Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 260 / Bezoekers Vandaag: 6494
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 416
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Technische installatie
 EasyControl, alternatief voor Intellibox?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 28 aug 2006 :  21:31:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Je kunt MM en DCC tegelijkertijd gebruiken. De EC werkt op dit punt het zelfde als de IB.
Via conrad is de Duitstalige handleiding van de EC te downloaden.


Met vriendelijk groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

olaf

Netherlands
78 Posts

Geplaatst - 31 aug 2006 :  17:11:06  Toon profiel  Reageer met citaat
hallo eindelijk ook mijn easycontrol van tams binne, ook de trafo en de b3 booster van tams... nou ik lekker aan sluiten allen de ec doet het maar booster???????? krijg ik niet aan de praat .. wat zou ik fout gedaan kunnen hebben
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 31 aug 2006 :  18:05:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Olaf,

Je moet er van uitgaan dat niets kapot is. Controleer de aansluitingen. Moet de lintkabel naar de booster misschien andersom? Als de aansluitingen kloppen en de booster is aangesloten op het net en aan de rijstroom is het een kwestie van instellingen. Is het bijvoorbeeld ingesteld voor Motorola terwijl je DCC gebruikt? Vaak is het een foute instelling die je parten speelt. Bekijk altijd de handleiding voor je iets aansluit over hoe je moet aansluiten en wat je moet instellen. Marklin is een soort basisinstelling voor de EC, dus als je dat niet gebruikt, zul je wat moeten aanpassen. Uiteindelijk krijg je het altijd aan de praat.



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, C-rails, HSI88, Koploper. periode III en IV, DB en SBB Heerlijk, die speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

olaf

Netherlands
78 Posts

Geplaatst - 31 aug 2006 :  22:32:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt mensen, het werkt tot nou toe goed .. morgen beginn ik met s88 protokollen
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 09 sep 2006 :  19:17:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Treinvrienden,

Ik heb vandaag de EC voor het eerst echt uitgeprobeerd. Het belangrijkste is natuurlijk: Hoe werkt het met Koploper. Nou de overgang van Intellibox naar EC kan niet makkelijker. Ik had mijn Intellibox werkend aan Com4. De Intellibox losgekoppeld en aan de EC bevestigd. De boel weer aansluiten en alles werkt als vanouds. De vraag over de resets is bij mij niet zo aan de orde, ik had dat bijna nooit. Misschien ook vanwege de ferrietkernen, een tip elders in dit forum.
Koploper herkent inderdaad de 27 stappen. Ik moet nog gaan ijken. Wat ik me afvraag: moet ik kiezen voor 27 a of 27 b?
Voor sommigen geen issue maar de EC is geen mooi apparaat om te zien. Mijn puberdochter vond hem erg lelijk en ik vind het ook: wat een speelgoedachtig uiterlijk. Een telefoonklavier en wat slechte kleuren, het lijkt ontworpen door een speelgoedfabrikant uit China. Maar goed, als je met Koploper werkt, zie je daar niet veel van.
De bediening met al die menuutjes is niet intuitief maar na een tijdje kom je er wel achter. Wat betreft de handleiding kunnen ze nog wat leren van die van de Intellibox. Daar staat steeds: en zo wordt het gedaan. Dat is stukken helderder, al went het ook wel.
Ronduit klungelig is de bediening van wissels. Type een adres in, druk niet op ok, en druk op f1 of f2. Druk je op de verkeerde dan schakel je de functie van de actieve loc in (!)Door weer op het adres te drukken samen met f1 of f2 schakelt de wissel dan wel om. Het is dus elke keer: adres indrukken en OF f1 of f2 indrukken. Op de IB vind ik dat met een rood en groen knopje toch prettiger werken.
Het prijsniveau vind ik niet zo gunstig als het lijkt. Een EC kost 199. (Ik heb hem zelf voor 180 gekocht bij Conrad, ze gaven in augustus 10 procent korting) Iemand die overstapt van de IB naar de EC heeft meestal wel boosters. De EC is eenkennig. Je mag diverse boosters aansluiten maar wel uitstluitend van dezelfde soort. Heb je nog geen boosters dan is de booster3, ongeveer 60 euro, een mooie keuze. Heb je de 6017 van Marklin en je wilt uitbreiden dan moet je dus met de Marklin boosters verdergaan. In de handleiding staat ook niet hoe je de lintkabel aan moet sluiten. Welnu: op de EC kabels naar boven wijzend en op de 6017 ook kabel naar boven wijzend. Sluit op de EC de booster aan aan de Rijbooster en niet aan de rembooster.

Een nieuwe infrarood Intellibox wordt door een handelaar uit Baarle aangeboden voor 349. Dat is niet veel meer dan een EC (199) plus een Marklin booster. Dan heb je ook nog de voordelen van de Intellibox voor dat geld, makkelijker bediening, extra rijregelaar en makkelijker te bedienen wissels. Bovendien een Loconet-aansluiting voor wie dat belangrijk vindt. Het resetprobleem is niet opgelost, maar niet iedereen heeft er last van. Dankzij de ferrietkernen doen ze zich bij mij overigens niet meer voor. Een tweedehands Intellibox gaat op Marktplaats voor 225 a 250. Een tweedehands EC is nog niet te krijgen.
Het is de vraag wat gunstiger is. Ik heb er zelf dus geen moeite mee om met een occasion te werken. Ik heb nu beide en ik vraag me af welke van de twee er weer uitgaat. Omdat het voor Koploper niet uitmaakt, die ziet de EC gewoon als Intellibox, zijn ze ook elkaars reserve natuurlijk. Ik ben wel benieuwd naar ervaringen van EC-gebruikers met de 27 stappen van Motorola. Het werkt nog ook, ongelooflijk, zeker voor deze Thomas.


Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, C-rails, HSI88, Koploper. periode III en IV, DB en SBB Heerlijk, die speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 09 sep 2006 :  23:06:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Als ik de EC aan heb staan, geeft Koploper bij Info nog de meldingen over de speciale opties. Die zijn op de EC niet in te stellen. Heeft dit nog invloed op de werking van Koploper?



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB Heerlijk, die speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 10 sep 2006 :  08:09:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Tom,

Waarom vraag je dit aan mij? Ik heb zo'n apparaat niet. Ik weet alleen maar van horen zeggen dat Koploper om kan gaan met de EC en verder gaat mijn kennis niet.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 13 sep 2006 :  09:09:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Tom,

Ik heb een document van de EC commandoset en de kleine verschillen met de IB.
Als je geïnteresseerd bent kan ik het je toesturen.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 13 sep 2006 :  16:16:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hub,

Lijkt me boeiend! Graag dus.





Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB Heerlijk, die speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 14 sep 2006 :  14:49:57  Toon profiel  Reageer met citaat

Briefje van Tom aan meneer Intellibox. Afwijkende letters zijn vervallen.

L.S.,



Mit ein EayControl ist es mglich, obwohl es ein 60901 decoder fr 14 stufen Motorola ist, doch 27 fahrstufen zu machten. Software bernimmt auch diese Anzahl. Wird dass auch in die Intellibox implimentiert als Software-udate? Dass wrde sehr schn sein. Weiter bin ich sehr zufrieden, nur ab und zu ein Reset, dass ist immer Schade!





Met vriendelijke groet,

mfG,

Antwoord van meneer IB

Sehr geehrter Herr Prins,

das Motorola-Datenformat wird in der Intellibox nicht verndert.

Mit freundlichen Gren
Ihr Uhlenbrock Service Team


Dus voor 27 stappen bij Marklin Motorola kun je alleen bij de EasyControl terecht

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB Heerlijk, die speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

mels

Netherlands
145 Posts

Geplaatst - 15 jan 2007 :  22:06:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mels  Reageer met citaat
Hub,

Vraagje over de loc snelheids stappen van de easycontrol. Upload liep op een error, dus maar hieronder een stukje uit de tams documentatie.
Mag ik hier uit opmaken dat easycontrol voor alle locs 127 stappen accepteerd en omrekent naar het werkelijke aantal stappen?

Mels

L: Lok Steuerung
Syntax: L {Lok#, [Speed], [FL], [Dir], [F1], [F2], [F3], [F4]}
Lok#: Lokadresse (1 .. 10239)
Speed: Geschwindigkeit (0 .. 127: 0 = Stop, 1 = Em.Stop)
FL: Front-Light (0 = aus, 1 = ein)
Dir: Direction (0 oder r = rückwärts, 1 oder f = vorwärts)
Fn: Funktionsausgang n (0 = aus, 1 = ein)

Die Geschwindigkeit wird für alle Lokformate einheitlich im Bereich von 0 bis
127 definiert. Die MC rechnet die Geschwindigkeiten intern auf die jeweiligen
Bereiche um. Dabei kommt folgendes Vorgehen zum Zuge:
1. Speed 0 ist immer Null (und wird nicht weiter bearbeitet!)
2. Für die folgende Formel wird zunächst 1 vom angegebenen Speed
subtrahiert (jetzt liegt die Angabe <speed> im Bereich 0 bis 126)
3. Der Speed wird in Abhängigkeit der verfügbaren Non-Stop-Speeds
durch die aufgeführten Formeln umgerechnet (alle Berechnungen werden
als reine Integer-Berechnungen durchgeführt):
14 Speeds = (speed + 8) / 9
27 Speeds = (speed * 3 + 11) / 14
28 Speeds = (speed * 2 + 7) / 9
126 Speeds = speed
Dadurch ist sichergestellt, dass bei Speed = 1 immer die erste Fahrstufe des
Zielformats anliegt und die Höchstfahrstufe erreicht werden kann ohne über-
schritten zu werden. Der Punkt, ab dem die höchste Fahrstufe anliegt ist
unterschiedlich und beträgt bei
14 Speeds: 118
27 Speeds: 123
28 Speeds: 123
126 Speeds: 126

Wird der Status abgefragt (nur der erste Parameter wurde angegeben) so wird
die Geschwindigkeit wieder zurückgerechnet. Dabei wird grundsätzlich die
Fahrstufe 0 als 0 ausgegeben und der Speed-Step 1 (Emergency-Stop Code)
übersprungen. Daher beginnt die minimale Fahrstufe bei 2. Die Speeds werden
anhand von Tabellen in die Interfacegeschwindigkeit umgerechnet (Tabelle
beginnt bei internem Speed 1 = kleinste Fahrgeschwindigkeit):
14 Speeds:
2 10 19 29 38 48 57 67 76 86 95 105 114 127
27 Speeds:
2 6 10 15 19 24 29 34 38 43 48 53 57 63 67 72 76 81 86 91 95 100
105 110 115 121 127
28 Speeds:
2 6 10 15 19 24 29 34 38 43 48 53 57 63 67 72 76 81 86 91 95 100
105 110 114 119 123 127
126 Speeds: Berechnung als (speed + 1)
Die Fahrtrichtung ist bei "Motorola old" mit Vorsicht zu genießen, da es im
MM-I Format keine absolute Richtungsinformation gibt.

Als Antwort gibt der Befehl die momentane Einstellung (entweder als Ergebnis
der vorgenommenen Veränderungen oder als Antwort auf die Statusabfrage) aus:
z.B.: "L 23 0 0 f 1 0 0 0"

Ist die Lok bereits an der MC oder einer LC unter Kontrolle, so wird
"Lok busy!" ausgegeben.

Marklin HO, Koploper en IB
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 18 jan 2007 :  16:52:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Mels,

Het antwoord is misschien kort maar is ja.
Het aantal stappen (0-127) wordt omgerekend naar 14, 27, 28 of 127
Bij het opvragen wordt het er teruggerekend naar 0 tot 127.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

WR_Felix

Netherlands
4 Posts

Geplaatst - 10 aug 2007 :  15:39:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van WR_Felix  Reageer met citaat
Beste Alle,

Ik ben momenteel zoekende naar een systeem en hoor veel goede verhalen over de EC van Tams.

Wel heb ik een vraag over de USB aansluiting:
Heeft iemand hier al ervaring mee? Er zit een USB aansluiting op de Tams, maar ondersteund koploper dit?

Ik heb namelijk begrepen dat je voor de tams een IB/TWIN database aanmaakt in koploper, maar waar stel je de USB ipv de COM poort in/

Ik hoor graag van jullie,
Groetjes, Wouter
Ga naar bovenaan de pagina

WR_Felix

Netherlands
4 Posts

Geplaatst - 15 aug 2007 :  09:09:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van WR_Felix  Reageer met citaat
Beste Alle,

Inmiddels heb ik een Tams Master Control in huis en moet zeggen er blij te zijn met dit speeltje. Helaas voor mij had ik begrepen dat een booster was inbegrepen en dit bleek niet zo te zijn, ofwel deze moet ik dus nog binnenkrijgen. De transformator voor de centrale zit er wel bij. Zonder een booster kun je bij tams niet rijden (zoals dat wel bij bv selectrix wel kan).

Natuurlijk heb ik meteen gezocht naar de mogelijkheid van de USB en heb ik inmiddels mijn eigenvraag beantwoord :D.
In koploper kon ik geen USB instelling vinden, helaas dan maar via de COM-Poort.

Aangezien tams een cd er bij levert, met drivers en tools, ging ik daar maar eens op neuzen...
Al snel herkende de pc (xp) de tams centrale over de USB en installeerde de drivers op de PC. Tot mijn grote verrassing kwam er in koploper opeens een extra COM poort bij!! Nadat ik deze had gekozen bij het instellen van de database bleek het allemaal te werken. Natuurlijk kan ik nog geen trein laten reiden (omdat de booster nog niet binnen is), maar wel kan ik het spiegelei aan- en uitzetten via koploper naar het apparaat toe en andersom. Ik ga er dus van uit dat de rest ook wel zal werken.

Ik zal het laten weten als dit het geval is.

Gr. Wouter


Swiss in N-Spoor
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 21 aug 2007 :  11:01:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Wouter,

Nog een ongevraagd advies: Wees wel kritisch welke booster je neemt. Je kunt bij een Tams niet er voor kiezen om verschillende boosters door elkaar te gebruiken. De Marklin 6017 die ik gebruik, doet het prima maar is duur, Tams biedt zelf een goedkope booster aan, Littfinsky ook. De Spoorkraam in Leiderdorp verkoopt die in Nederland. Mijn advies is toch om kritisch te kijken welke je neemt, ze doen het allemaal en je geeft snel onnodig geld uit.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

WR_Felix

Netherlands
4 Posts

Geplaatst - 23 aug 2007 :  09:41:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van WR_Felix  Reageer met citaat
Hoi Tom,

Gratis advies is nooit verkeerd!
Momenteel heb ik een B3 booster van Tams zelf. Opzich niets mis mee, alleen qua prijs niet heel goedkoop.

Voordat ik doorbouw met nieuwe boosters zal ik zeker is gaan rondkijken naar alternatieve! Eerst maar is de proefbaan...

Nogmaals bedankt voor de tip.
Gr. Wouter

Swiss in N-Spoor
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 31 aug 2007 :  16:35:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Kijk eens bij Hans de Loof naar de Locobuffer.
http://users.telenet.be/deloof/
en
http://www.hetspoor.com/WEBWINKEL/webwinkel.html


Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

marcowijchen

Netherlands
69 Posts

Geplaatst - 29 dec 2007 :  14:28:55  Toon profiel  Reageer met citaat


hub volgens mij werkt dit niet samen met een locobuffer en de tams centrale.
of heb ik mis?

groetjes marco
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1023 Posts

Geplaatst - 29 dec 2007 :  17:38:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Marco,

Dat werkt inderdaad niet samen.
Locobuffer is hetzelfde principe als een HSI met S88, echter een ander protocol.

Als Koploper ooit loconet gaat ondersteunen dan kan je wel met de locobuffer je bezetmelders aansluiten.


Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

Hesselink

Germany
1 Posts

Geplaatst - 30 dec 2007 :  12:09:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo EC gebuikers

Even een vraag wat betrefd de USB aansluiting van de EC centrale in combinatie met koploper. Ik bebruik een oude PC (Celeron 500 met 256 MB) en heb de EC aangesloten via USB. Er komt inderdaad een extra virtuele COM poort beschikbaar in koploper en het lukt me ook om met de cenrale te communiseren. Echter..... Koploper bevriest regelmatig waarbij de communicatie met de centrale stil lijkt te vallen. B.v. als ik het testprogramma gebruik om de S88 decoder uit te lezen, dan gaat dat in eerste instantie goed, maar wanneer ik een lok verplaats (in een ander blok) dan lijkt koploper vast te lopen. Of wanneer ik met een handregelaar een lok laat rijden, dan rageert de lok niet direct op het verplaatsen van de snelheidsschuif, meestal slaat koploper zelfs vast en is de lok niet meer te stoppen.

Kan een van jullie opheldering geven wat hiervan de oorzaak kan zijn? B.v. PC te traag? Instabiele verbinding via de USB poort? Andere poort instelling in Koploper?

MVG

Joop Hesselink
Ga naar bovenaan de pagina

ave

Netherlands
1 Posts

Geplaatst - 26 nov 2008 :  15:51:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Twee weken geleden de easy control aangeschaft tesamen met een TAMS DCC lokdecoder. deze decoder ingebouwd in mijn BR01 111 in de tender.
Vervolgens wat problemen gehad met programmeren maar dit lag aan mij zelf. Uiteindelijk de juiste configuratie in de decoder gekregen en rijden maar.
Toen de PC met koploper aangesloten op de easy control en waarachtig alles werkte in een keer.
Tot nu toe geen problemen ondervonden.
Wel ben ik er achter gekomen hoe uitgebreid de mogelijkheden van koploper zijn en het wel even zal duren voor ik er achter ben hoe alles juist in te stellen.
Een komplimentje aan Paul voor zijn fantastische werk.
Misschien nog een tip op de site van maliebaan (http://www.maliebaan.org/courses/) staat een cursus koploper, is zeker aan te raden om eens te volgen
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina