Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 234 / Bezoekers Vandaag: 5467
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 429
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 ompolen digitaalspanning
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

ferry

13 berichten

Geplaatst - 23 nov 2007 :  15:40:55  Toon profiel  Reageer met citaat
bij mijn baan ligt het station aan een dubbelspoor spoorlijn waarbij het uitgaande spoor aan 1 zijde terugkomt bij het ingaande spoor aan dezelfde zijde, het hondenbot model. Alles op de baan en station is eenrichtingverkeer, op 1 punt na : het gesamelijke vertrek en aankomstspoor voor de goederentrein. En hier onstaat het probleem dat de polariteit dan omgeschakeld moet worden afhankelijk van de rijrichting omdat er een keerlus situatie onstaat als de polariteit niet gelijk ligt. Is er binnen koploper ook nog een mogelijkheid om hier iets mee te doen of is dit alleen via keerlusmodules op te lossen? Ben net begonnen met de aanleg van alle wisselstraten voor het station en heb inmiddels alles bedraad op dit spoor na.
Ik heb n spoor en Lenz besturing.

F. Roest

25 Posts

Geplaatst - 23 nov 2007 :  19:45:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Ferry
Zelf heb ik deze situatie opgelost door gebruik te maken van een schakeling met bistabiel(e) relais(s) (4 x om is nodig), deze zorgen voor de ompoling van een geheel blok bestaande uit 2 bezetmelders en worden aangestuurd door een wisseldecoder. De trigger voor ompoling vindt plaats wanneer de trein de 2e bezetmelder bereikt. Binnen KL definieer je hiervoor een speciale actie. Wanneer de trein de 2e bezetmelder van het volgende blok bereikt zorg ik opdezelfde wijze weer voor een ompoling, zodat alles weer in uitgangsstand staat. (je moet er wel voor zorgen dat dan pas, en niet eerder, de volgende trein het om te polen blok inrijdt. Dit is een goedkopere en nettere (geen omschakeling op basis van kortsluiting) oplossing dan een keerlusmodule gebruiken.
vrgr
Floor
Ga naar bovenaan de pagina

ferry

13 Posts

Geplaatst - 23 nov 2007 :  20:12:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Floor,

Bedankt voor je reactie, ik had iets ingedachte wat overeenkomt met jouw beschrijving. Ik heb niet meer nodig dan dat de automatische treindienst aankomt en vertrekt op dit spoor, handmatig wordt er dan verder gerangeerd. Ik zou via de wisseldecoder ook handmatig de polariteit kunnen wisselen als dit voor de rangeerbeweging noodzakelijk is, kortom, hier kan ik alles mee wat gewenst is.
We gaan de laatste draden er onder solderen.
Ferry
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 23 nov 2007 :  23:52:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ferry,

Een andere mogelijkheid is het nabouwen van de keerlusmodule van Funky-rail. Die werkt op hetzelfde principe als beschrijving van Floor, alleen maak je dan geen gebruik van logische en speciale acties, omdat de module dit allemaal zelf regelt. Zie verder:

http://www.funkyrail.nl/index.htm

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

E03

Netherlands
59 Posts

Geplaatst - 24 nov 2007 :  18:13:05  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door F. Roest

Ferry
Zelf heb ik deze situatie opgelost door gebruik te maken van een schakeling met bistabiel(e) relais(s) (4 x om is nodig), deze zorgen voor de ompoling van een geheel blok bestaande uit 2 bezetmelders en worden aangestuurd door een wisseldecoder. De trigger voor ompoling vindt plaats wanneer de trein de 2e bezetmelder bereikt. Binnen KL definieer je hiervoor een speciale actie. Wanneer de trein de 2e bezetmelder van het volgende blok bereikt zorg ik opdezelfde wijze weer voor een ompoling, zodat alles weer in uitgangsstand staat. (je moet er wel voor zorgen dat dan pas, en niet eerder, de volgende trein het om te polen blok inrijdt. Dit is een goedkopere en nettere (geen omschakeling op basis van kortsluiting) oplossing dan een keerlusmodule gebruiken.
vrgr
Floor



Heb je hier ook een schema van op papier.(of digitaal) De oplossing lijkt me zeer geschikt. Eenvoudiger dan FunkyRail, aangezien ik geen printplaten bouwer ben.

TC, Koperloper, Fleischmann, TRIX en ROCO, Trix C-rails, HSI88, Periode II, III en begin IV, SBB, DB en DR
Ga naar bovenaan de pagina

F. Roest

25 Posts

Geplaatst - 26 nov 2007 :  19:21:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo wie je ook mag zijn,
Bijgaand een plaatje

Download Attachment: Dia1.JPG
57,48 KBplaatje.
vrgr
Floor
Ga naar bovenaan de pagina

E03

Netherlands
59 Posts

Geplaatst - 26 nov 2007 :  20:16:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Super.
Bedankt.

TC, Koperloper, Fleischmann, TRIX en ROCO, Trix C-rails, HSI88, Periode II, III en begin IV, SBB, DB en DR
Ga naar bovenaan de pagina

ferry

13 Posts

Geplaatst - 27 nov 2007 :  09:05:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Floor,

Bedankt voor het schema, ik ga hier zeker gebruik van maken. Ik had de mogelijkheden van de funckyrail schakeling ook gezien maar dit wordt wat kostbaarder omdat er minaal 4 mogelijkeden zijn om een keerlus te maken door wissels te schakelen. Floor, heb je in koploper ook zichtbaar gemaakt hoe de polariteit is of laat je dit gewoon automatisch gebeuren en heb je geen zichtbare controle op de stand?

Bedankt aan alle meedenkers, Ferry
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 27 nov 2007 :  11:33:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Ferry,

Als je zoveel mogelijkheden hebt dan denk ik dat je de keerlus op de verkeerde plaats gaat maken.
Bij een hondebot model heb je maximaal 2 keerlussen en als je een halve hondebot maakt, dan heb je er maar 1 nodig.
Je moet hem namelijk niet in het station neerleggen maar in de vrije baan.

Misschien verstandig om je baanontwerp op het forum te plaatsen.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

ferry

13 Posts

Geplaatst - 27 nov 2007 :  15:35:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

bedankt voor het meedenken, ik was een beetje onduidelijk want ik bedoelde dat er 4 mogelijkheden zijn waarop dit aankomst/vertrekspoor een polariteitsprobleem kan hebben, maar deze zijn met 2 keerlusmodules op te lossen, net als jij beschrijft. Zal vanavond een kopie van mijn baanplan uploaden, mijn koploper pc hangt niet aan het internet.
Ferry
Ga naar bovenaan de pagina

F. Roest

25 Posts

Geplaatst - 27 nov 2007 :  19:40:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Ferry
Ik gebruik in KL een schakelaarsymbool(die het adres van de wisseldecoderuitgang krijgt waarop het relais is aangesloten). Op deze wijze kan ik volgen in welke stand de keerlus zich bevind. Mocht de polariteit bij de eerste keer inrijden van het keerlusblok verkeerd zijn, dan kun je met deze schakelaar de keerlus ook in de andere stand zetten. Verder gaat het dan allemaal, via speciale acties, automatisch.
vrgr
Floor
Ga naar bovenaan de pagina

Paul Delcour

Netherlands
14 Posts

Geplaatst - 15 mei 2008 :  12:03:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Paul Delcour  Reageer met citaat
Floor,

het schemaatje is niet meer aanklikbaar. Ik zou het zeer op prijs tellen dit ook eens in te zien.

Worstel nu met beslissen welke oplossing ik ga gebruiken voor de keerlus en mijn 4 driehoeken met poten elk te kort voor een trein. Voor die driehoeken lijkt me jouw oplossing niet werken of ik moet de aanliggen sporen meeschakelen?

Dank

:-)

Paul Delcour
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 15 mei 2008 :  13:06:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
Paul, laat je sporenplan eens zien. Dan kunnen we een gericht advies geven over de plek voor de omschakelstukken.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina