F8-02FF IRQ 03
Deze instellingen op automatisch laten staan.

Wat Tom Prins ook schreef dat heb ik ook een enkele keer.
Je moet dan twee keer Koploper opstarten.

Groet,
Rob

Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail.

Bewerkt door n/a op 25 dec 2007 16:31:50
Ga naar bovenaan de pagina

PE1LZY

Germany
118 Posts

Geplaatst - 25 dec 2007 :  19:21:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rob,
Het tabblad bronnen is terug in oude staat. MRdirect op poort 1 en hsi-88 op poort 2.
Nu staat tabblad poortinstelligen voor. In te stellen zijn:
Bits per seconde staat op 9600 ; databits op 8 ; Pariteit geen ;
stopbits 1 ;datatransportbesturing Xon/Xoff - (hier is nog keuze uit hardware en geen) Dat zijn de standaardwaarden.
Bij geavanceerd heb ik het vinkje weggehaald bij first in/first out.
In koploper aangegeven hsi-88 en aantal 1. Spanning op de hsi gezet(lampje brand).
Koploper meldt: geen communicatie met hsi-88 mogelijk.
Mrdirect rs232 meldt clear ta send line auto-on =10
Als ik koploper uitzet gaat niet mrdirect mee uit zoals eerder wel met de tmu's was.
Met vr. groet,
Nico.
Ga naar bovenaan de pagina

n/a

196 Posts

Geplaatst - 25 dec 2007 :  20:34:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Nico,

Je hebt alles goed gedaan.

Het is duidelijk, Koploper herkent de HSI-88 niet.
Dan krijg je het door jou geschetse resultaat.

Om uit te vinden of het aan de com poort ligt heb ik je gevraagd om MRdirect en de HSI-88 te verwisselen.

Als je dat reeds had gedaan, dan wordt het wel moeilijk.

Het verschil tussen jouw en mijn computer is dat ik met XP werk en jij met Windows 98SE.
Volgens de handleiding moet de HSI-88 interface ook met Windows 98SE goed functioneren.

Misschien zijn er nog andere op dit forum die ook werken met Windows 98 in combinatie met de HSI-88 en een mogelijke oplossing weten.

Tot slot het is natuurlijk altijd mogelijk dat deze unit defect is al kan ik mij dit haast niet voorstellen.
Je zou contact kunnen opnemen met de helpdesk van Littfinsky.
De gegevens vind je in de handleiding.

Groet,
Rob

P.S. wat dacht je van een opwind treintje



Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 25 dec 2007 :  22:03:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob/Nico,

Ik gebruik zelf HSI-88 op een windows 98SE machine zonder enig probleem. Dus dat kan/mag geen probleem zijn.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 26 dec 2007 :  09:54:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Nico en Anderen,

Sinds een aantal weken gebruik ik ook een HSI-88, en zonder problemen.
Doordat ik maar 1 com poort op de PC heb, en ook eens ervaring op wilde doen met een USB > serieeel adapter, kan ik ook niet, anders melden dan dat dit goed gaat.
Beide zowel de IB als de HSI-88 draaien goed op deze poorten.
Bij het verwisselen van de poorten moet Koploper even een keer afgsloten worden, om hem uit de test mode te krijgen. En daarna een juiste poort kiezen. Mijn vaste combinatie is nu Koploper op com1- 19200 en de HSI op com4- 9600

De enige keren dat koploper een melding geeft dat de HSI niet gevonden wordt is een verandering in het aantal modules.

Verder ondervind ik geen problemen. Sterker nog ik ben van een heleboel problemen af in zowel (valse) bezetmeldingen en problemen met de IB.
Waarbij ik ook moet vermelden dat ik een intensieve gebruiker ben van het geheel. Samen met de IB en Koploper vind ik dit een pracht combinatie.

Nico, wat ik zou proberen om een koploper aan te zetten met de HSI, maar zonder de TMU aangesloten, dit, omdat je ook via de lpt poort problemen met deze units had.

Vraag:
Is je 12~ volt voeding gescheiden van de rest?
Heeft de TMU soms een eigen voeding (5V) of komt deze uit de HSI?
Dit om alles uit te sluiten, je hebt dan wel geen meldingen, maar je weet dan wel heleboel meer.

Mvg Ab (een blije HSI gebruiker)

Ab Boezerooij (Koploper,IB, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

PE1LZY

Germany
118 Posts

Geplaatst - 26 dec 2007 :  12:02:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Agebe, Paul, Rob,
Rob, met een opwindtrein heb ik in de tweede wereldoorlog gespeeld bij een neefje van me. Een Märklin trein met wagons die middels een schuif in de rails stopte of omkeerde. Een fantastisch iets voor een kleine jongen als ik toen was, zoiets kan je niet te vergeten.
Agebe,
Dank voor uw reactie,
De 12v~ voor de hsi-88 komt nu van een aparte märklin trafo.
De proefopstelling op tafel voedt de twee tmu's uit de hsi-88.
De twee tmu's zijn gelijk aan 1 S88 van Märklin en er is verder niets op aan gesloten.
**Hsi-88 en usb-poort op de compu. Om eea niet verkeerd te doen toch een vraag over hoe het te doen, misschien wel tegen beter weten in maar toch. Ik zou het nu toch onderdehand wel draaiende willen zien.

*Vraagjes: Alvorens de usb snoer met wat electronica, aan de rs232 kant van het snoer, en een schijf erbij te installeren zou ik toch willen vragen welke volgorde moet ik toepassen van installeren om hetzelfde succes als u te kunnen bereiken.
Eerst de computer aan en dan de rest of eerst de snoer erin en dan afwachten?
Of bv eerst de schijf erin en dan het snoer of andersom. Meteen de hsi-88 eraan met de 15 v~ erop of zonder voedinsspanningspanning.
Ik zou het graag nu niet meer verprutsen omdat het wellicht de laatste strohalm is die een redding kan brengen.
Met vriendelijke groet,
Nico.
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 26 dec 2007 :  13:35:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Nico,

Een computer met twee com. poorten er op moet voldoende zijn.
Dus Koploper en Mrdirect op de gebruikelijke compoort.
Als dat com1 is dit ook aangeven in koploper.
DE HSI-88 op com2 en ook zo aangeven in koploper.
De HSI-88 nog even alleen, zonder TMU's, maar wel met de 15V~
Vraag :
Wil de HSI nu contact maken?

Opmerking:
Als de computer met mrDirect met beide com poorten contact wil maken moeten de com poorten goed zijn.

Als de compoorten goed zijn is het zinloos om een USB> serieel converter te gebruiken.

Om de converter toch te gebruiken moet deze eerst geinstalleerd worden.
Volg de gebruiksaanwijzing van de converter.
Gebruikelijk is eerst de software te installeren, en als het instal- programma het aangeeft de converter in de USB stoppen.
Verder is het even opletten, gebruik altijd de zelfde USB poort!!!
Een andere USB poort geeft vaak ook een ander compoort nummer!
quote:

Of bv eerst de schijf erin en dan het snoer of andersom. Meteen de hsi-88 eraan met de 15 v~ erop of zonder voedinsspanningspanning.
Ik zou het graag nu niet meer verprutsen omdat het wellicht de laatste strohalm is die een redding kan brengen.


Probeer eerst even optie 1 dus zonder de TMU's

Mvg Ab

Ab Boezerooij (Koploper,IB,HSI-88, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

n/a

196 Posts

Geplaatst - 26 dec 2007 :  14:01:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Nico,

Ik ben het geheel met Ab eens, ga niet met de USB aansluiting experimenteren.

Stel zeker dat beide com poorten goed werken.
Dit heb ik je al een aantal keren gevraagd maar nog steeds geen antwoord op gekregen. (of niet goed gelezen)

Weet je zeker dat beide com poorten goed werken dan ben ik toch bang dat de HSI-88 stuk is.

Gelukkig heb je twee jaar garantie.
Dus morgen direct omruilen want we willen toch wel een keer bij je komen spelen.

Groet,
Rob



Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail.
Ga naar bovenaan de pagina

PE1LZY

Germany
118 Posts

Geplaatst - 26 dec 2007 :  16:33:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Agebe en Rob,
Het scheelt nu niet veel meer of er werkt niets meer naar behoren.
Aan Rob had ik gevraagd of hij me de standen wilde doorgeven van de schuiven in com poorten 1 en 2 zoals die bij hem staan. Met de vimkjes verwijderen veranderden die schuiven meteen naar de nulstand.(en dat ging heel snel; wie verwacht dat? ik niet).
Koploper reageert nu heel traag of en soms helemaal niet meer.
De compoorten waren in elk geval in orde en nu werken ze beiden ook wel maar niet goed.
In koploper kan ik in het testprg. loc's niet meer een getal invullen maar wel met de schuif loc 60 aangeven. Mrdirect vindt het meteen nodig om de locs van 1 t/m 60 in te vullen.(zoveel heb ik er echt niet)
Als ik nog niets aan de instelling van de compoorten had gedaan zoals Rob had aangegeven kon koploper geen contact maken met de hsi.
De compoorten had ik al verwisseld en nog eens maar geen contact met de hsi.
-Wat ik al eerder meldde is dat windows (98se) niet meer meteen opstart. Het scherm windows komt te voorschijn en dan blijft onderaan de blauwe balk lopen. Op enter drukken en dan dan komt er een nieuw windows scherm en gaat het starten verder als normaal-.
Het is nu een beetje een rotzooi geworden en ik hoop dat ik het opgelost kan krijgen.
Waarom bij een ieder de hsi meteen werkt en hier niet weet ik niet.
Ik heb hem, de hsi, hier in Duitsland gekocht bij Conrad.de.
Aangesloten zoals aangegeven bij de beschrijving en verder niets bijzonders. Uiteraard altijd eerst de compu's uitgezet voor de stekkers er in geduwd worden!
Waarom MRdirect niet de parallel print voor de terugmelders wil accepteren zal wel liggen aan het merk en doel van de compu nl IBM aptiva.
Om eerlijk te zijn ben ik er nu een beetje depri van geworden.
Heel veel tips gekregen en uitgevoerd maar nu is het toch spaak gelopen. Helaas.
Met vriendelijke groet,
Nico.
Ga naar bovenaan de pagina

n/a

196 Posts

Geplaatst - 26 dec 2007 :  16:59:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Nico,

Ook ik heb Aptiva's in mijn bezit er daar zit het probleem niet.

Laten we het nog maar eens een keer proberen.
Ik heb begrepen uit je antwoord dat de beide com. poorten goed werken en daar gaan we dus ook maar vanuit.

De PC met MRdirect losgekoppeld van de Koploper werkt hopelijk wel goed. (alleen MRdirect)
Als dat zo is doe dan het volgende.

Installeer op de Koploper PC Windows98 opnieuw.
Daarna Koploper opnieuw installeren.
Sluit daarna MRdirect aan de Koploper PC en kijk of alles goed werkt.
Als alles goed werkt, en niet eerder, sluit dan de RS232 kabel aan de HSI-88 en de andere kant aan compoort2 van de Koploper PC.
Sluit dan de voedingsspanning (14-18 volt~) aan de HSI-88.
NIETS OP DE UITGANG VAN DE HSI-88 AANSLUITEN.
In Koploper de HSI-88 configureren.
Als je Koploper nu opstart moet de 14-18~ spanning reeds op de HSI-88 aanwezig zijn.

Nu moet Koploper de HSI-88 herkennen.

Als dat niet het geval is, ruil deze dan maar om bij Conrad.

Groet en volhouden,
Rob

Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail.

Bewerkt door n/a op 27 dec 2007 12:46:40
Ga naar bovenaan de pagina

PE1LZY

Germany
118 Posts

Geplaatst - 26 dec 2007 :  17:29:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,
Eerlijk gezegd had ik ook iets derglijks gedacht want zo kan ik niet verder. Moet dan dat vinkje bij de mrdirect compoort wel of niet verwijderd worden? MRdirect was ik al van plan om uit te proberen want die heeft ook rare zaken te verwerken gekregen. Het liefste zou ik op de twee 'oudere' compu's met mrdirect en windows 98se en de hsi-88 de treinbaan willen afmaken. Het valt wel een beetje tegen moet ik zeggen. Maar edits is met de bezetmelding (voor mij)een beetje te traag en soms vergeetachtig.
(Die opwindloc is in mijn herinnering een prachtige grote loc. Ik ging graag naar mijn neefje in Delft. Toen ook nog met de grote angstaanjagende stoomloc vanuit Schiedam. Dat was echt een geweld voor een klein ventje dat ik toen was!).
Ik denk dat ik straks een paar lekkere oude klare's uit Haselüne neem met wat lekkers erbij en de treinbaan maar even vergeet.
Met vriendelijke groet,
Nico.

Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 26 dec 2007 :  17:39:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Nico,

Het advies van Rob, is een goed advies, maar wat ik je ook wil mee geven: geef het niet te gauw op.

Doe als je iets probeert alles een voor een, heeft dit geen resultaat, herstel wat je gedaan hebt weer onmiddelijk.
Maak als je veranderingen doet even notieties op een notietieblokje wat je hebt gedaan. Doe een ding tegelijk.
Volg de adviezen op die je krijgt aangedragen. Maar een voor een.

Enne geef de moed niet op, en neem er even afstand van zoals je in het laatse bericht al aangaf.

Mvg Ab


Ab Boezerooij (Koploper,IB,HSI-88, HO, NS)

Bewerkt door Agebe op 26 dec 2007 17:41:55
Ga naar bovenaan de pagina

PE1LZY

Germany
118 Posts

Geplaatst - 26 dec 2007 :  17:44:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Agebe,
Ondanks alle goede voornemens hierboven gemeld zou ik toch nog iets over het rs232 en usb willen vragen.(je weet immers maar nooit)
Ik heb de schijf in de computer gelegd en er wordt gemeld dat er 15 mappen opstaan. Misschien heb je enig idee welke ik zou moeten hebben.
De map namem beginnen allemaal met usb2.0 en dan wat er instaat. Dat laatste gegeven zet ik even achter elkaar. Ik hoop dat je me een richting aan kan geven wat wel en wat niet.
1-netwerkcable;2-rs232 cable;3-drive;4-linkcable;5-camera;6-datacable;7-flashdisk;8-netlinkcable;9-irda;10-to ms driver(for win 98);11-to print;12-to rj45;13-to rs232(pt-utr-01);14-to rs232(pt-utr-02)15-reader to sd(for win 98)
Een aantal kan ik uitsluiten maar welke ik moet gebruiken zou ik niet weten.
Ik hoop dat je me een goede hint kan geven. Of anders misschien iemand die dit leest en het eventueel weet.
Met vriendelijke groet,
Nico.
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 26 dec 2007 :  18:13:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Nico,

Als ik het zo zie dan zou ik kiezen voor optie 10, dat is de driver voor W98 ms = micro soft.
Als ik zou moeten kiezen zou ik toch voor de optie gaan die Rob aangeeft.
Door alle wijzigingen met de compoorten is er zolangzamerhand een confguratie fout ontstaan in W98, dat maak ik ook op uit jouw verhaal bij het opstarten.
Als je windows goed door hebt kan je dit nog wel herstellen.
Maar waarschijnlijk is er meer veranderd.
Wat je ook kan proberen, dat had ik eerst ingetypt maar toch weer gedeleted, is het volgende:
Ga naar je compoorten en kies bij de poort instellingen voor standaard instellingen herstellen, doe dit ook bij geavanceerd, waar de schuiven staan, standaard instellingen herstellen.
Doe dit voor beide compoorten.
Restart de computer, en als het opstarten niet vlekkeloos gaat, kies dan de optie die Rob aan gaf.
Ga zeker niet met de USB aan de gang als de computer niet meer goed weerkt.
Verder is mijn advies neem er even afstand van, en doe dit als je er weer fris tegenaan kijkt.

Mvg Ab, die het ook wel eens heeft dat het niet altijd lukt. En het kwartje pas na dagen valt.

Ab Boezerooij (Koploper,IB,HSI-88, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

n/a

196 Posts

Geplaatst - 26 dec 2007 :  18:27:47  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PE1LZY

Rob,
Moet dan dat vinkje bij de mrdirect compoort wel of niet verwijderd worden?

Hallo Nico,

Dat vinkje had te maken met de compoort instelling en had betrekking op de poort die je gebruikt voor de HSI-88 en niet voor de poort waar je MRdirect op aansluit.
In de handleiding van de HSI-88 interface staat dat als je problemen hebt het herkennen van de interface door b.v. Koploper, je het vinkje bij FIFO kunt uitzetten.
Dus haal deze dingen niet door elkaar.
Mocht je van plan zijn om Windows98 opnieuw te installeren dan staat dat vinkje automatisch weer aan.
Doe a.u.b. wat Ab aangeeft, stap voor stap.
Dat is niet alleen voor jou beter maar ook voor ons om het te begrijpen en eventueel te adviseren.

Groet,
Rob



Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail.
Ga naar bovenaan de pagina

PE1LZY

Germany
118 Posts

Geplaatst - 26 dec 2007 :  19:41:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ab,
het usb kabeltje is niet om met de compu waar nu 98 op staat maar voor de compu waar xp op staat.
Even kort uitleggen. Wij zijn verhuisd. Ik heb nu een veel meer ruimte beschikbaar voor de hobby's. Märklin en zendamateur (Met PA3EBG en mijn vrouw PE1LZY als roepletters).
Ik heb heb nieuwe compu voor de trein gekocht met 1 compoort en met xp erop. Nu is de treinbaan veel groter en laat edits bij de terugmelding steekjes vallen. Dus vandaar MRdirect met een interface om de bezetmelders uit te lezen. Het tot vier keer toe opnieuw gebouwde interface wil niet geaccepteerd worden door de MRdirect compu. Heb ik van mijn zoon een oude compu kunnen erven (gevraagd)met twee compoorten ivm hsi-88. Daar staat nu win 98se op. Maar nu wil koploper of 98se de hsi-88 niet accepteren. Waarom niet is me een raadsel en heb daarom deze draad opgestart om hulp.
Als nu met een usb/rs232 kabel het zou kunnen lukken om de hsi-88 aan de gang te krijgen is het ganse probleem opgelost.
Daarom vraag ik toch overnieuw aan je of er een keus is om voor xp een map uit te kiezen is uit het rijtje met 15 mogelijkheden. Ik heb nl geen flauw idee. Van een paar kan ik natuurlijk ook denken die niet maar welke dan wel? Ik hoop dat je toch nog een keer je licht erover wil laten schijnen en me nog een keer adviseren daaromtrent.
Met vr groet,
Nico.
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 26 dec 2007 :  20:06:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Nico,

Nu wordt het verhaal weer even iets anders.
Wat is het merk van de USB-serieel adapter?
Mijn adapter is van sweex. Daar zit een CD rom bij, als ik deze in de cdrom drive stop gaat deze CD automatisch starten.
Als dat niet wil lukken, kan je proberen het programma autorun.exe op te starten of anders setup.exe.
Als dit programma draait, kiest dit programma automatisch de juiste driver. In jouw geval voor XP dus.
Het installeren gaat als vanzelf en volg dan de aanwijzingen op die op het scherm verschijnen.
Zijn de drivers bijna geinstalleerd, dan zal er om de USB adapter worden gevraagd, stop deze dan aan de achterzijde in een USB poort.

Het programma zal dan afronden. De USB adapter kan dan gebruikt worden.
Ga niet allelei instellingen veranderen bij mij werkte het gelijk.

Waarom de USB aan de achterzijde, als je deze pc gaat gebruiken, zit de adpter kabel al snel in de weg aan de voorzijde. Als je de adapter dan verplaatst kiest deze weer een andere com poort. En moet je weer zoeken.
Dit was mijn ervaring.
De adpater zal over het algemeen Com 3 of 4 kiezen, omdat 1 en 2 al door XP gereserveersd zijn.

Mvg Ab



Ab Boezerooij (Koploper,IB,HSI-88, HO, NS)

Bewerkt door Agebe op 26 dec 2007 20:08:02
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina