Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 114 / Bezoekers Vandaag: 6457
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Wensen
 Koploper wensen (ontwikkeling is per juli 2012 gestopt)
 Onlogische actie...
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Leendert

Netherlands
89 berichten

Geplaatst - 27 nov 2007 :  18:07:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Een wens, maar eerst even wat uitleg en achtergrond.

Ik gebruik de ´speciale acties´ voor het aansturen van de verlichting op mijn baan. Iedere minuut gebeurt er, naast het regulier rijden van de treinen, iets: ik heb een aantal OM32 (geweldige dingen zijn dat toch..) en die sturen een lampje in een huisje aan of juist uit. Werkt helemaal goed.

Maar.

Het is als het een poos in bedrijf is, ook wel een beetje ´voorspelbaar´ aan het worden.
Daarom zou het mij goed uitkomen als ik via een ´logische actie´ waar dan een random waarde uitkomt die dus willekeurig ´waar´ of ´niet waar´ is de zaak kan besturen. Daarmee wordt op het aangegeven tijdstip de verlichting de ene keer juist aan (of uit)geschakeld en de andere keer juist niet.

Ik realiseer me dat ik hier Koploper wellicht ´oneigenlijk´ gebruik, maar het werkt verder prima en het beînvloed het rijden niet. En zeg nou eerlijk: wie gebruikt de kaasschaaf nou niet om zijn komkommers te schillen

Ik zou natuurlijk een klein schakelingetje kunnen maken die op random tijden een bezetmelder actief maakt (is volgens mij nog niet zo eenvoudig), en dat dan via een logische actie doorgeeft, maar als het in KL zou zitten, zou dit eenvoudiger zijn.
Is daar bij anderen behoefte aan en animo bij Paul om dit in te bouwen? Is de verlichting van Railz ook in de pas met (de klok van) Koploper, of wordt het daar anders opgelost?

Groet,
Leendert

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 27 nov 2007 :  19:22:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Leendert,

Railz de verlichtingen en alles gaat geheel buiten Koploper om en heb ik dus geen weet van . Verder even afwachten hoe de animo is.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

martinb

66 Posts

Geplaatst - 28 nov 2007 :  10:17:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van martinb  Reageer met citaat
Leuk idee! Ik ben zelf ook bezig zo een aantal scenery zaken aan te sturen (bruggen, verlichting, slagbomen etc etc etc) en het wordt inderdaad wel erg voorspelbaar wat er gebeurt als je wat langer kijkt. Ben ook al eens bezig geweest met electronica die dat regelt, maar dat is toch een stuk bewerkelijker dan het in eerste lijkt en even wat instellingen wijzigen kan alleen met soldeerbout / hardware instellingen. Geen "must", wel een "nice to have".
Ga naar bovenaan de pagina

balthazor

Netherlands
117 Posts

Geplaatst - 28 nov 2007 :  14:04:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van balthazor  Reageer met citaat
Hier ook geen must maar wel een aardige aanvulling

Mijn oplossing iets ingewikkeld :)

8 sporen (schaduw station)

spoor 1 en 2 bezet toggle actie 1
spoor 1 en 3 bezet toggle actie 2
spoor 1 en 4 bezet toggle actie 3
enz

spoor 2 en 3 bezet toggle actie 8
spoor 2 en 4 bezet toggle actie 9
enz enz


Door dat koploper random sporen kiest zijn de acties ook random

Erik.



MBZE: Modelbaan Zonder Eind
fleischmann/twincenter/koploper
Ga naar bovenaan de pagina

Leendert

Netherlands
89 Posts

Geplaatst - 28 nov 2007 :  19:26:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Erik,

Da´s ook een leuke optie... daar had ik nog niet 123 aan gedacht.

Groet,
Leendert
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina