Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 171 / Bezoekers Vandaag: 5981
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 429
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Interface S88
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

PE1LZY

Germany
118 berichten

Geplaatst - 09 dec 2007 :  16:14:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allen,
Het interface dat bij MRdirect beschreven wordt om de bezetmelders uit te lezen daarvan heb ik de dubbele versie gemaakt.
De aansluitingen naar de compu via de parallelstekker moet lukken want daar staan de nummertjes bij. Maar?!
De aansluiting op de edits terugmeldmodules zijn vijfpolige (vrouwelijke)contactdoosjes. Op het printplaatje staan de nummers 1 t/m 5 vermeld.
Wie wil mij 'zeggen' op welk nummertje, dat op het printje staat, ik de 5 aansluitingen van de interface moet aansluiten.
In het edits boekje kan ik namenlijk de benamingen data, latch clock reset en gnd niet vinden hoe ze aangesloten zijn op de bezetmeldmeldprintjes.
Met vr. groet,
Nico

n/a

196 Posts

Geplaatst - 09 dec 2007 :  17:08:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Nico,

Zover ik het heb kunnen zien moet het als volgt zijn:

1 = Latch/Load
2 = GND
3 = +5 Volt
4 = Clock
5 = Data

Bij deze Edits terugmelder ontbreekt het reset signaal.
Aangezien je dit reset signaal nodig zult hebben moet je de bezetmelder aanpassen.
Zie hiervoor figuur 2.50 van het Edits Pro boek.


Groet,
Rob

Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail.

Bewerkt door n/a op 09 dec 2007 17:19:05
Ga naar bovenaan de pagina

PE1LZY

Germany
118 Posts

Geplaatst - 09 dec 2007 :  19:53:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,
Dank voor je reactie.
Het pro boek heb ik erbij gepakt en het schema 2.50 met een vergrootglas bekeken.
Dat zijn dan 6 verbindingsdraden zoals Märklin dat doet.
Als ik het dan vertaal, dan kan het niet met edits die gebruikt namenlijk vijf draden. (4 adrige kabel met de afscherming gebruikt voor de gnd) Heb ik me niet gerealiseerd als ik de interface ben gaan maken.
Een losse draad zou ik er langs kunnen leggen maar hoe en waar maak dan de reset mogelijk? Figuur 2.50 is daar niet duidelijk over en bovendien een lay-out de Märklin spullen.

In je antwoord geef je aan dat je de HSI-88 hebt. Gebruik je die met behulp van een omzetter rs232 naar usb poort of heb je een compu met twee rs232 poorten.
(een ruimte om een rs232 Schnittstelle te monteren heb ik niet in de compu, rs232 is geintegreerd op het moederboard)
Wordt moeilijk voor me om de treinenloop wat te moderniseren.
Misschien is er nog ergens een lichtpuntje.
Met vr. groet,
Nico.
Ga naar bovenaan de pagina

n/a

196 Posts

Geplaatst - 09 dec 2007 :  20:50:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Nico,

Vergeet voorlopig de HSI-88, want daarvoor heb je ook een reset nodig.

Je moet de Edits schakeling met een transistor uitbreiden en dat is niet moeilijk.
Als transistor heb je nodig een BC 547.
E gaat naar GND.
C gaat naar of pin 4 of 6 of 12 of 14 van de IC 4044.
B gaat naar een weerstand van 100 kOhm en dan naar de reset aansluiting.

Dat moet toch te doen zijn.

Groet,
Rob

Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail.
Ga naar bovenaan de pagina

PE1LZY

Germany
118 Posts

Geplaatst - 09 dec 2007 :  21:33:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,
Gelukkig zijn echte hobby'isten meestal niet voor 1 gat te vangen. Het zal een heel karwei worden om alles onder de tafel te herstellen cq te wijzigen, maar de aanhouder wint.
Blijft me nog een vraagje over, de reset draad, die via de 100 kOhm.
Die resets worden dan alle parallel geschakeld neem ik aan. Dus 1 draad langs alle edits terugmeldunits, daarop alle resets aansluiten en zo naar de interface.
Met vr. groet,
Nico.
.
Ga naar bovenaan de pagina

n/a

196 Posts

Geplaatst - 09 dec 2007 :  23:30:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Nico,

Ik kreeg van Wim Ros nog een tip dat het zonder deze reset aansluiting ook zou moeten werken.
Dus voordat je de zaak los maakt, probeer het dan eerst zonder.

Op de volgende link staat hierover de benodigde info.

http://www.xs4all.nl/~hendk/ep-tmu.html

Groet,
Rob


Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail.
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 10 dec 2007 :  01:51:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Nico,

Het schema was je als in dit draadje gegeven.
http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=1010
Als je gebruik maakt van S88 terugmeldunits en de units van EDiTS sluit je eerste de S88 terugmeldunits aan waarna via het verloopkabeltje de de EDiTS units aangesloten worden. Dit i.v.m. de resetlijn die de S88's nodig hebben. Als geen gebruik maakt van S88 units sluit je de EDiTS units via het verloopkabeltje direct aan op de interface.


Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

n/a

196 Posts

Geplaatst - 10 dec 2007 :  12:58:36  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PE1LZY


In je antwoord geef je aan dat je de HSI-88 hebt. Gebruik je die met behulp van een omzetter rs232 naar usb poort of heb je een compu met twee rs232 poorten.
(een ruimte om een rs232 Schnittstelle te monteren heb ik niet in de compu, rs232 is geintegreerd op het moederboard)


Hallo Nico,
Nog even reageren op deze vraag.
Ik gebruik nu de HSI-88 met een seriële aansluiting aangezien ik twee com poorten tot mijn beschikking heb, en dat werkt perfect.
Jammer dat jij geen extra PCI aansluiting over hebt in je computer.
Echter de zelfbouw S88 voor MRdirect werkt ook goed.

Groet,
Rob

Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail.
Ga naar bovenaan de pagina

PE1LZY

Germany
118 Posts

Geplaatst - 10 dec 2007 :  14:00:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,
Hub en Wim,
Het edits en edits-pro boek heb ik nogmaals nagekeken hoe de reset wordt geregeld bij de treindetectiemodule's zoals in het edits boek van Wijfels is beschreven. Edits pro heeft dat ook zo overgenomen.
Ik denk dat de controller de signalen afgeeft om de reset te regelen van de edits modulen.
Als nu MRdirect het echte S88 reset van Märklin ondersteund dan moet er altijd een zesde draad komen om de reset te bewerkstelligen denk ik. Natuurlijk heb ik ook de edits site van DK Hen nog eens extra goed bekeken maar eigemlijk voor de edits modules geen echte reset oplossing kunnen vinden.
Pin 1 van de edits module lijkt een dubbelfunctie te hebben. Via de condensator c9 worden de chips gereset. Maar hoe doe ik dat dan aan de interface van Rob Hamerling, zoals uitgewerkt bij MRdirect, aansluiten zonder extra draad?
Als nu zowel Wim Ros als Hub menen dat het toch zou moeten kunnen met vijf draden dan zou ik het op prijs stellen als Hub en/of Wim me de gouden tip willen geven.
Ik hoef dan geen negentien printjes los te halen te wijzigen weer te monteren en een resetdraad er langs maken.
Als het zou kunnen heel graag.
Met vr. groet,
Nico.
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 10 dec 2007 :  16:08:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Nico,

Op de homepage van Marco Roede staat het schema voor het aansluiten van de s88 module aan de LPT-poort. Deze heeft 6 aansluitingen te weten +5V, reset, latch, clock, data en massa. De bus bij EDiTS-Pro is bedoeld voor het aansluiten van S88 units,zie K7 fig 2.2. (6 pennen). De EDiTS TMU heeft 5 aansluitingen. Pen 1 heeft inderdaad een dubbelfunctie n.l. het in seriële modus van het schuifregister zetten en het resetten van de flipflops.
Voor de conversie van 6-polig S88 naar 5-polig EDiTS heb je het schema uit fig. 2.6 van het EDiTS-Pro boek nodig.
Heb je alleen EDiTS TMU#8217;s en wil je die op de LPT-S88 van Rob aansluiten hoef je alleen nog het verloopkabeltje tussen deze twee te plaatsen.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

PE1LZY

Germany
118 Posts

Geplaatst - 10 dec 2007 :  18:32:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hub,
Heel fijn dat je me wilt bijstaan.
De interface van Marco heb ik gemaakt en heeft 6 aansluitingen.
De edits TMU's die ik heb zijn gemaakt op de printjes van elektuur met het nr eps.87291-8, blz 80 edits-pro boek en dat zijn de printjes zoals afgebeeld op de site van DK Hen. In serie verbonden met een 5 adrige kabel aangesloten op de de edits-pro zoals aangegeven op blz 31 van het pro boek, fig 2.6. Tot zover dus alles met je eens en duidelijk.
*.* Maar dan heb je het over een verloopkabeltje tussen de interface van Marco (cq Rob H) en de edits tmu's.
De de steker op de edits tmu heeft 5 aansluitingen met de nrs 1t/m5.
Welke van de zes aansl. op de LPT-interface laat ik dan weg of verbind ik dan met een andere aanluiting?
Of moet ik met R van 100kOhm en een BC547 transistor een extra verbinding creeren? Dus dan 1 transistor ipv een transistor op elke tmu?
En wat moet dan wat? Dat gaat me een beetje boven mijn pet!
Ik hoop dat je me nog wil proberen te verduidelijken over dat verloopkabeltje van 5 naar 6 draden. Dus van de tmu's aan de LPT van MRdirect aansluitingen.
Met vr. groet,
Nico.
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 10 dec 2007 :  19:55:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Nico,

De reset laat je weg, je hoeft hier ook verder niets meer aan te doen.
Van de 5-polige aansluiting sluit je de volgende pennen aan de S88-LPT.
EDiTS<- - ->S88LPT
1 (p/s)<- ->latch
2 massa<- ->massa
3 +5V<-- -->+5V
4 clock<- ->clock
5 data<-- -->data

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

PE1LZY

Germany
118 Posts

Geplaatst - 10 dec 2007 :  21:30:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hub,

MRdirect is vergelijkbaar met de intellibox heb ik begrepen omdat het in koploper zo moet worden ingevoerd.
Als dan bij MRdirect geen apart reset signaal nodig is om de edits tmu's te resetten hoeft dat dan ook niet bij de intellibox ed?
Of werken de tmu's dan net zo langzaam als nu bij edits en edits-pro?
Als dat zo is schieten we met de LPT verbinding met de MRdirect compu niet veel op.
Waar gaan mijn gedachten de verkeerde kant op?
Met vr. groet,
Nico.
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 10 dec 2007 :  22:42:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Nico,

De EDiTS TMU's kunnen op iedere centrale die een S88-bus heeft aangesloten worden.
De EDiTS TMU is gelijk aan een S88 met dat verschil dat ze geen apart reset-signaal nodig hebben omdat deze betrokken wordt van de Latch. De flipflops worden gereset als de Latch laag wordt. Hier gaat je gedachte volgens mij dan ook de verkeerde kant op. Een S88 heeft dit reset wel nodig vandaar dat je indien je ze beide gebruikt eerst de S88's aan moet sluiten en dan pas de EDiTS TMU's. De snelheid van uitlezen wordt bepaald door de centrale. Dus nogmaals sluit ze aan via het verloopkabeltje.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

PE1LZY

Germany
118 Posts

Geplaatst - 11 dec 2007 :  09:07:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hub,

Dat is duidelijk. Dan zou het moeten werken zonder, voor mij nu, een hoop werk.
Dan zou dus ook de hsi-88 met de edits tmu's overweg kunnen.
Alles duidelijk. (in tegenwoordige domme parlementaire taal: Helder)
Hub, Rob en Wim bedankt voor het bijschaven van mijn computer kennis.

Met vriendelijke groet,
Nico.
Ga naar bovenaan de pagina

PE1LZY

Germany
118 Posts

Geplaatst - 12 dec 2007 :  20:55:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo ieder die dit leest,

Vol verwachting heb ik de interface voor uitlezing van de terugmelders van MRdirect aangesloten en geprobeerd.
Alle bezetmelders melden zich bezet. Interface nogmaals nagekeken maar niets onheus gevonden.
Een losse edits tmu aangesloten maar hetzelfde slechte resultaat.
Moet ik ergens in MRdirect een parameter zetten cq activeren ivm met de palleluitlezing van de terugmelders?
De gelijkspanning op de interface is 4,56 Volt, zou dat te te laag kunnen zijn? Opschroeven kan ik die spanning nl niet. Dan moet zou ik een vijfvoltsvoeding moeten maken.
(Tot overmaat van ramp heb ik schijnbaar ergens op een toets of knop gedrukt want ik ben de balk met het spiegelei kwijt en weet niet hoe ik die weer tevoorschijn moet toveren).
Met vriendelijke groet,
Nico.

Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 12 dec 2007 :  21:22:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Nico,

De voeding kan wel eens net te laag zijn.
Verder kun je ook even contact opnemen met Marco Roede.
Zijn e-mail adres staat op http://www.mrdirect.nl/

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

n/a

196 Posts

Geplaatst - 12 dec 2007 :  22:07:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Nico,

Eerst iets over de 5 Volt.
Vanwege de galvanische scheiding mag de voedingspanning NIET uit de MRdirectPC betrokken worden maar moet een aparte 5 volt voeding worden gebruikt.

Bij het opstarten van MRdirect moet je wel het aantal uit te lezen units opgeven. Bij 10 units opgeven SN=10.
Als het goed is zie je op de MRdirect PC 10 bezetmelders waarvan elke is voorzien van 16 puntjes.
Wel eerst op de F12 toets drukken.

Bij het activeren van een bezetmelder wordt het puntje een cijfer.

Je kunt ook nog de volgende test uitvoeren:
Niets aansluiten op de parallelpoort. Dan moet je allemaal cijfers zien i.p.v. puntjes.
Als dat goed is en je sluit de S88 interface aan de parallelpoort, dan moet je weer puntjes zien.
Als ook dat goed gaat dan bij de uitgang van de S88 de data en de 5 Volt doorverbinden met een 10 kOhm weerstand.
Nu moet je weer allemaal cijfers zien.

Werkt deze laatste stap niet dan kun je nog proberen om de 220 Ohms pull-up weerstanden te vervangen door 1 kOhm.

Groet,
Rob

Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail.

Bewerkt door n/a op 12 dec 2007 22:34:36
Ga naar bovenaan de pagina

PE1LZY

Germany
118 Posts

Geplaatst - 13 dec 2007 :  15:23:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rob, Hub,
De spanning op het MRdirect interface is nu 5,2 volt.

In mrdirect.dbf had ik geen = teken er tussen dus ... , nu wel.
Het is niet goed want ik zie geen puntjes alleen cijfers
Ik heb nog een losse edits tmu (met 8 aansluitinge)dus heb ik nu SN=1 ingevuld
Dat geeft na F12 16 cijfers ook geen puntjes. Koploper geeft in het testprogramma 16 blauwe vakjes.
Eigenlijk betekent dat dan dat er niets is aangesloten op de Parallelpoort terwijl de interface er mee verbonden is inclusief de 5,2 volt=.
De tmu's hebben alle een afsluitweerstand van 47kOhm. Toch heb ik er even een 10kOhm aan parallel gezet maar ook geen puntjes, en geen reactie bij het verbinden van een pin met de gnd pin.
Wat nu dan nog een mogelijkheid is, is dat wat je schrijft om de pull- weerstandjes te vergroten naar 1 kOhm.
Met vr. groet,
Nico.
Ga naar bovenaan de pagina

n/a

196 Posts

Geplaatst - 13 dec 2007 :  15:36:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Nico,

Beperk je even tot de MRdirect PC met de S88 interface.
Dus maak Koploper even los en sluit dan GEEN bezetmelder aan.

Als nu de S88 is aangesloten aan de parallelpoort moet je 16 puntjes zien.
Met een weerstand van 10 kOhm tussen de data en de 5 volt moeten de puntjes veranderen in cijfers.

Als dit niet werkt hoef je ook niets aan te sluiten want dat heeft dan geen zin.

Eventueel de pull-up weerstanden veranderen.

Groet,
Rob


Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail.
Ga naar bovenaan de pagina

PE1LZY

Germany
118 Posts

Geplaatst - 13 dec 2007 :  17:42:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

Koplöper eraf door nulmodemkabel los te nemen.
LPT stekker ligt los op de tafel.
MRdirect opgestart en spatiebalk gedrukt.
Mededeling onderaan: MRdirect digitale treinbesturing.
F12 gedrukt dan komt er de mededeling bij: primaire S88-bus (SN=1)1 1234567890123456. (er verschijnen echter geen puntjes)
* de pullup had ik inmiddels al naar 10kOhm gebracht.
Wat nu?
Met vriendwelijke groet,
Nico
Ga naar bovenaan de pagina

n/a

196 Posts

Geplaatst - 13 dec 2007 :  18:45:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Nico,

Als je nu de LPT stekker van de S88 interface aansluit aan de parallelpoort, dan moet je nu puntjes krijgen.
Als dat zo is dan moet je bij de uitgang van de S88 interface de data en 5 volt met een 10 kOhms weerstand doorverbinden.
De puntjes worden, als het goed is, weer cijfers.
Je moet hiervoor wel data-1 (primaire S88 bus) van de dubbele interface gebruiken.
Ik neem aan dat je bedoeld 1 kOhm i.p.v. 10 kOhm voor de pull-up weerstanden.

Groet,
Rob



Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail.

Bewerkt door n/a op 13 dec 2007 21:08:33
Ga naar bovenaan de pagina

PE1LZY

Germany
118 Posts

Geplaatst - 14 dec 2007 :  12:00:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Rob,
Als mrdirect in het begin almaar geen contact wilde maken met de treinbaan heb ik uiteindelijk gevraagd om de adressen van de rs232 poorten. Toen was het opgelost. Dus ga ik nu vragen om het adres van de parallelle poort zoals in mrdirect wordt gebruikt. Ik heb Marco in een e-mail er naar gevraagd maar nog geen bericht gekregen; dan heb ik dus waarschijnlijk een verkeerd e-mail adres gebruikt.
Als je mij het poort adres van jouw mrdirect-compu wilt geven kan ik dat ook hier invoeren en is het wellicht opgelost. De interface heb ik nu al tig keer nagekeken en de weerstandjes veranderd. Een aparte 5 volt voeding gemaakt maar daar ligt het blijkbaar ook niet aan.
Met vr. groet,
Nico.
Ga naar bovenaan de pagina

n/a

196 Posts

Geplaatst - 14 dec 2007 :  12:55:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Nico,

Hierbij mijn LPT gegevens: 3BC IRQ7

Als je niets aansluit aan de LPT poort zie je allemaal cijfers.
Volgens mij geeft dit aan dat de juiste signalen aanwezig zijn.

Na het aansluiten van de S88 interface aan de LPT poort moeten dit puntjes worden.

Ook ik had problemen met het bouwen van deze interface. Nadat mijn dubbele interface niet werkte heb ik later nog een enkele uitvoering gemaakt. Je maakt snel vergissingen.
Toen deze uiteindelijk werkte, heb ik alsnog de dubbele uitvoering aan de gang gekregen. Hierbij heb ik als tool wel een scope moeten gebruiken.

Als je de mogelijkheid hebt plaats dan een foto van de boven en onderkant van deze S88 interface op het forum, dan kunnen wij meekijken en misschien het probleem ontdekken.

Groet,
Rob



Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail.

Bewerkt door n/a op 14 dec 2007 13:04:52
Ga naar bovenaan de pagina

PE1LZY

Germany
118 Posts

Geplaatst - 14 dec 2007 :  13:52:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,
Dat is ook hier het adres, 3BCh. Bij de rs232 wordt ook de irq aangegeven maar bij de parallel poort niet. Er is wel ruimte voor. Er onder staat werkstand parallelle poort 'Compatibel'
Zou dus goed moeten zijn.
Als ik de drie verbindingen op het interface van handregelaars eraf haal is het eigenlijk een enkele. Uit de houders ervan heb ik ook de pc847 en de 4049 niet ingedaan. Dan is het ook een enkele.
Het wordt toch wat lastig nu.
Met vr. groet,
Nico.
Ga naar bovenaan de pagina

n/a

196 Posts

Geplaatst - 14 dec 2007 :  15:06:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Nico,

Gewoon even een nieuw printje maken. Vaak zie je de fouten niet meer op de oude print.
Zitten alle verbindingen op de LPT connector wel goed.
Denk hierbij aan alle ground doorverbindingen.
Plaats je nog foto's van je S88 interface?

Het is toch heel jammer dat je de HSI-88 niet kunt gebruiken.
Deze werkt hier geweldig.

Groet,
Rob

Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail.

Bewerkt door n/a op 14 dec 2007 15:09:59
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina