Auteur |
Onderwerp |
|
SVT137
Netherlands
6 berichten |
Geplaatst - 20 jun 2006 : 09:08:40
|
Hallo iedereen,
Ik ben momenteel bezig met het plannen van m'n baan, en ik heb al een baanplan getekend. Ik ben van plan MrDirect in samenwerking met Koploper te gaan gebruiken.
Nu heb ik vraag over Koploper. Ik heb gelezen in een digitaal voor beginners stuk op de website van Henk Funk, dat wissels geen onderdeel zijn van een blok. Nu heb ik tussen 2 blokken een klein verbindingsstuk zitten om van het ene deel naar het andere te kunnen rijden.
Nu is dat tussen stuk niet erg lang, maar omdat het tussen 2 wissels zit dus wel een blok. Aangezien de meeste treinen langer zijn dan dat blok zouden ze er niet kunnen rijden (zo-ie-zo niet stoppen).
Het lijkt me dat in zo'n geval de trein dus 2 blokken vooruit moet 'bezetten'. Hoe gaat Koploper hiermee om? Indien het niet duidelijk is kan ik vanavond een plaatje plaatsen.
met vriendelijke groet Fred |
|
balthazor
Netherlands
117 Posts |
Geplaatst - 20 jun 2006 : 09:18:13
|
Een kort stukje spoor tussen 2 wissels waar nooit een trein kan of mag stoppen maakt men onderdeel van de wisselstraat en is dus geen blok
M.v.G
Erik. |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1008 Posts |
Geplaatst - 20 jun 2006 : 10:28:30
|
Fred,
Af en toe kan het wel eens handig zijn om zijn klein stukje wel een blok te geven, als er namelijk wel een lok kan staan voor bijvoorbeeld omrijden.
In dat geval kan je in de variabele treinroutes dit blokje een stopverbod geven of bij de aanvullende blokgegevens een stopverbod voor te lange treinen, in dat geval kijkt Koploper een of meerdere blokken verder.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 gelijkstroom, Lenz |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 20 jun 2006 : 10:42:21
|
Wim,
Vermeld er dan ook even bij dat dit eigenlijk alleen goed werkt bij volledige treindetectie en detectie in de wisselstraten. Ook kan het goed werken als je overal de juiste lengtes invoert.
Ik schat zelf dat de minderheid echt zonder volledige treindetectie rijdt.
Met vriendelijke treinengroeten,
Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper) |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1008 Posts |
Geplaatst - 20 jun 2006 : 11:37:57
|
Paul,
Ik was van mening dat met de nieuwere versies ook rekening wordt gehouden met de lengte van de blokken en treinen ook al is er geen volledige detectie, of heb ik iets gemist.
Uiteraard moet wel overal de lengte ingevoerd worden.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 gelijkstroom, Lenz |
|
|
SVT137
Netherlands
6 Posts |
Geplaatst - 20 jun 2006 : 11:45:11
|
Hallo,
Bedankt iedereen, de oplossing van Wim klinkt goed. Met volledige detectie bedoelen jullie dan stroomverbruikdetectie, die dus in het hele blok meet, tegenover niet volledige detectie, met b.v. reedcontacten?
Ik ben in ieder geval van plan om stroomverbruikdetectie te gaan gebruiken.
met vriendelijke groet Fred |
Bewerkt door SVT137 op 20 jun 2006 11:46:02 |
|
|
GRUspoor
Netherlands
47 Posts |
Geplaatst - 20 jun 2006 : 12:53:17
|
Volledige detectie betekent niet alleen stroomverbruikdetectie maar ook dat de hele trein (dus alle wagons) gedetecteerd worden.
groetjes Gert
Dinamo met Koploper: goed voor het oude werk in een nieuw jasje. |
|
|
pa1_hub
Netherlands
506 Posts |
Geplaatst - 20 jun 2006 : 20:37:07
|
Hallo Fred,
Misschien een kleine aanvulling waar je mee rijdt?.
Met vriendelijke groet, Hub |
|
|
SVT137
Netherlands
6 Posts |
Geplaatst - 20 jun 2006 : 20:40:02
|
Hallo,
@GruSpoor,
Oke! Bedankt, weet ik dat ook weer...
@pa1_hub
Ik rijdt Schaal N, met MrDirect als digitaal systeem.
-Fred |
|
|
|
Onderwerp |
|